Kolfiberhjul på Mallis, dör jag?

Selast

Ny medlem
Snart dags för den årliga Malllisresan. Är sjukt sugen på att ta med Zipp 404 tuberna ner i år istället för plåthjulen jag åkt på alla år hittills. Men kommer dom att ex/implodera eller delaminera när man bromsar sig ned för Sa Calobra eller Sollerbacken. Hörde från en polare att limmet kan bli mjukt om det blir varmt och det låter också dåligt om det sker i hög fart utför. Ni som kört med kolfiber tubisar där nere vad är era erfarenheter?

Selast sa:
Snart dags för den årliga Malllisresan. Är sjukt sugen på att ta med Zipp 404 tuberna ner i år istället för plåthjulen jag åkt på alla år hittills. Men kommer dom att ex/implodera eller delaminera när man bromsar sig ned för Sa Calobra eller Sollerbacken. Hörde från en polare att limmet kan bli mjukt om det blir varmt och det låter också dåligt om det sker i hög fart utför. Ni som kört med kolfiber tubisar där nere vad är era erfarenheter?

Mina erfarenheter: inga som helst problem.
Hade det däremot varit kanttrådsfälgar i kolfiber så hade jag funderat en gång till om det ska köras i högsommarvärme.

Vad jag har sett av människor som kört långa utförskörningar med mycket bromsning är kanttråd långt mycket värre än tub vad det gäller delaminering. Och ingen av de backarna du nämner är ju sådana där man måste ligga och bromsa alltför mycket. Är ju en annan sak om det är 12% utför och asfalten är så kass att farter över 25 km/h är förenat med livsfara. Då kan det bli varmt vad man än har.

Kör själv Skogling-varianten med slang och alu. Nackdelen med slang är väl om man punkterar i hög fart. Vore ju rätt okul om däcket kränger av fälgen då.

Det slits en del bromsgummi men visst funkar det med tub på Mallis. Bilden är tagen efter Mallorca 312 förra året.

Bilagor

• IMG_3954.JPG
    IMG_3954.JPG
    180.4 KB · Besök: 71
marr sa:
GoranS sa:
JT sa:
Bromsning är så 2013.

Vad är det som gäller istället, detta nådens år, 2016? Krockkudde?

Om 10år kan man inte åka till mallis utan skivor.

Trodde (LP-)skivor var ute, men du förespår alltså en återkomst om tio år? Intressant!

Angående skivor hoppas jag bara att de hinner få till s.a. de inte kan skrika så hemskt som de kan nu, för feljusterade (eller vad det nu är) skivbromsar kan verkligen låta för hemskt. Långt mycket värre än fälgbromsar.

Kom nyss hem från ännu en vecka på Mallis med kolfiberhjul och kanttråd. Håller hur bra som helst även om man är stor och fet som jag. Däremot är det svårare att hålla jämnt tempo med de riktigt snabba utför när dom kör på aluhjul och kan bromsa senare. Men det gör väl bara hela nerfärden lite säkrare egentligen.. :)

Även jag står i valet/kvalet inför V 16 på Mallis. Troligen kör jag "the safe way" med mina Mavic 517 Ceramic hjul, totalt idiotsafe vad gäller bromseffekt o slitage. Men det vore lite kul att köra på mina 38 mm fullcarbon kanttråd.
Har kört i Alperna med tub o det smälte limmet i nedförsbackarna, ingen höjdare kan jag lova...... Klarade det utan att vurpa, men däcket släppte från fälgen..........

Jag förstår inte problemet faktiskt..
Varför skulle det inte funka med carbon o tub?
Finns ju ingen risk för överhettning som gör att kanten ska vika sig eftersom det inte finns någon kant som trycks utåt.

Angående bromsningen så är det absolut inga som helst problem när det är torrt. Nästan bättre bromsförmåga än alu tycker jag.
När det är blött däremot så tar det lite sämre, men å andra sidan kan du inte bromsa lika hårt då det är lite halt på vägen samtidigt.

Kör på för sjutton. :)

Klucken sa:
Finns ju ingen risk för överhettning som gör att kanten ska vika sig eftersom det inte finns någon kant som trycks utåt.

Tuben kan rulla av när limmet/tejpen blir för varmt.

Senast ändrad:
Klucken sa:
Finns ju ingen risk för överhettning som gör att kanten ska vika sig eftersom det inte finns någon kant som trycks utåt

Där sa du nått jag inte tänkt på men ju är helt rätt! Tub och kanttrådsfälgar är ju för tusan helt olika! Detta avgjorde det hela för min del, det blir tub på Mallis 2016 för Selasr! :-)

JT sa:
BjornR sa:
Ja, stackars Beloki som avslutade sin karriär när hans tubdäck rullade av fälgen.

Absolut. Man bör inte cykla med tub i backar för en gång för 13 år sen var det en kille som vurpade och slog sig.

Har för mig att Neil Stephens drabbades av detsamma i någon rondell på touren med inte alltför långt kvar till mål när han var med i en mindre utbrytning. Bör ha varit mitten/andra halvan av 90-talet. Någon med bättre minne än mig?

GoranS sa:
Har för mig att Neil Stephens drabbades av detsamma i någon rondell på touren med inte alltför långt kvar till mål när han var med i en mindre utbrytning. Bör ha varit mitten/andra halvan av 90-talet. Någon med bättre minne än mig?

Rondell? Skojar du? Kan man inte köra i rondeller heller? Jäklar, jag måste haft änglavakt då för en gång körde jag i en rondell med mina tubhjul. Det gick bra, men nu när jag tänker efter så minns jag att det var någon som inte riktigt kändes rätt. Vilken tur jag måste haft.

JT sa:
GoranS sa:

Rondell? Skojar du? Kan man inte köra i rondeller heller? Jäklar, jag måste haft änglavakt då för en gång körde jag i en rondell med mina tubhjul. Det gick bra, men nu när jag tänker efter så minns jag att det var någon som inte riktigt kändes rätt. Vilken tur jag måste haft.

Nej, nu ska vi inte övertolka data och ägna oss åt sensationsjournalistiska extrapolationer. Allt jag sagt är att om man heter Neil Stephens och cyklar touren och det är någon gång på 90-talet och man är i en utbrytning så bör man eventuellt ta det lite försiktigt i rondeller. Ev. gäller detta också bara om det är riktigt varmt, för det var det den dagen om jag minns rätt.

GoranS sa:
Nej, nu ska vi inte övertolka data och ägna oss åt sensationsjournalistiska extrapolationer. Allt jag sagt är att om man heter Neil Stephens och cyklar touren och det är någon gång på 90-talet och man är i en utbrytning så bör man eventuellt ta det lite försiktigt i rondeller. Ev. gäller detta också bara om det är riktigt varmt, för det var det den dagen om jag minns rätt.

Är du säker? Hjulet såg jättekonstigt ut efteråt:

Bilagor

• röven.jpg
    röven.jpg
    236 KB · Besök: 82
Ja det var inga problem. Jag stängde bara den där serviceluckan som är öppen på bilden och körde vidare.

Inga problem, bättre värmeavledning på kolfiberhjul, särskilt med hög profil än traditionella alufälgar. Körde i på Teneriffa med i vintras och kamratens alufälgar brände man sig på bokstavlingen medan mina bara var lite varma.

Ha i beräkningen att fälgarna äter belägg (som du också ser på Englunds bild) och att det är otrevligt om man har hög profil vid starka vindar uppe på topparna. För 700 bergskilometer (eller 15 km klättring) krävdes en extra uppsättning belägg

JT sa:
GoranS sa:

Är du säker? Hjulet såg jättekonstigt ut efteråt:

Härligt filnamn :)

Tillbaka
Topp