Kombinera skogslek med dagspendling

Äntligen!

Grabben älskar att cykla överallt som inte är asfalterat och är nu stor nog (5 år) att byta upp sig till växlar och MTB från sin nybörjarhoj.

Då kommer frågan hur jag ska göra, och här behöver jag era tips.
Jag är ingen inbiten MTB-fantast mer än att jag testat både det och downhill ett par gånger. Nu vill jag skaffa en hoj där jag lätt kan dra ut med grabben på stigarna, samt leka lite själv då och då. Men helst även funkar att dagspendla med.

Har 10 km till jobbet som jag idag kör på en gammal crescent - är mao inte i behov av en rekade men ska man väl köpa ny cykel kan jag tänka mig att lägga lite mer om det går att få en variant som funkar ok för båda ändamålen.

Har ni förslag på vad jag borde titta och tänka på?

Det är en resa. Tror gammal crescent funkar några år till.

Nu är jag en relativt gammal pappa och morbror i dålig form men i början cyklade jag med barnen på lite random cyklar. Förra året bytte jag till min fs och i år satte jag på xc däck och är sugen på en lättare cykel. Över 2h cyklar jag lätt i från dem men det börjar bli tufft i backarna. Speciellt när den ene tränar hårt i bollsport och cyklar upp och ner för gatan på bakhjulet hela kvällarna.

nästa år ska jag visa var skåpet ska stå

Svaret på din fråga beror nog på vad du har för ambitionsnivå på din egen cykling? Och om det finns plats med en eller två hojjar där du bor.
(Jag känner att pendling med bättre cykel är ett fett NEJ för min del, jag vill inte få den stulen vid min arbetsplats...)

Bara åka med grabben:
Börja med en vad-som-helst, typ 29tums hardtail i din storlek, och lägg en liten slant på bra hjälmar och handskar (kanske knäskydd) till dig och grabben. (y)

Utöver den nivån skulle jag säga att cykelvalet styrs av ditt intresse och budgeten. (y)

Svaret på din fråga beror nog på vad du har för ambitionsnivå på din egen cykling? Och om det finns plats med en eller två hojjar där du bor.
(Jag känner att pendling med bättre cykel är ett fett NEJ för min del, jag vill inte få den stulen vid min arbetsplats...)

Bara åka med grabben:
Börja med en vad-som-helst, typ 29tums hardtail i din storlek, och lägg en liten slant på bra hjälmar och handskar (kanske knäskydd) till dig och grabben. (y)

Utöver den nivån skulle jag säga att cykelvalet styrs av ditt intresse och budgeten. (y)
Bre poäng. Har ingen större ambitionsnivå idag, däremot så kör den öka med tiden och i takt med att grabben vill/orkar cykla mer så jag tänker att jag kan lika gärna köpa en lite bättre nu istället för en halvdan och sedan en bra

Tillbaka
Topp