Köptips på grymt bra lagerpress från Kina

Toblu

Medlem
Köpte en jättefin lagerpress från Kina. En hel drös med olika pressbrickor som är märkta med storlek och med lagernummer. Axeln är grovgängad så det går fort att veva in slacket. En lagrad bricka på insidan veven gör att det inte blir friktion när man lägger press. Byta lager i sving blev ju nu löjligt enkelt! Skönt att slippa vålda dit lager med risk att de går in snett.
Rekommenderar denna varmt!

AX3L

Aktiv medlem
Håller med :)

Toblu

Medlem
Jag har två bra lösningar för det, men inte lika smooth som detta. Fast dessa brickor tillsammans med en stor hylsa går att använda till att pressa ur lager också

Toblu

Medlem
Det beror ju på storleken på dina lager. Alla storlekar står skrivet. Men min killgissning är ja, det kan du.

AX3L

Aktiv medlem
Som en liten parentes är den väldigt lik pressen från Enduro-bearings: https://www.bike24.com/p2181156.html. Så lik även i små obetydliga detaljer att jag är väldigt säker på att det är samma tillverkare, fast den från ebay är gjord av "nattskiftet".

classic

Aktiv medlem
Jag vet inte vad det är, men gängorna är väldigt breda och ser ut som de ibland gör på en hantel eller skivstång
Trapets is the shit :). FYI. Trapetsgänga är liksom fyrkantig i profil. I jämförelse med vanlig gäng stång. Man köper i järnhandeln den här en mer trekantig profil. Den vanliga "trekantiga" profilen har funktionen att när det börjar bli spänt. Vill dom trekantiga profilerna mellan skruv o mutter att glida isär o ytterligare låsa förbandet"liksom tänk dig om du trycker två trekanter emot varann" Medans trapetsen har inte samma egenskaper. Det går säkert bra att utföra vanliga cykel jobb med vanlig gängstång. Men trapets är bättre

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Köpte en jättefin lagerpress från Kina. En hel drös med olika pressbrickor som är märkta med storlek och med lagernummer. Axeln är grovgängad så det går fort att veva in slacket. En lagrad bricka på insidan veven gör att det inte blir friktion när man lägger press. Byta lager i sving blev ju nu löjligt enkelt! Skönt att slippa vålda dit lager med risk att de går in snett.
Rekommenderar denna varmt!

Tackar för tips, blev en beställning. Blev även en styr-och vevlagerpress enligt @Maakus tips. Hoppas vi bara att grejorna håller måttet.

AX3L

Aktiv medlem
Angående gängan så ser det onekligen ut som en trapetsgänga, men jag undrar om det inte är något slags lagrad kulskruv också. Den snurrar nämligen extremt bra, och nyper spontant inte nämnvärt vid belastning heller som en vanlig gänga gör. Även om man pressat ganska hårt går pressen så att säga upp igen och inte alls som en vanlig skruv som kräver en del "breakaway torque".

qma

Aktiv medlem
Jag kör med sån press, som synes i äldre tråden som @AX3L länkat ovan. Riktigt nöjd - myser när det är dags att pressa in nåt lager och man får plocka fram den.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer