Köptips på grymt bra lagerpress från Kina

Låter ju bra, eftersom även jag beställt därifrån. Sen är det ju inte Amazon som faktiskt säljer det osv så får väl se.
Ja precis. Amazon är ju bara reklamplatsen.
Det var den här säljaren i alla fall.
1630043303036.png

Just fått hem "samma", via Amazon.
Men jag blir lite fundersam på spel i sidled, men de kanske är mer av en feature?

Inget jag direkt saknat på mina hemmagjorda pressar, vad säger expertisen?

ezgif-3-0b3c28de86df.gif

Just fått hem "samma", via Amazon.
Men jag blir lite fundersam på spel i sidled, men de kanske är mer av en feature?

Inget jag direkt saknat på mina hemmagjorda pressar, vad säger expertisen?

Visa bilaga 509029
Ungefär min erfarenhet av kinaverktyg också. Kanske funkar i några år, kanske river du sönder gängan på insidan av handtaget första gången. Testa och se.

Bra fråga. Har för mig att listan med lager de skickar med pressar för stämde bra så kolla den mot lagren på din ram.

Har kört min några gånger nu och tycker den funkar utmärkt. Ska komplettera med nån tjock gummiskiva att ha som mothåll när man drar ett i taget bara så det inte är metall mot lack då. Annars inga klagomål.

Ja ok, det låter ju bra...
Min hoj har 6900 och 6902 lager, fattar inte vad 1ZR samt 2RS betyder men det kanske passar då.
Får man fråga vad ni gav för kittet då? Kostar ca 850 kr nu.

De sista tecknen är bara olika tätningar, de första 4 ger dimensionen. Sen finns det fler dimensioner med samma diametrar men annan bredd än de som finns listade som också passar, står mm-mått på alla pressarna också som bonus.

Kommer ärligt talat inte ihåg vad jag gav, 7-750 med frakt kanske?

Jag använder denna för att ta ur lagren. Den funkar bra

SEK 313.67 55% Off | 9Pc Blind Hole Slide Hammer Pilot Bearing Puller Internal Extractor Removal Kit 8-32MM Car Disassembly Tool

Fanns liknande här, skeppas från Tyskland.
Frakten från Kina var ju rätt saftig...

Fanns liknande här, skeppas från Tyskland.
Frakten från Kina var ju rätt saftig...

Dyr frakt från bägge skulle jag säga, 700kr vs 370kr.

Snål som jag är. Nu verkar den inte finnas under 1000 sek (inkl. frakt). Är det någon som har tips på billigare pris?

Snål som jag är. Nu verkar den inte finnas under 1000 sek (inkl. frakt). Är det någon som har tips på billigare pris?
SEK 244.76 50% Off | Rrskit Bicycle Accessory Bearings Extractor Installation Tool Wheels/Hub Bearings Press Set BB Axis Soft Tail Frame Press Tool

Bilagor

• D0405B69-9EB9-40AA-887D-C86D298EBADD.jpeg
    D0405B69-9EB9-40AA-887D-C86D298EBADD.jpeg
    72.6 KB · Besök: 60
Jag har beställt denna:
https://www.maxpeedingrods.co.uk/pr...c6GMCf6QkXvaFxbw37BGPfPOMFK_LlTwaAt11EALw_wcB

Funkar den på lagren i ramen tror ni?!

Och bonusfråga: sånt pressverktyg ni beställt - jag fattar inte riktigt hur de fungerar. Har man en ”bricka” på baksidan av där man ska pressa in och en ”bricka” mot själva lagret och sedan bara skruvar man ihop så att lagret pressas in?
(På alla bilder sitter ju en hel drös med ”brickor” på själva gängan…)

Edit: nån som orkar göra en video eller ta en bild bara för att visa själva funktionen?

Jag har beställt denna:
https://www.maxpeedingrods.co.uk/pr...c6GMCf6QkXvaFxbw37BGPfPOMFK_LlTwaAt11EALw_wcB

Funkar den på lagren i ramen tror ni?!

