Kolfiber

Kolfiber
Hej!
Snälla klargör för mig hur det står till med kolfiber egentligen. Har ju hört om dess överlägsna styvhet men hur är det med hållbarheten? Både när det kommer till fall (går det sönder lättare än aluminiumramar), och i det långa loppet (är den långvariga hållbarheten sämre, blir de sämre med åren jämfört med alu)?

Tack!

Kolfiber
Om hållbarhet över tid och vid fall är viktigt så satsa på stål. Både aluminium och kolfiber degraderar mer över tid än stål gör.

Kolfiber
Hör med HåkanC han är en klippa!
Själv satsar jag gärna på alu för lite långsiktighet. Stål är ok men dyrt. Tror jag.
Titan, bäst ändå.

Kolfiber
ceel sa:
Om hållbarhet över tid och vid fall är viktigt så satsa på stål. Både aluminium och kolfiber degraderar mer över tid än stål gör.

Har du källa på det med kolfiber för jag har hört att det inte "degraderar".

Det sämsta med kolfiber är att de är jäkligt kinkiga för klämning och sånt och att det inte går att återvinna materialet.

Kolfiber
Hur ramen är konstruerad och tillverkad är viktigare än vilket material den är tillverkad av.

Ett personligt exempel vad gäller livslängd
För mig har ingen ram gått sönder, men däremot tre(3) gafflar,
alla i stål
Men det berodde i samtliga fall på brister i konstruktion och/eller tillverkning.

Inte heller cykelns komfort är beroende av rammaterialet, eller ramens (laterala) styvhet.
Det har testats med likadant utrustade, men maskerade, ramar redan för många år sedan, läs mer här:
http://happyride.se/forum/read.php/1/205123
OBS
Detta betyder inte att det inte finns styrke, livslängd eller komfortskillnad mellan cyklar.
Det gör det, även mellan cyklar vars ramar är av samma material.

/Håkan

Kolfiber
Rockybalboa sa:
Hej!
Snälla klargör för mig hur det står till med kolfiber egentligen. Har ju hört om dess överlägsna styvhet men hur är det med hållbarheten? Både när det kommer till fall (går det sönder lättare än aluminiumramar), och i det långa loppet (är den långvariga hållbarheten sämre, blir de sämre med åren jämfört med alu)?

Tack!

Det du borde fråga dig är hur långt "det långa loppet" är. Det finns många Miyator och Giant Cadex från tidigt nittiotal (båda i kolfiber) som rullar på våra gator och de är över 20år gamla.
Vill du ha en hojj som skall gå i arv i tre generationer så kanske inte kolfiber är det rätta. Men om du ser det över ett 10årsperspektiv så lär du knappast har några problem med en kolfiberram.

Stalle

Kolfiber
ToddyKrycka sa:
ceel sa:

Skulle jag också vilja se en källa på, en av dom största fördelarna med kolfiber är ju att det är i princip helt okänsligt för utmattning till skillnad från stål och framförallt aluminium som spricker med tiden.
Den enda nackdelen med kolfiber är väl att det är känsligare för slag från vassa stenar etc och att det är dyrt.

Kolfiber
Ger lite info om vad som kan hända med kolfiberramar. Taskig produktionsteknik verkar vara akilleshälen.. en teknik som dock blir bättre o bättre.

TK sa:
ToddyKrycka sa:
ceel sa:

Skulle jag också vilja se en källa på, en av dom största fördelarna med kolfiber är ju att det är i princip helt okänsligt för utmattning till skillnad från stål och framförallt aluminium som spricker med tiden.
Den enda nackdelen med kolfiber är väl att det är känsligare för slag från vassa stenar etc och att det är dyrt.

Kolfiber
ToddyKrycka sa:
ceel sa:

Det sämsta med kolfiber är att de är jäkligt kinkiga för klämning och sånt och att det inte går att återvinna materialet.

Visst: https://stuff.mit.edu/afs/athena/course/3/3.91/www/slides/J_Composite_Materials2002v36p2713.pdf

Tekniskt sett så är det epoxyn som degraderar när den utsätts för UV-ljus. Detta försöker tillverkarna motverka med lack som skyddar mot UV-ljus och förvarar man dessutom sin cykel inomhus, vilket man förmodligen gör, så bör livslängden på materialet nästan aldrig vara ett reellt problem för majoriteten av ägarna. Jag skulle tro att man ändå har bytt cykel långt innan materialet degraderat.
Faktum kvarstår dock att degradering sker.

Vill man nödvändigtvis ha en ram som håller resten av livet så skaffar man antingen en stålram som man vårdar ömt eller en titan-ram.

Kolfiber
ceel sa:
ToddyKrycka sa:
ceel sa:

Visst: https://stuff.mit.edu/afs/athena/course/3/3.91/www/slides/J_Composite_Materials2002v36p2713.pdf

Tekniskt sett så är det epoxyn som degraderar när den utsätts för UV-ljus. Detta försöker tillverkarna motverka med lack som skyddar mot UV-ljus och förvarar man dessutom sin cykel inomhus, vilket man förmodligen gör, så bör livslängden på materialet nästan aldrig vara ett reellt problem för majoriteten av ägarna. Jag skulle tro att man ändå har bytt cykel långt innan materialet degraderat.

Vill man nödvändigtvis ha en ram som håller resten av livet så skaffar man antingen en stålram som man vårdar ömt eller en titan-ram.
Omålad epoxy bryts ner på lång sikt i direkt solljus men det är knappast ett problem på en cykel, aluminium tar dock skada av utmattningen som sker av rörelser, det är ju ganska uppenbart om man tittar lite i rambrottstråden.

Kolfiber
Om jag inte skummat texten fel så bestrålas kolfibret/epoxin i 500-1000timmar i temperaturer mellan 50-60 grader... då degenererar materialet o kan leda till failure. Ganska labbmässiga förhållanden alltså och inget man behöver fundera på även då det gäller en beg ram. Däremot är äldre ramar tillverkade med sämre teknik vilket ger ökad risk. Se min länk enligt ovan.
ceel sa:
ToddyKrycka sa:
ceel sa:

Senast ändrad:
Kolfiber
ceel sa:
Nja, i verkligheten drabbas även ramar av både stål och titan av utmattning, trots materialets egenskaper.
Det är skillnad på teori och praktik, särskilt på så pass "simpla" konstruktioner som cykelramar.

Än en gång;
Det viktigaste för en rams styrka och livslängd är dess dimensionering/konstruktion och/eller tillverkning, inte materialet.

/Håkan

Kolfiber
Som vindsurfare lämnar man inte riggen i solen utomlands på stranden någon längre tid uppspänd.
Då smäller masten av och man är 5-10' fattigare .
Men då kanske det blir 60 grander varmt.

Vilket kanske är svårt att överföra på cykling. Men lämna en svart kolfiber hoj i solen över lunch och sen gå på ett jättedrop är nog inte att rekommendera.

Kolfiber
julgus sa:
Om jag inte skummat texten fel så bestrålas kolfibret/epoxin i 500-1000timmar i temperaturer mellan 50-60 grader... då degenererar materialet o kan leda till failure. Ganska labbmässiga förhållanden alltså och inget man behöver fundera på även då det gäller en beg ram. Däremot är äldre ramar tillverkade med sämre teknik vilket ger ökad risk. Se min länk enligt ovan.

Håller med fullständigt.

Kolfiber
HåkanC sa:
ceel sa:
Nja, i verkligheten drabbas även ramar av både stål och titan av utmattning, trots materialets egenskaper.
Det är skillnad på teori och praktik, särskilt på så pass "simpla" konstruktioner som cykelramar.

Än en gång;
Det viktigaste för en rams styrka och livslängd är dess dimensionering/konstruktion och/eller tillverkning, inte materialet.

/Håkan

Det låter helt logiskt.

Kolfiber
Kolfiber finns väl i ett antal varianter, gissningsvis finns även epoxin i olika kvalitéer.
Aluminium precis som titan är legeringar som finns sjukt många varianter och där alla har lite olika egenskaper.

Svårt att generalisera... :)

Kolfiber
Rockybalboa sa:
Hej!

Tack!

Det degraderar inte har jag hört, och håller bättre en aluminium på nästan alla sätt och vis. Kolfiber är också mycket enklare att laga än aluminium.

Kolfiber
Det degraderar inte har jag hört, och håller bättre en aluminium på nästan alla sätt och vis. Kolfiber är också mycket enklare att laga än aluminium.[/quote]

Stämmer det att det är lättare att laga? Har hört att det ska vara både dyrare och svårare att laga.

Kolfiber
Rockybalboa sa:
Det degraderar inte har jag hört, och håller bättre en aluminium på nästan alla sätt och vis. Kolfiber är också mycket enklare att laga än aluminium.

Stämmer det att det är lättare att laga? Har hört att det ska vara både dyrare och svårare att laga.[/quote]

Grovt förenklat behöver du bara kolfiberremsor och epoxy för att laga det, vilket man kan göra själv.
Att svetsa ä aluminium är däremot inte något var och en gör

Kolfiber
HåkanC sa:
42Hz sa:
Svårt att generalisera... :)
+1
Och ändå är sådana här trådar (nästan) lika ofta återkommande som belysningstrådar....

/Håkan
Trådarna finns för att myter sprids, att en kolfiberram är jätteömtålig och imploderar om den kommer inom 5 meters radie från en dödssten.
Det är så långt från sanningen att det är fånigt.

Visst finns det ramar som är dåliga, av alla material. Men det verkar svårt att få svetsar i aluminum att hålla när man läser rambrottstråden.

När du ser sprickor i runtvevhylsan så kan det vara korrosion av aluvevhylsan som då expanderar, kolfibern spricker. Det har inget med utmattning att göra.

Men, den här är gammal och god, börja titta på 4.58 om ni tror att kolfiber måste vara ömtåligt.

Senast ändrad:
Kolfiber
Stervelo sa:
Visst finns det ramar som är dåliga, av alla material. Men det verkar svårt att få svetsar i aluminum att hålla när man läser rambrottstråden.
Med rätt dimensionering/konstruktion och tillverkning går det att göra långlivade alu-ramar.
Många tillverkare gör utmattningstester, resultaten är oftast inte publika, men här finns ett undantag http://efbe.de/testergebnisse/fulltest/index.php?typ=3&sort=4

Ett äldre EFBe-test finns även översatt till engelska
tour13bw.gif

The results in detail: there are two parts to the test, the first with 100,000 load cycles at 1,200 N and the second with another 100,000 at 1,300 N. The potential for damage in the second part is significantly greater than in the first. A frame which withstands the complete test is therefore much more robust than one which breaks after 100,000 load cycles. All of the tested bicycles are durable compared with “common” recreational bicycles. Cannondale, Principia and Trek withstood the test without failure, and the machine was turned off.
Från: http://sheldonbrown.com/rinard/frame_fatigue_test.htm

/Håkan

Kolfiber
Jag har ett fiskespö i nåt slags kolfiber som är ca 25 år gammalt. Användes mycket dess första tio år i alla fall. Flexar rätt mycket och har inte gått av. Finns betydligt äldre spön som fortfarande används skulle jag gissa. Förenklad slutsats: kolfiber som material måste inte vara känsligt.

Kolfiber
Kolfiberramar är ömtåliga för slag. Det som blivit en liten buckla på kedjestaget på en aluram, blir garanterat en kasserad baktriangel på en kolfiberram.
Tro inget annat.

Kolfiber
Det dåliga med kolfiber är priset och att det i princip inte går att återvinna (som nån annan skrev).
Med rätt design finns det nog inte så många andra nackdelar.

Kolfiber
Lingon sa:
Kolfiberramar är ömtåliga för slag. Det som blivit en liten buckla på kedjestaget på en aluram, blir garanterat en kasserad baktriangel på en kolfiberram.
Tro inget annat.
Skillnaden är att en spräckt baktriangel i kolfiber lätt kan lagas av en normalhändig men en bucklad i aluminium skulle i alla fall inte jag fixa..

Kolfiber
HåkanC sa:
Än en gång;

/Håkan
För en gångs skull håller jag med dig. :)
En aluminiumram behöver inte utmattas om den är rätt gjord, problemet är ju bl.a. vikthetsen på alla cyklar.

Kolfiber
J-A sa:
Det dåliga med kolfiber är priset och att det i princip inte går att återvinna (som nån annan skrev).
Med rätt design finns det nog inte så många andra nackdelar.
Det är snarare tillverkningsmetoden/erna som gör att priset skenar iväg, då det krävs dyra formar för serieproduktion.
Kolfibern i sig är inte så dyr.

Kolfiber
Sanningen är (enl professorer på chalmers) att man vet väldigt lite om degraderingen och utmattningen av kolfiber. Det är egentligen bindmedlet, epoxyn, som man misstänker skulle vara den svaga länken.

Angående priset så är det väldigt mycket handarbete som behövs för att lägga upp kolfiberarken rätt. Det finns maskiner som automatiserar men de finns nästan bara på stora företag som boeing etc. Det gör det svårt att effektivisera produktionen och därmed få ner priserna.

Kolfiber
Så mycket rykten och förståsigpåare.

Vi har byggt båtar i kolfiber i 30år. Med en lack som skyddar mot uvstrålningen. Tänk båt som är utomhus 365 dagar per år.
Men vi är noggranna med att hålla dem lackade. Klarlack eller solid spelar ingen roll.

ömtåligt. Inte mer än aluminium. Skillnaden är att får vi en skada på kolfiber ombord tar vi fram epoxi och kolmatta.
Skada på aluminium, då är det kört med den delen.

Kolfiber
Trä ska det vara. Lätt att laga. Bara att ha med en yxa och en kniv så fixar man snabbt en ny då tillgången på trä i skogen är förhållandevis god.
Håller länge också. Finns gott om föremål i trä som är flera hundra år, ja rentav över tusen år.

Kolfiber
Cannondale jekyl 1000 sa:
Trä ska det vara. Lätt att laga. Bara att ha med en yxa och en kniv så fixar man snabbt en ny då tillgången på trä i skogen är förhållandevis god.
Håller länge också. Finns gott om föremål i trä som är flera hundra år, ja rentav över tusen år.

Tyvärr slår det inte metall.

Kolfiber
AAverdal sa:
Så mycket rykten och förståsigpåare.

Vi har byggt båtar i kolfiber i 30år. Med en lack som skyddar mot uvstrålningen. Tänk båt som är utomhus 365 dagar per år.
Men vi är noggranna med att hålla dem lackade. Klarlack eller solid spelar ingen roll.

ömtåligt. Inte mer än aluminium. Skillnaden är att får vi en skada på kolfiber ombord tar vi fram epoxi och kolmatta.
Skada på aluminium, då är det kört med den delen.
+1 det enda som händer med en kolhoj som står ute är att den blir stulen..

Tillbaka
Topp