kombinationspedaler

• Trådstartare Trådstartare _jp
  • Start datum Start datum
kombinationspedaler
Näeh, men jag har testat dåliga... Problemet för mig var att höjden inklusive sko blir väldigt olika på de båda sidorna. Det hade kanske funkat om det var vanliga-sko-sidan som byggde mer. (Det är ju när man kör SPD som man vill ha rätt sadelhöjd, och då blir sadeln för hög när man kör med vanliga dosor. Hade den varit lite låg hade man kanske kunnat leva med det. Men visst, man kan ju justera sadeln var gång man byter skor.)

Varför har kompromisser alltid nackdelar? ;-)

kombinationspedaler
Jag har det på min gamla hybrid och det största problemet med det är att SPD-fästet "aldrig" är på uppsidan när jag vill det och vise versa. Annars funkar det bra tycker jag eftersom jag vill kunna cykla utan att behöva ha SPD-skorna på.

Ett tidigare problem har varit att jag inte använt cykeln då jag i stället pendlat med MTBn. Nu har jag införskaffat en barnsadel och har valt att sätta den på hybriden. Endast pga av vikt, inget annat :-)

Jag skulle aldrig skaffa kombinationspedaler till MTBn.

kombinationspedaler
Shimanos PD-M324 är mycket bra. Har dem på två cyklar. De är viktade så att de ställer sig nära vertikalt. På så sätt behöver man bara lära sig att göra på ett sätt när man ska klicka i, och ett annat när man har vanliga skor. Smidigt och praktiskt!

De är lite dyra, men jag tycker det är värt det.

kombinationspedaler
Nej, de ställer sig alltid åt samma håll. Plattpedalsidan hamnar framåt, så har man vanliga skor trampar man lite lätt framifrån och bakåt, så hamnar pedalen rätt varje gång. Har man kloss, drar man foten bakom och puttar runt pedalen framåt så kommer klossen att glida i position nästan av sig själv - bara att klicka i.

Hur enkelt som helst!

kombinationspedaler
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, de ställer sig alltid åt samma håll.
> Plattpedalsidan hamnar framåt, så har man
> vanliga skor trampar man lite lätt framifrån och
> bakåt, så hamnar pedalen rätt varje gång. Har
> man kloss, drar man foten bakom och puttar runt
> pedalen framåt så kommer klossen att glida i
> position nästan av sig själv - bara att klicka
> i.
>
> Hur enkelt som helst!

Fakta: Nej det gör de inte alltid. Det är möjligt att de är designade för att göra det och det är möjligt att det gör det om man servar dem på något bra sätt men mina ställer sig precis hur som helst vilket är irriterande, särskilt i skogen där man klickar i och ur mycket.

kombinationspedaler
Jag tycker att "problemet" att de inte vänder sig åt rätt håll är litet jmf med fördelen att pendelcykla med spd och cykla till affären med civila skor.

kombinationspedaler
Mina fyra pedaler har aldrig servats och har sett regn, slask, salt och skit. De ställer sig rätt varje gång. Vore konstigt om det skulle skilja så mycket för andra...

kombinationspedaler
Har pendlat flera år med mina 324:or och de funkar kalasbra, men de suger i skogen. Stod ut i några veckor och skaffade sedan "riktiga" pedaler.

kombinationspedaler
Har också ett par PD-M324, tycker de fungerar bra. Lite som de sagt tidigare de ställer sig alltid rakt upp, så kanske inte 100% i skogen, men clipsen åt framsidan. Men man får snits på hur man kör efter ett tag.

Inte haft några som helst problem med mina, det ända är väl att jag inte lyckats hitta de perfekta läget "Sitta fast utan glapp kontra kunna få loss skon". Annars bra allorund pedaler.

Används på pendlarcykeln, så aldrig prövat dem i skogen!

kombinationspedaler
Känns som jag behåller mina vanliga SPD i skogen. Är inte värt att offra känslan i skogen mot grejen att slippa ta på sig spd-dojjorna när man ska ner till ICA.

kombinationspedaler
_jp skrev:
> Känns som jag behåller mina vanliga SPD i
> skogen. Är inte värt att offra känslan i skogen
> mot grejen att slippa ta på sig spd-dojjorna när
> man ska ner till ICA.

Det finns en bra lösning på problemet. Skaffa en cykla-till-ICA-cykel.

kombinationspedaler
_jp skrev:
> Känns som jag behåller mina vanliga SPD i
> skogen. Är inte värt att offra känslan i skogen
> mot grejen att slippa ta på sig spd-dojjorna när
> man ska ner till ICA.

Hojar man ner till ICA så går det ju bra att ta sneakers och trampa SPD-pedaler. Mina shimano-520 går det utmärkt med iaf.

Tillbaka
Topp