Kombinationspedal??

frisk

Aktiv medlem
Kombinationspedal??
Tjenare!

Tänte införskaffa mig ett par kombinationspedaler. Vill inte ha enbart spd då jag vill kunna ta hojjen en runda utan att behöva kränga på spd-skorna varje gång. Har spd på den andra hojjen och vill kunna använda samma skor (klossar SM-SH51). Funderar mellan dessa två:

j0041.jpg ht=212

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

SHPDM647.jpg ht=209

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

Någon som testat dessa?? hur funkar de??? Verkar vara samma mekanism i båda men vet inte vilken jag skall satsa på... Eller någon som har några andra bra förslag???

Kombinationspedal??
De ser ut att vara bättre än de kombipedaler som jag stött på. De har varit enkelsidiga vilket gör att de varit väldigt knöliga att komma i. Den sidan med spd-funktioner hamnar alltid neråt när man klickar ur sig.

Jag tycker dock att det funakar rätt bra att cyklar med vanliga skor och spd-pedaler så länge man inte ska cykla jättelångt.

Kombinationspedal??
Körde med ett par 545 förut och funkade ok, fast jag vill nog inte påstå att den fungerar som en "vanlig pedal". Själva spd-grejjen sticker upp ganska mycket, så kör man med vanliga skor på så kommer du stå mer på spd'n än på ramen. Däremot är de rätt sköna att använda med cykelpjuck, man har liksom alltid trampyta och kan vara bra om man behöver ta ett par tramptag men inte hittar in i spd'n direkt.

Jag har nog kvar mina om du är intresserad av att köpa dem.

Kombinationspedal??
Jocke: ja... vill helst ha med spd på båda sidor.

CalleB: Ok... men hur känns dom då?? blir det dåligt fäste för fötterna??? risk att slinta och slå i smalbenen??

Är det någon som kört med "vanliga" spd pedaler med en extra platta att trycka dit för att få en vanlig yta att stå på?? typ denna:

SHSMPD55.jpg ht=155

Kombinationspedal??
Jag har sådana och det är ju inte direkt något man använder istället för en plattformspedal ute i skogen. De funkar dock bra om man ska cykla till jobbet och sådant.

Kombinationspedal??
Jag har forskat lite i ämnet och de som verkar vara hyfsat funktionsdugliga är nämnda 647, CB Mallets och kanske Time Z.

Jag lutar åt ett par 647 för jag har varit så nöjd med mina 520 men skulle vilja ha en plattform för att lättare komma igång när det är brant eller knöligt.

/Johan

Kombinationspedal??
frisk skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som kört med "vanliga" spd pedaler
> med en extra platta att trycka dit för att få en
> vanlig yta att stå på??

Värdelösaste skit som finns. Pedalen blir jätteliten, har uselt grepp och sitter alldeles för nära vevarmen. Jag körde med såna till skolan ett tag och blev tillslut helt vansinnig på dessa jävla plattor.

Kombinationspedal??
men hallå e inte de där plastisarna sånna displaypedaler som affären sätter dit för att du skall kunna prova en sväng?

Kombinationspedal??
Oscar skrev:
> men hallå e inte de där plastisarna sånna
> displaypedaler som affären sätter dit för att
> du skall kunna prova en sväng?

Jo.

Kombinationspedal??
frisk skrev:
> CalleB: Ok... men hur känns dom då?? blir det
> dåligt fäste för fötterna??? risk att slinta
> och slå i smalbenen??

Japp, se dom inte som ett par plattformspedaler. Går inte att jämföra dem på det viset. Klart att du kan rulla till närmsta Konsum på dem utan cykeldojjor, men inget du kör hårt i skogen med.

Kombinationspedal??
Jag letar också nya pedaler till mitt nya åk (tänker samma som du). Jag kör med "plattorna" där terrängen är sån att jag inte "vågar" spika fast skorna vid pedalerna....än. Tänk dig såpade inomhusskor på nyspolad is....så är det.

Kombinationspedal??
Dessa pedaler funkar ganska bra på korta sträckor med vanliga skor, men spd grejen känns genom sulan så om man cyklar mer än 34 km blir det obehagligt.

Kombinationspedal??
frisk skrev:
> Cakeman: Vilka pedaler / plattor är det du har
> eller tänker på????
>
> Visst shimanoplattorna ser ju billiga ut... men
> det finns ju finare modeller typ denna:
> http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.
> fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=374&artnr=WIN008&lim
> it=000&extra=000&avd=1&varumarke=000&btg=0&visa=1-
> 30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
> hur funkar en sådan tror ni??

