Kolfiber bedömning av eventuell klämskada

emigus

Aktiv medlem
Hej!

Har lyckats få två små skador på överröret på min cykel och skulle behöva lite hjälp med att bedöma hur pass allvarligt det är?

Ca 3cm lång ser ut som en djup kraftigare repa genom färgen.
(obs skuggan till vänster är från gammal tejp)
IMG_20160808_090441.jpg

Ser mer ut som en klassisk men väldigt liten kross skada alternativ skav som tagit med sig lite material då skadan sitter precis kanten 1 cm på längden.
20160807_214946.jpg

Vet inte riktigt hur skadorna uppkommit. Cykeln har ju använts och har ramlat några gånger. Har också vält cykeln någon gång. Möjligen med ett nytt cykelställ som klämdes lite för hårt.

Vad ska man göra? Markera observera cykla och var glad?

Försöka ge sig på att slipa ner och laga? Bror min håller på med kolfiber i jobbet och kan säkerligen få till en stark lagning.

Mer förslag?

Tack på förhand för hjälpen!

Första ser ut som skav, helt klart. Och som sagt, fråga brorsan för håller han på med kolfiber har han säkert en sån liten hammare som man knackar med för att avgöra om det är skadat. Hur som helst brukar jag (rätt eller fel) avgöra om det är cyklingsbart genom att klämma på det med fingrarna. Så länge det inte knastrar, dvs att kolfibern delaminerar, så kör på. Undantaget om det sitter vid styrröret eller på något ställe där ett omedelbart haveri av en kraftigare stöt får väldiga konsekvenser, då kanske jag skulle fundera två gånger extra.

Får hem och känna klämma ifall jag hör något som knastrar... Frågan är hur hårt man ska klämma?
Tillslut lär knastra innan det stora braket?

När man knackar med fingrarna hör man inga konstigheter iallafall.

Får passa på att rekommendera läsning i den här gamla tråden ifall första dagen på jobbet efter semestern känns tung:
http://happyride.se/forum/read.php/1/2025141/2025438

Alltså kan du klämma sönder den med fingrarna är den ändå kass imo, sen ska man väl kanske inte utmana ödet och ta i tills man spricker men rätt ordentligt kan du ta i. Men som sagt, iom att det är på överröret skulle jag inte stressa för mycket över det. Att det skulle gå av direkt utan förvarning på ett sätt så att du går i backen ser iaf jag som högst otroligt. Hade det suttit närmare styre/gaffel, bakgaffel eller liknande så skulle iaf jag vara mer orolig. Med detta sagt bör givetvis skadan inspekteras med jämna mellanrum så det inte blir värre.

Knacka med typ ett mynt på överröret och jobba dig över skadan, blir det ett stumt ljud som dör ut vid skadan är det med största sannolikhet en spricka. Du kommer höra en klar skillnad om det är sprucket.

Men lättast är väll som sagt att höra med brorsan!

Nu har jag klämt, tryckt och knackat med mynt som en besatt!

Tycker inte jag inte jag hör någon ton förändringar när jag knackar med mynt, men då är jag också tondöv det grövsta?

Möjligtvis lite annat ljud när man träffar mitt i "springan" som blivit av repan men det har nog med att träffen inte blir ren.

Passade på att märka upp skadan så jag ser ifall den blir större, sen cyklade jag i 3 h utan att se någon förändring?

Tack för hjälpen!

Har en liknande skada på min LVG hoj. Troligen i mitt fall att styret slagit i vid krasch.

Jag har knackat , klämt mm och kan inte känna / höra nåt.

Den är tyst vid cykling och känns normal. Den kommer ju inte bara braka ihop utan är det en spricka så blir den bara värre och värre och då hinner man upptäcka det.

Dvs : Kör på :)

Det ska sägas att kolfiber i sin natur är väldigt förlåtande mot småskador. Att en liten skada gör att ramen pulvriseras utan förvarning är en gammal seglivad myt som liksom att kolfiber inte kan lagas lever kvar. Grejen är att kolfibrets vävstruktur med väldigt många individuella trådar gör att krafter fördelas på de fibrerna som är hela, jämfört med ett mer homogent material som stål där spänningarna kring en skada snabbt blir väldigt stora.

De var ungefär vad min bror sa med fast med tillägget att inte oroa mig för mycket om delamimering för att de har så bra matris och coating på fibern...

Jag har en ram iväg på röntgen, kan återkomma med var och hur det gick och vad de kan se. Inlämnad av LBS så vet inte namnet på firman atm.

Vi har kolfibermaster när vi vindsurfar. Masterna sitter hårt spända hela tiden och flexar väldigt i vinden (och strandbrotten om man vurpar där). När jag fått småskador på dem så har jag använt vanligt superlim för att binda ihop fibrerna igen. Superlimmet är så flyktigt så att det sugs in i skadan. Har fungerat kanon såhär långt och inga master som gått av (i alla fall inte vid lagningarna). Det är ju inte så ofta själva kolfibern som går sönder utan det är ihopbindningsmedlet (lamineringsepoxi eller liknande) som skadas.

Jag har faktiskt använt superlim på min kolfiber scott CR1 efter att jag var tvungen att borra ett par hål i ramen för konvertering till Di2. Det fransade då lite vid hålen och för att inte eventuella sprickor skulle börja vandra ut från hålet så hade jag lite superlim där. Syns ingen skillnad 1000 mil senare.

Har kolfibern gått tvärt av är det en annan femma, då hjälper inget superlim.

Disclaimer: Jag tar absolut inget ansvar för ifall någon dråsar i backen efter att ha testat det här. Det enda jag säger är att det fungerar på mina vindsurfingsaker av kol- och glasfiber.

Jag och bror min funderare på MR-röntgen men det kändes lite fel att ta en plats för en sjukt till en gammal cykelram..

Antar att det var ett garantiärende Muffin?

Bra tips med superlim, frågan är bara hur man får till den matta ytan?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp