Kolfibergaffel för gruscykel

aki

Aktiv medlem
Hej happy!

Jag funderar så smått på att byta från stål till kol i fram på min grus / vardags-cykel.

En Ritchey-gaffel vore ju fint, men tvekar lite inför priset, som är jämförbart med en hel cykel (av budgetmodell).

Nån som har koll på andra bra alternativ? Finns pålitliga kina-gafflar?

Mina krav är rakt 1 1/8 rör, fästen för fasta skärmar och gärna frigång för 50 mm däck.

Ser fram emot inspel! /aki

Vad jag vet är ritchey-gaffeln en av få moderna märkesgafflar med rakt styrrör.

Det är nog kinamodeller som gäller, eller köpa en lös ram och flytta över komponenter, om du hittar en vettig för samma pengar som ritchey-gaffeln.

Ja, det blir ju lite så. Ramset eller gaffel, bara att välja :)

Frågan gäller nog främst kina-gafflarna. Såna finns det gott om med rätt spec. Frågan är om man vågar lita på dem? Tråkigt komponent att få ett materialbrott på...

Om du har är ett styrhuvudet med ipressade koppar är chansen stor att du kan köra ett tapered gaffel om du byter till en extern kopp.

Gafflar kan vara lite olika långa och ha olika gaffelvinkel, det kan vara bra att matcha med gamla gaffeln så man inte ändrar geometrin. Köper man från nåt väletablerat kinesiskt märke typ speedercycling skulle jag inte oroa mig över kvalitén. Noname från ali express kanske inte just framgaffel då.

Brukar inte KUKs gafflar vara "the shit"?
Jag köpte en kinesis gaffel när jag knäckte min gamla. Jag lyckades inte hitta någon och min cykelleverantör (enigma) hade inte några men rekommenderade kinesis. Den har funkat bra.

Brukar inte KUKs gafflar vara "the shit"?
Inget att klaga på men de är väl alla tapered.

Edit, köpte för många år sedan en rak gaffel här för att bygga om en Trek.
S4C Disc- Carbongabel 1" 1/8 - Gabeln - Komponenten https://share.google/68V6QLzeqj1vAHI6u
De säljer även Ritcheygafflar.

Senast ändrad:
Gafflar kan vara lite olika långa och ha olika gaffelvinkel, det kan vara bra att matcha med gamla gaffeln så man inte ändrar geometrin. Köper man från nåt väletablerat kinesiskt märke typ speedercycling skulle jag inte oroa mig över kvalitén. Noname från ali express kanske inte just framgaffel då.
Tack! Ska kolla speedercycling

Tillbaka
Topp