Funkar till vad? Skogskörning eller glida ned till kiosken?

Var inte urprungstanken att slippa kränga på spd skorna när du skall ta en "runda på stan" eller nått? Det verkar faktiskt lättare att kränga på ett par spd dojjor än en sån där plattformskonverter du länkade till.

Kombinationspedal??
Rippa skrev:
> Funkar till vad? Skogskörning eller glida ned
> till kiosken?

Ursäkta jag är otydlig... snarare för att glida till kiosken eller köra en mil på vanlig väg/cykelbana inte i skogen... då ryker dom riktiga skorna på.

Kombinationspedal??
Det är plattan på första bilden jag kör med på ett par 520 pedaler just nu. Tycker inte om tanken att vara ovan vid cykeln och skogen och samtidigt sitta fastspänd ;-). Grejjen är att den svarta sidan ALLTID hamnar upp, så det blir en del trampande på SPD-delen; det skulle funka ner till kiosken med vanliga pjuck.
Hur kör proffsen? SPD:at hela tiden (man kanske skulle blunda och bara köra på med SPD)?

Kombinationspedal??
Jag har den svarta pedalen av de 2 som är med på bild i början av tråden. Jag valde mellan dessa två pga att fastsättningsmekanismen är olika på dessa modeller vilket syns ganska tydligt. I den svarta pedalen har du en öppen konstruktion som troligtvis rensar ut lera, snö mm ur pedalen än vad den övre modellen klarar av. De är likvärdiga i pris ca 1.000 kr och båda modellerna väger tungt.

Jag köpte den modellen dels för att jag ganska ofta "fegar ur" och vill vara losskopplad innan jag vurpar och dels för att kunna använda hojjen för kortare turer till vardags. För detta funkar pedalen utmärkt. Men det funkar inte särskilt bra att köra med exv gympaskor vid mer krävande körning som i skogen därför att den del av mekanismen som sticker upp, sticker upp mer än vad man tror och gör att man inte får så bra fäste med sulan.

Skall man använda cykeln till 50 % cykling med SPD skor och 50 % cykling med vanliga skor skulle jag istället rekomendera Shimanos modell med enkelsidig SPD och riktig platta på andra sidan. Jag har såna som jag först hade på en MTB men nu har påmin touringcykel. De funkar till MTB också men det tar lite längre tid ibland att få i skon innan man fått upp rätt sida av pedalen.

Vad gäller att komma i pedalen med SPD skulle jag säga att det tom. är lättare att få i skon än på mina vanliga SPD pedaler, tack vara plattan runt pedalen får jag en styrning av skon.

Kan du stå ut med den extra vikten och dubbla priset, köp dessa!

- Var det nån som hade beg att sälja så lägg ett pm till mej !

Ola

Kombinationspedal??
Tack för det svaret Ola!

Vill ju kunna köra hojjen som "vanlig cykel" också framöver då jag tänkt skrota fulhojjen helt! Vilka pedaler tänker du på som enkelsidiga är det dessa??

shpdm324.jpg ht=210

Visst en jäkla nackdel att alltid ha spd-sidan neråt men men... kommer nog cykla en del med vanliga skor ändå på cykeln. Men hur är det det?? Står att klossarna SM-SH55 ingår... men funkar det att köra med mina andra av modellen SM-SH51 på dom ändå??

Kombinationspedal??
Tanten min har tagit över mina 545:or för att ha på pendeln - funkar bra tycker hon efter asfalten, med vanliga skor.
Sen så är de ju "riktiga" SPD-pedlaer som håller för sten och annat.

Kombinationspedal??
Jag har kört med vanliga SPD och såna plastplattformar som på tredje bilden under tre år i vanlig stadscykling, jag tycker det funkar kanon.
Det är som allt annat en vanesak att sätta foten rätt och sällan så vådligt att lära sig heller när man cyklar i stan.

Desto knivigare är det att lyckas klicka i Shimanos kombipedal, min tjej har såna pedaler och det känns inte helt optimalt att måsta snurra och kanske till och med titta ner för att få i skon rätt när man samtidigt brötar ner för en skogsstig.

Mina två cent

Kombinationspedal??
Men PD-M647 (andra bilden första inlägget)är väl egentligen ingen kombipedal om jag fattat rätt. Den är en spd pedal med lite bättre stöd för spd-dojan. Sen råkar man kunna cykla på den hyffsat utan spd.
En kombipedal så blir det istället en pedal som inte funkar riktigt bra vare sig som spd eller plattformspedal.

Tillbaka
Topp