Kolfiber vs sprängsten

Fjant

Ny medlem
Kolfiber vs sprängsten
Hej!

Under min tur idag så körde jag några meter på sprängsten och på något underligt sätt lyckades jag smätta upp en sten som var lite större än en golfboll från mitt framhjul som givetvis lyckades träffa ramen under vevpartiet och den bifogade bilden är resultatet av detta.
Då jag precis har införskaffat den här cykel och det är min första i carbon så blir man lite orolig.
Vad säger ni?

Bilagor

• IMAG0022.jpg
    IMAG0022.jpg
    76.4 KB · Besök: 21
Kolfiber vs sprängsten
Klarlacken ytterst har ju åtminstone fått sig en rejäl omgång. Med lite tur stannar det där, men det törs jag inte säga utifrån den bilden. Försök se om mer än det transparenta lagret är skadat. Är det bara det så kan du nog vara lugn.

Kolfiber vs sprängsten
Precis där stenen träffade har det gått igenom mer än själva klarlacken men sprickan som går åt höger på bilden är mycket svårare att se dessvärre.

Kolfiber vs sprängsten
En carbong-ram ska väl hålla för mer än lite sprängsten i svenska hastigheter?!
Dom kör ju plasthojar i EWS och dom får ju smaka på bra mycket mera sten.
Deras hojar har iof ofta någon form av skydd/förstärkning just på detta område.
Har du köpt cykeln hos en LBS? Isf är det bara att vända sig dit för en bedömning, i annat fall så tror jag en kunning reparatör kan fixa detta.

Lycka till // L

Kolfiber vs sprängsten
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.pinkbike.com/news/cube-fritzz-enduro-wo
> rld-series-1-nico-lau.html

Du menar detta avsnitt va?
"Lau's Chilean race machine is assembled around a Cube Fritzz frame with 160mm of rear wheel travel and 650B wheels, and is actually an off the shelf aluminum frame that you can pick up yourself without needing to risk life and limb riding at Nico's pace. Aluminum? Yup, you read that right - he has spent the winter testing on the aluminum version and he'll take the slight weight penalty for what he told us is increased reliability. Remember, these guys are riding trails that have sections that are legitimately rougher and more technical than a lot of what we see during the World Cup downhill season, all on bikes sporting two or three inches less travel."

// L

Kolfiber vs sprängsten
Japp. Jag vet däremot inte hur mycket slutsatser man kan dra av materialvalet. Att grejer går sönder av nedslungade stenar är däremot inte speciellt ovanligt. När vi körde i lösa stenar i Spanien så lyckades vi knäcka ett gäng ekrar och buckla en aluminiumram på några få dagar körda i fegishastigheter. När ramarna börjar väga väldigt lite bör man dock misstänka att dom inte tål slag lika bra längre. Att få upp styvheten i en ram genom att använda rör med stor diameter och liknande kommer inte hjälp när materialet ska motstå ett slag.

Kolfiber vs sprängsten
Prova med att knacka på det skadade stället med ett mynt. Jämför ljudet från ett icke skadat ställe på ramen. Om ljudet är detsamma på båda ställena är det ganska säkert ingen skada på kolfibern.

Kolfiber vs sprängsten
t99anf skrev:
-------------------------------------------------------
> Prova med att knacka på det skadade stället med
> ett mynt. Jämför ljudet från ett icke skadat
> ställe på ramen. Om ljudet är detsamma på
> båda ställena är det ganska säkert ingen skada
> på kolfibern.

Men om klarlacken är lös och sprucken måste det låta annorlunda där! eller ?

Kolfiber vs sprängsten
Jag hade slipat bort ytterlagret för att se om sprickan går djupt. Om man kommer ner till helt material borde det enkelt lagas om sprickan finns kvar eftrt ytan slipats bort behövs avancerad lagning eller ny ram.

Tillbaka
Topp