Kombinerad Al och Kolfiberram...

Rabalder

Ny medlem
Kanske finns ngn tråd sedan tidigare i detta ämne, orkar inte kolla. Men... Funderar på att köpa en snygg Piton-ram (Finns på www.piton.it och det är den gula Altec 2 plus-ramen). Inbillar mig att det är nedsatt hållfasthet i karbon-aluminium sammanfogningen. Ngn som vet? Erfarenhet av dylika ramar... Glappar inte efter 2 säsonger...? Taxar för svar!

Det beror på hur sammansatsningen har gått till. Vet ingenting om Piton i sig, men jag skulle vilja veta mer om märket och kunderfarenheter av just denna ram innan jag köpte den. Kanske jättebra, kanske inte.

Är ju inte världens mest vanliga märke i SWE om man så säger, så det känns lite ovisst o köpa en dylik ram. Vet du om man ser ngn nedsatt hållfasthet i dom märken som du känner till Daner...?

Cannondale kör ju med kolfiber/aluminium på Scalpelen och så vitt jag vet så innebär inte det i sej nått problem. Men det är nog vanskligt att jämföra mellan märken. Har ingen personlig erfarenhet av nån av dom dock så du kanske ska ta detta med en nypa salt som hörsägen=)

Även om märket är okänt så kan det ju vara så att det är samma ram som många mer kända märken använder. Iaf så tycker jag personligen inte om att köpa nåt som det inte finns någon svensk återsäljare av eller om man köper av någon känd webb-butik, kan bli problem med reklamationer annars...

Jag har kört lvg-Piton i två år och har bara gott att säga om den. Den är gjord i Altec2+ och Columbus carbon-monostay. Ramen är välgjord och jag tror inte att sammanfogningen alu-carbon är någon svag punkt
Svensk representant och återförsäljare finns, se http://www.runneviks.se/service.html. Min ram är den blå längst ned på sidan. Ring gärna till Thomas Runnevik och hälsa från mig.

GurraG

Jag tror inte att risken för att en ram med kolfiberbaktriangel ska gå sönder i sammanfogningen är så mycket större än att en ram helt i alu spricker någonstans. De största problemen med kolfiber brukar vara att vevlagerhylsan släpper i ramar helt gjorda av kolfiber.

Det är rätt många som använder kolfiber bakgaffel med aluminium ramar nuförtiden utan att man hör skräckhistorier stup i kvart. Sammanfogningen av kolfiber rör med aluminium muffar har utvecklats under årens lopp, och jag ser fram emot att bygga och testa en Titus Modena under den kommande sasongen som använder detta teknik. Frågan är om man ska bygga den med Centaur CT...

Daner skrev:
>Frågan är om man ska bygga den med Centaur CT...

På sådan fin ram skulle jag bygga med Record-komponenter.
Endast det bästa är gott nog.

GurraG

Jag provade en FCR Exogrid Road med Record på Interbike 2003. Storleken var perfekt, ramen var perfekt - Jag vara nära på att vaxa hela kroppen och börjar att träna 20 timmar i veckan bara för att leva upp till förväntningarna som en sådan cykel skulle ställa mig inför.

Modena ramen kostar drygt 11000:- så det känns lite fel att satsa på så pass dyra komponenter. Kanske också smart att låta Kadens testa någonting från North American Flyers under 30000:- då och då. ;)

Daner Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske också smart att låta Kadens testa någonting
> från North American Flyers under 30000:- då och
> då. ;)

VA, ska Kadens börja med tester?

Hittills har de bara skrivit, mer eller mindre, subjektiva tyckanden.
Dvs omdömen inte tester!

Men om det verkligen stämmer att de skall börja med tester så kommer jag att bli prenumerant.
Det har jag inte varit hittills, jag har toalettpapper redan.....

Provcykla då.

Jag har pratat med Kadens-gänget om att anlita Vi Bilägare för att få objektiva mått på skillnader i ljusstyrka och spridning mellan olika HID och Halogen lampor som Kadens har just nu för att....få en uppfattning av för ett reportage som kommer senare under 2005.

Har också pratat med dem angående en kommande "test" av framdämpare. Om de vill kunna få en någorlunda vetenskapligt jamförelse av 80mm-130mm gafflar vore det bäst att använda en och samma model HT ram med en och samma sorts hjul och däck, kontrollerade däcktryck, samma komponenter, styre, styrstam, sadelstolpe, sadel osv. Ganska värdelös att testa olika gafflar på helt olika cyklar om målsättningen är att kunna beskriva skillnaderna mellan gafflarna.

Vi får se hur det går.

Daner Skrev:
-------------------------------------------------------

> Har också pratat med dem angående en kommande
> "test" av framdämpare. Om de vill kunna få en
> någorlunda vetenskapligt jamförelse av 80mm-130mm
> gafflar vore det bäst att använda en och samma
> model HT ram med en och samma sorts hjul och däck,
> kontrollerade däcktryck, samma komponenter, styre,
> styrstam, sadelstolpe, sadel osv. Ganska värdelös
> att testa olika gafflar på helt olika cyklar om
> målsättningen är att kunna beskriva skillnaderna
> mellan gafflarna.
>

Problemet blir ju bara att geometrin ändras om man använder en 80mm och en 130mm gaffel på samma cykel...

Det vore ännu bättre att ha 2 st likadana lätta rejsiga HT för att jamföra 80mm gafflar, 2 st likadana all-around HT (Ventana El Chiquillo?) för 100mm gafflar och 2 st FR HT (Cove Stiffee FR?) för 130mm.

Jag föredrar stål för mina egna HT, men för en objektiv test av gafflar det vore kanske bäst med styvare aluminium eller kolfiber.

klart carbon går, det har ju flertalet cyklister bevisat.

men vad jag vet om materialet i sig är att det håller väldigt bra sålänge det inte utsätts för slag, för när carbon spricker så blir det bara större och större spricka, och det är iprincip omöjligt att laga en carbonram, iaf som privatperson.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av en såkallar hybridram på mtb:n men min racer, en avanti har bakgaffel i kolfiber och den övriga ramen i alu. Den har rullat en sesong nu och det är absolut inga problem. Samanfogningarna har ju funnits några år nu, tror at myata/koga(hur det nu stavas), var först med det under början av -90talet och vad jag vet så funkade det bra, får in lite såna cyklar nu och då i verkstan på jobbet och ramarna är hela, inga synliga förslitningar i fogarna. I och försig så hada myata limade fogar, vet inte hur fallet är på det märket som du nämde.

Tillbaka
Topp