Och bonusfråga: sånt pressverktyg ni beställt - jag fattar inte riktigt hur de fungerar. Har man en ”bricka” på baksidan av där man ska pressa in och en ”bricka” mot själva lagret och sedan bara skruvar man ihop så att lagret pressas in?
(På alla bilder sitter ju en hel drös med ”brickor” på själva gängan…)

Edit: nån som orkar göra en video eller ta en bild bara för att visa själva funktionen?
Själva funktionen ger sig själv när du har det i handen. En bricka på var sida. Det bara lagras många på varandra i lådan.
En sida kullagrad och en stum. Den kullagrade sidan på lagret som ska pressas in. Passar massor av storlekar lager. Till ram, vevlager mm. Det behövs ingen film. Köp och börja använda

Själva funktionen ger sig själv när du har det i handen. En bricka på var sida. Det bara lagras många på varandra i lådan.
En sida kullagrad och en stum. Den kullagrade sidan på lagret som ska pressas in. Passar massor av storlekar lager. Till ram, vevlager mm. Det behövs ingen film. Köp och börja använda
Tack! Jag tror jag fattar.

Jag köpte den där blå lagerpressen som länkas i tråden, men dessvärre är den gängade stången inte riktigt lång nog för det jag försöker mig på att göra (installera ett bbinfinite one piece-vevlager i en bb92-ram). Det saknas någon cm. Jag har suttit och letat efter en längre passande stång, men hitintills är jag lottlös. De jag hittar som verkar stämma måttmässigt (inklusive den jag råkat felbeställa från amazon) är alla fyrgängade. Är det någon som hittat en längre stång som passar?

Jag köpte den där blå lagerpressen som länkas i tråden, men dessvärre är den gängade stången inte riktigt lång nog för det jag försöker mig på att göra (installera ett bbinfinite one piece-vevlager i en bb92-ram). Det saknas någon cm. Jag har suttit och letat efter en längre passande stång, men hitintills är jag lottlös. De jag hittar som verkar stämma måttmässigt (inklusive den jag råkat felbeställa från amazon) är alla fyrgängade. Är det någon som hittat en längre stång som passar?
Behövs en väldigt lång gängstång för dessa one-piece hylsor. Jag har lyckats pressa in det 3 gånger varav också i en MTB med vanlig kort stav men det är lite vanskligt och man får hoppas det prickar rätt in i hålet :ROFLMAO:

Svårt att hitta en lämplig gängstång! De vanliga på bygghandeln passar inte alls. Det är väl BBinfinite själva och Abbey bike tools som gör passande verktyg men kostar flera tusen. Hambini gör sin egen hemmagjorda variant.

Behövs en väldigt lång gängstång för dessa one-piece hylsor. Jag har lyckats pressa in det 3 gånger varav också i en MTB med vanlig kort stav men det är lite vanskligt och man får hoppas det prickar rätt in i hålet :ROFLMAO:

Svårt att hitta en lämplig gängstång! De vanliga på bygghandeln passar inte alls. Det är väl BBinfinite själva och Abbey bike tools som gör passande verktyg men kostar flera tusen. Hambini gör sin egen hemmagjorda variant.
Kan du inte bara köpa en fingängad gängstång med dimension som passar igenom pressbrickorna från satsen, och sedan köra bricka och mutter på vardera sida istället för handtagen?

Hur lång tid tog det innan den dök upp?

Slog också till på den, 500:- är ju inte så farligt :-)

Aha, ja ibland ska man tänka innan man trycker på köpknappen ?

Men men ingen stress hoppas bara den dyker upp

Är du nöjd annars med den?
Jag köpte den för att pressa in mitt nya vevlager, och det misslyckades den med. Men, utöver det har jag inte mycket ont att säga om pressen. Allt jag kollat har varit vettiga mått på, stången är rak och allt verkar gediget. Väl värt sina pengar, om bara stången var 35-ish cm mellan skruvarna istället för ca 20cm.

SEK 244.76 50% Off | Rrskit Bicycle Accessory Bearings Extractor Installation Tool Wheels/Hub Bearings Press Set BB Axis Soft Tail Frame Press Tool
Jag väcker också liv i denna gamla tråd. Nu ligger denna på 137kr+297kr i frakt. Skulle ni kört på denna eller på den här från amazon?

@Team Joda det ser väl ut som samma produkt från samma fabrik iaf. Lite olika logos finns. På min köpt i ebay-butik så står det Teny. Oklart om olika exemplar kan ha olika QA-nivå / imperfektioner. Är ena med tull och andra utan så kanske det förklarar prisskillnaden.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp