kolfiber styre - sadelstolpe

björnb

Medlem
Ni som kör med kolfiber styre och/eller sadelstolpe. Ger det någon ökad komfort eller är det enbart lätt och snyggt? (Vilket absolut ej skall förringas).

/björn

Har man så obekväm cykel att man får komfort av kolfiberprylarna är det höd tid att byta gaffel och skaffa sig bakdämpning ;)

Köpte kolfiberstyre enbart för viktens skull.

Snyggt och lätt, men ingen skillnad i komforten - åtminstonde inte vad gäller styre. Har ingen erfarenhet av sadelstople.
Men kolfiber är alltid kolfiber oavsett komforten.

Jag bytte till ett Easton CT2 (numera EC70) ett tag, och märkte absolut ingen skillnad jämfört med de alustyren som satt på innan och efter. Men visst såg det fräckt ut!

Skall man märka något gäller det nog att hela ramen är av kolfiber. Det är nog främst viktväktare som har nytta av kolfiber, då dessa styren förmodligen är säkrare än alustyren när vikten kryper ned mot 100 gram.

Senast redigerad av en moderator:
Jag kör kolfiberstyre, stam och sadelstolpe på min racer och jag upplever skillnad gentemot aluminium. Framförallt vad det gäller små vibrationer, man ska inte förvänta sig att det blir alltför stora skillnader på stökiga skogsstigar, men på landsväg märks det tydligt. Det är i alla fall min uppfattning.

Jag upplever mitt styre och sadelstolpe (EC70) som lite mjukare än alu. Men som sagt, i skogen märker man ingen större skillnad. Men det är ju snyggt, lätt och dyrt, så varför inte. ;o)
/Johan

jag har oxå EC70 modellen som styre. är mkt nöjd. jag köpte det för den s.k. pimp-faktorn. vissa satsar på skivbroms för att pimpa sin cykel, vilket inte ens är hälften så koolt som kolfiber.

bobanovic skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör kolfiberstyre, stam och sadelstolpe på min
> racer och jag upplever skillnad gentemot
> aluminium. Framförallt vad det gäller små
> vibrationer, man ska inte förvänta sig att det
> blir alltför stora skillnader på stökiga
> skogsstigar, men på landsväg märks det tydligt.
> Det är i alla fall min uppfattning.

Din uppfattning delas inte av alla.
Jag bytte sadelstolpe på min sambos Cannondale CAAD4 uatn att berätta det för henne.
Hon märkte ingen som helst skillnad.
Originalstolpen var oxå svart och det var först när jag visade henne den efter c:a 6mon som hon reagerade.
Nu är hon både stolt och nöjd med att ha en kolfiberstolpe.

Tror man att kolfiberprylar skall göra skillnad i komfort så tycker man antagligen att de gör det oxå, åtminstone när man vet vilken pryl det sitter på cykeln.

Man skall aldrig underskatta placeboeffekten.

/Håkan

Jag körde på en carbonstolpe på min mtb men dden stolpen gav sig precis vid infästningen till ramen. Troligen var/är kombinationen icke-lättviktscyklist (strax över 80kg) och lång sadelstolpe ca 25 cm ovanför ramen inte så lyckad när det gäller kolfiber, det verkade bli skuvbrott (heter/stavas det så) pga för högt moment. Om du satsar på en carbonstolpe se till att du har någon form av shims i ramröret för att undvika vassa kanter som kan "gnaga" på stolpen.

/Urban

Oförfalskad kolfiber

DHR_styre.jpg

Vägvibrationer kan absolut minskas av en bättre sadelstolpe.

Jag bytte till kolfiberstolpe på min racer av den enkla anledning att jag hade en över som låg och skräpade. Tänkte att man kunde bli av med ett hekto eller så, hade inga andra förväntningar. Väl ute på oljegruset gick det inte att undgå att märka skillnaden: det vibrerade betydligt mindre i baken på mig.

Nu bytte jag från en lågkvalitativ alustolpe (typ Kalloy) till en fin kolfiberstolpe (USE Alien Carbon). Förmodligen betyder kvaliteten mer än materialet i det här fallet. Samma kolfiberstolpe gjorde ingen som helst märkbar skillnad när jag satte den på MTB:n.

/Dag

Den inte helt okända DH/FR-profilen Chride hävdar att kolfiberstyre minskar vibrationerna i händerna vilket leder till bättre uthållighet utför bergen. Men voltar man cykeln i 60 km/h kan styret knäckas... ;)

Kolfibrer syns inte på röntgen.
Men om man aldrig tänker krascha och ha sönder något så är det väl bra ;-)
Frågan man bör ställa sig är väl om man har råd att byta styre/sadelstolpe så fort det blir sprickor. Eller om man verkligen är så uppmärksam så man ser dom kommande brotten..
Som ni förstår, så kommer det inte en kolfiberpinal på mina hojar. Däremot använder jag skivbromsar, vilket möjligtvis var pimpigt för fem år sedan (liksom kolfiber, men det är skillnad på mode och stil).

Sam skrev:
---------------
vissa satsar på skivbroms för att pimpa sin cykel, vilket inte ens är hälften så koolt som kolfiber

då äre ju bara att skippa alu styren oxå, jag har då fått lära mig att när ett alu styre fått sig en knäck o är lite böjd så äre bara att hiva det. detta är ju rätt logiskt me tanke på aluminiums egenskaper när det gäller mattning. o att nått blir lite snett vid en krasch är inte omöjligt, tror man får minst lika "dåliga" skador på ett alu styre som kolfiber styre vid liknande krasch.

vet flera som hojjar på kolfiberstyren de senaste åren, har inte sett ett ända brott ännu. fast sett en hel del krascher, i alla fall inte när ett stre används till vad det ska, man dirtar ju inte med ett 90 grams styre, o man ser ju till att ha styrstab o barens som inte skär in i styret så att säga. dock har ja sett ett alustyre gått av, men det hör ju till ovanligheterna :D:D

Kan säga att jag har upplevt extrem skillnad mellan en No-Name sadelstolpe i 7075alu
och USE Alien Carbon till USE's stora fördel på hardtail.
Med alu stolpe var det hårt i bak(man kände minsta lilla ojämnhet)
medans kolfiber stolpen höjde komforten rejält.

Sålde Alien stolpen när jag bytte ram till fs med annan diam på sadelröret.
Kör fn med en alu stolpe (FSA SL220) på NRS'en men ska byta till kolfiber A.S.A.P...

Kan varmt rekomendera USE Alien carbon, kostar dock lite men det är det värt i mina ögon.

För all del, prova. Jag skulle inte ha minsta tanke på att fortsätta hoja på ett böjt alu-styre, precis som DH/FR eliten inte har en enda tanke på att fortsätta cykla med ett repat kolfiberstyre.
Whatever makes you lucky.

klart repar man re riktigt bra så visst ska man skrota det, precis som med ett alustyre som är böjt. ett fint alustyre kostar lika mycket som ett kolfiberstyre. o SÅ lätt äre inte att repa ett kolfiberstyre.måste säga att styret ändå är en av de delarna som är mest skyddat mot repor på nå konstigt sätt.

o vem har sagt nå om att jag skulle forsätta på ett repat kolfiberstyre. men vissa verkar ju vara överdrivet rädda för styren i kolfiber, tro att man repar dem bara man nuddar en liten gren elelr rör vid dem, som om man behöver silkeshanskar när man tar i dem :D

o när det gäller styren, där skulle jag säga att ett fint kolfiberstyre är minst lika mycket funktion som design om inte mer, jag vill då inte köra på ett 90 grams alu styre :D:D dock kör ja gärna på ett 90 grams kolfiberstyre (av bra märke så klart, så att man vet att de kan sin sak) som är lika starkt som ett 160 grams alustyre som kostar exakt lika mycket :D

har ja överlevt snart 6 år med kolfiberstyre utan att repa nått, o utan att ha av det, så räcker det för mig för att veta att man kan lita på grejjerna.

Har både kålfiber styre och stolpe, PazZaz prylar, billiga, lätta, snygga och verkar faktiskt tåla att användas.

Och gissa om det går fortare med kålfiber :-)

Har även toppat med distansringar till styrlagret i kålfiber för att få det lilla extra i slutet av loppen.

Vikt, njae, finns ju alu grejer som väger lika lite.
Komfort, njae, kör heldämpat så det märks inte så mycket.
Coolt, japp, gillar titan bättre men det kostar för mycket.

Har köpt Biltemas (herregud!) Kolfiberstyre för att dels testa att ha lite rise och dels för att testa kolfiber. Dock har detta styre en aluminiumkärna (typ) så förhoppningsvis är det inte så känsligt. 165g väger det också så särskillt lätt är det inte heller. :)

Nä, nu ska jag ut och testa om det håller!

Jag har kört med Biltemas styre i ca ett år och jag har inget negativt alls att säga om det, förutom de stora biltemaloggorna som jag tejpat över med eltejp.
Det hade lite andra vinklar än mitt gamla styre så det kändes konstigt/obekvämt i början men nu känns det helt perfekt.

cal god natt -

Är det inte Chriddes hantverk i den övre bilden? Som distributören blir jag lite nervös att se en bild av en avhuggen MX-6 utan förklaring. Det är viktig för mig att folk vet när och varför styret gick av. Kan du vara så snäll att utveklar berättelsen lite?

Läs den här Dane, och ni andra som är intresserade... http://www.gride.net/news.php?extend.55

Chridde skrotade i ett hopp i Strutsabacken (Huskvarna) och bröt både lårbenet och styret. Väldigt tråkigt, verkligen! :(

Vad jag ville säga med de där två bilderna var bara att man kan knäcka både kolfiberstyren och alustyren. Det handlar inte så mycket om huruvida det är kolfiber eller aluminium, utan om konstruktionen kontra den misshandel man utsätter prylen för. :)

cal skrev:

>
>
> Vad jag ville säga med de där två bilderna var
> bara att man kan knäcka både kolfiberstyren och
> alustyren. Det handlar inte så mycket om huruvida
> det är kolfiber eller aluminium, utan om
> konstruktionen kontra den misshandel man utsätter
> prylen för. :)
> Now hush little baby, dont you cry. Everything's
> gonna be alright.

helt rätt, var väll lite det jag ville ha sagt.

Cal,
Råkar du ha bild på mig liggande på marken i väntan på ambulans?

Alla bilder du har relaterat till kraschen skulle jag gärna ha om det är möjligt.
Du kan väl maila mig.

För er andra.
Mitt ben läker väl. Gått 6 veckor nu och börjar kännas rätt ok. Får börja trampa konditionscykel nästa vecka.
Kommer möjligen att hoja på riktigt ännu i år.

brake a leg,
/Chride

Chride skrev:
> För er andra.
> Mitt ben läker väl. Gått 6 veckor nu och börjar
> kännas rätt ok. Får börja trampa konditionscykel
> nästa vecka.
> Kommer möjligen att hoja på riktigt ännu i år.

Skönt att höra! Krya på dig!

Tillbaka
Topp