kolfiber + ultegra för mycket för nybörjare

nobbe80

Ny medlem
får chansen att köpa en oanvänd scultura comp 905 för 13000 om jag vill
(
Är detta overkill för mig som nybörjare (som köper cykel för triahlon, tänkte sätta på tempostyre)

de andra alternativen är en Canyon Roadlite AL (9500) eller en begagnad (3år) Merida Race lite 904 för 6500

Råd, måste bestämma typ nu....

Äh, köööööp!!! Man kan inte få för bra saker. Bra saker gör det jobbigare bara roligare.

Tror att Rompa täckte in precis allt i sitt svar. Köp!

Hyrde en sådan cykel på Mallorca för två veckor sedan och den var jättetrevlig att cykla på.

mh, bra synpunkter....känns ju lite osäkert att kasta iväg 13000 på en cykel, utan att ha cyklat förut dock...kanske dumt, om man är osäker på hur mkt man kommer köra etc...

mh, jäkligt svårt alltså ! :)

är det hyfsat andrahandsvärde på meridan, om man vill sälja den vidare skulle ni tro ?

kanske bättre att köpa en billigare vanlig cykel nu, och istället gå upp på tempoyckel senare förstås som någon föreslog..

tempocykel direkt kanske är lite overkill, man får inte cykelträna i grupp då osv vad jag förstår ?

kanske räcker med ett tempostyre tills vidare, men borde då kanske också nöja mig med en enklare cykel....

mjae, min triathlonsatsning är väl mot Ironman/distanstävlingar egentligen

frågan är om det är alldeles för overkill med denna cykel för 13000

men då nypriset är 22 (?) så är det ett bra tillfälle ??

Hellre för fin än lagom. Bra för träningsdiciplinen/karaktären - du måste ju göra hojen rättvisa! :-)

Håller med övriga om att köpa lite bättre prylar, om ekonomin tillåter. Sen så gör det inte ont att gilla utseendet på hojjen :)

Har du kollat upp vilken storlek du ska ha, det är ju det viktigaste.

njae

jag är 1.76 cm lång, sculturan är en 52/53-ram , som också merida rekommenderar för min storlek

försökte dock mäta min grenlängd, och fick den till 81 eller 80, vilket enligt ngt annat råd gör att man borde ha en 54a ?

vad är generellt vettigast om man väljer på 2 storlekar ??

Jag köpte en cykel jag tyckte var klart overkill för mig, två tusen dyrare än jag då hade tänkt mig och jag ångrar det inte en sekund.
Om du har råd men tänker "kanske lite för bra" så är det inte något beslut imho, kör!

nobbe80 skrev:
-------------------------------------------------------
> njae
>
> jag är 1.76 cm lång, sculturan är en 52/53-ram
> , som också merida rekommenderar för min
> storlek
>
> försökte dock mäta min grenlängd, och fick den
> till 81 eller 80, vilket enligt ngt annat råd
> gör att man borde ha en 54a ?
>
>
> vad är generellt vettigast om man väljer på 2
> storlekar ??

Finns många åsikter om detta säkert. Min personligt preferens är att ramstorleken hellre ska vara ett nummer för litet än för stort. Att sitta för utsträckt är inte skönt. Gissar att storleken är rätt och att du inte behöver gå upp till 54. Provcykla, känns det okej så köp.

Tillbaka
Topp