Komfortracer eller inte?

AndersMN

Medlem
Komfortracer eller inte?
Jag har cyklat landsväg till och från i 20 år. Nu är jag 63, och varken kroppen eller träningsvolymen är vad den varit. Förutom att motionslopp snarare går ner mot 30-snitt 35+, är jag mycket stelare i rygg och nacke. Både balans och reaktionstid är dessutom sämre.
Senaste tio åren har jag cyklat på en Canyon Ultimate CF slx 9.0. Lätt, styv, kvick. Men den känns tuffare och tuffare för min kropp, så jag funderar på om jag ska byta till något snällare. Vibrationer bryr jag mig inte om, kör 25 mm tub på original Dura ace C35-hjul. Men men lite högre stack kanske jag kunde spara ryggen, och lite mindre kvick i svängarna skulle nog göra mig lugnare.
Lär bli mer av långturer än snabbåk i framtiden. Kommer jag att trivas bättre på en mer komfortinriktad racer? I så fall, vad letar jag efter? Eller blir skillnaden liten, så jag borde träna rörlighet och bålstyrka istället för att byta cykel?

Pfaff

Aktiv medlem
Komfortracer eller inte?
Svar ja.

Nå ja, mer utförligt: du lär inte bli vigare utan kan förhoppningsvis hålla en bra nivå. Men visst blir en ”endurance” roligare att köra därför att den är mer komfortabel för en åldrande kropp.
Jag skaffade själv en Kinesis RTD för något år sedan och trivs som ärtan under prinsessan på den. Men det finns ju mängder med liknande cyklar att titta på.

// Anders, 70.

efj

Aktiv medlem
Komfortracer eller inte?
Japp, och det gav nån cm i 60årspresent 🙂.
Finns även någon relativt billig 1,5 cm till på marknaden:
specialized hover bar
Specialized

Komfortracer eller inte?
Har du stammen slammad på din ultimate? Om inte, utan högt upp som de flesta, så betyder det ju att om du går på en komfortgeo och sänker stammen kan du ju nå typ samma stack.

Jag valde att gå på en Scott Addict med anledning att den INTE har stötdämpning ála Trek Domane eller Spesh Roubaix. Det adderade bara extra tyngd i min bok.

Är helnöjd. Helt plötsligt kan jag sitta komfortabelt i bocken och pressa. Det är bara erkänna att en inte är rörlig, magstark (höhö) och smal som en 20-årig elitcyklist :)

Däremot är den ju mer "traktor" på vägen. Ställer man sig upp och kränger är det inte alls samma kvickhet.

-Andy-

Aktiv medlem
Komfortracer eller inte?
Komfortracer är aldrig fel. Men begreppet är ganska brett. Fundera på om det enbart är en mer avslappnad geometri du är ute efter eller om du även vill ha stötdämpande funktioner.

Angående vikt så kan jag konstatera att min Specialized Roubaix väger in på 7,1 kg men den skulle jag kanske inte riktigt klassa som en riktig komfortracer eftersom det är team-varianten med lite mer aggressiv geometri men som i övrigt har inbyggd stötdämpning och annat godis.

glitch

Aktiv medlem
Komfortracer eller inte?
Nu har jag inte orkat kolla geometrin, men Mason Resolution valdes till Best Buy i Gran Fondos stora 2021 grupptest för sin allsidighet och långdistanakomfort.
Kanske kan vara nåt?

AndersMN

Medlem
Komfortracer eller inte?
Komfortracer är aldrig fel. Men begreppet är ganska brett. Fundera på om det enbart är en mer avslappnad geometri du är ute efter eller om du även vill ha stötdämpande funktioner.

Angående vikt så kan jag konstatera att min Specialized Roubaix väger in på 7,1 kg men den skulle jag kanske inte riktigt klassa som en riktig komfortracer eftersom det är team-varianten med lite mer aggressiv geometri men som i övrigt har inbyggd stötdämpning och annat godis.
Stötdämpning behöver jag inte alls. Mer geometrin.

AndersMN

Medlem
Komfortracer eller inte?
Har du stammen slammad på din ultimate? Om inte, utan högt upp som de flesta, så betyder det ju att om du går på en komfortgeo och sänker stammen kan du ju nå typ samma stack.

Jag valde att gå på en Scott Addict med anledning att den INTE har stötdämpning ála Trek Domane eller Spesh Roubaix. Det adderade bara extra tyngd i min bok.

Är helnöjd. Helt plötsligt kan jag sitta komfortabelt i bocken och pressa. Det är bara erkänna att en inte är rörlig, magstark (höhö) och smal som en 20-årig elitcyklist :)

Däremot är den ju mer "traktor" på vägen. Ställer man sig upp och kränger är det inte alls samma kvickhet.
Högst upp. Har 9 cm drop nu. För 10 år sedan 14 cm. Frågan är hur mycket drop man klarar om ytterligare 10 år?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer