kolfiber MTB

cubefritzz

Aktiv medlem
kolfiber MTB
Hej alla mtb:are. Snart är cykelsässongen igång. Jag funderar på att köpa ny MTB dels pga att min nuvarande MTB är gammal dels för att jag vill skona min rygg:-). Jag vill ha en snabbare och lättare MTB och går i funderingarna på kolfiber. Håller kolfiber vid krasch och fall? min hpa ram har jag kraschat med flera gånger under de 7-8 åren jag haft den. Inget har gått sönder uttöver sadeln . flugit ett par gånger över styret. Kommer kolfiber ram hålla vid fall?

kolfiber MTB
Både ja och nej! Allt beror på fallet och går ej att förutse, ungefär som att kommer du att hålla eller bryter du nåt!
Faller man illa går nåt sönder annars håller det.

kolfiber MTB
Kolfiber är mer ömtåligt för slag. Speciellt kedjestagen är lätta att spräcka vid en vurpa i stenig terräng, crash replacement-garanti är en bra grej att ha.

kolfiber MTB
Har två kolfiberhojar och cyklat i ca fem år och kraschat en del. Det enda jag förstört (på cykeln) är lite handbromsar, däck och fälgar, handtag samt växelöron. Men som sagts innan det beror ju hur man ramlar...

kolfiber MTB
J-A sa:
Kolfiber håller och om det skulle går sönder så är det lättare att laga.

+1

Men köp inte kolfiber för kolfibrets skull. Hellre en bra alu än en dålig kol imo. Och, detta är ju uppenbart men, TS ska förmodligen ha en FS om han vill ha något snällare mot ryggen. Kol eller inte. Kolet i sig flexar inte nog för att skona ryggen.

Tillbaka
Topp