Komma runt plastkläder som cyklist?

Det är med en mycket befogad anledning jag helst slipper att använda plast men det finns ju nuförtiden överallt och har senaste dagarna gåt toch funderat över den deprimerande situationen när det gäller kläder och jag inser att från att ha använt polyestertröjor på gymmet nu mest har polyestertröjor som jag använder dygnet runt, tom när jag sover.

Har starkt funderat över att iaf köpa på mig lite av de här giftfria tröjorna och underkläderna som finns, det är trots allt av cykeln man spenderar mest tid.
Men då gällande cykligen, går det ens att komma över cykelkläder som inte är nedlussade med plastmaterial?

Lyktstoplemedhjul sa:
Men då gällande cykligen, går det ens att komma över cykelkläder som inte är nedlussade med plastmaterial?

Prova en upplussad Lucia-dräkt?

2323566449.jpg

cerro sa:
Merino, silke? Café du Cycliste och Rapha har en del. Iaf med mindre polyester i.

Saken är att om jag nu ska gå plastfri vilket man bör göra om man ska följa forskningen så vill ajg köra ALLT eller INGET. Jag fungerar inte med mellanlösningar.

Merinoull är verkligen jättebra, lite varm för sommaren men på vintern kan man ha underställ och det kanske gör att man får i sig mindre av plasterna men fortfarande.
Att jag använder polyestertröjor när jag sover och tränar kan jag komma runt med bomull uppenbarligen, vilket jag bör göra och nog ska göra.
men på cykeln. :(

Wattbaserad träning gör ju att man kan vara hur oaero som helst men man vill ju vara snabb :(

Som andra redan påpekat så löser du det med bambu och ull. De första cykelbyxorna var för övrigt fodrade med vadmal, och hade sämskin på baken för att inte ullen skulle slitas ned på en gång, om du verkligen vill gå all-in.

Aron sa:
Som andra redan påpekat så löser du det med bambu och ull. De första cykelbyxorna var för övrigt fodrade med vadmal, och hade sämskin på baken för att inte ullen skulle slitas ned på en gång, om du verkligen vill gå all-in.

Ok tack för att du pekar mig i rätt riktning här. Var helt uninformed, visste ju att polyester var plast men hade ingen mer kunskap än att bomull blir svettigt och att merinoull är det enda alternativet.
Ska kolla runt.

Men tar gärna emot fler tips och tackar inte nej till att få det serverat på silverfat!

Lyktstoplemedhjul sa:
Merinoull är verkligen jättebra, lite varm för sommaren men på vintern kan man ha underställ och det kanske gör att man får i sig mindre av plasterna men fortfarande.
Det finns svala tröjor i merinoull. Jag har några tröjor från Icebreaker och de är betydligt skönare än lyckra varma dagar.

När det gäller merinoull så vill jag uppmana er att försöks att hålla er från ull som tagits från stympade får. Mulesing är inte lika vanligt längre, speciellt i Nya Zeeland, så möjligheten att köpa ull med gott samvete finns :)

wukkaN sa:
När det gäller merinoull så vill jag uppmana er att försöks att hålla er från ull som tagits från stympade får. Mulesing är inte lika vanligt längre, speciellt i Nya Zeeland, så möjligheten att köpa ull med gott samvete finns :)

Till och med Wiggle har disclaimer på alla de merinoplagg jag har sett på sidan att de kör merino från omulesade* får

Senast ändrad:
Om du verkligen vill nörda ned dig ordentligt så kan det vara värt att läsa på om sk bioplast, dvs PE-plast framställd från växtriket, vanligtvis soyabönor. Det finns även produkter med större eller mindre andel återvunnen plast. Textilier med inslag av hampafiber lär också komma nu när framförallt USA legaliserar canabisodling. Men hur man än gör så går det åt energi, vatten och en del rätt sunkiga kemikalier i framställningen

Så om det är minsta möjliga miljöpåverkan du är ute efter: Köp begagnat, vårda och reparera kläderna och sälj eller skänk dem vidare när du inte vill ha dem längre.

toshiba sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Det är väl främst alla de tråkigheterna som det medöfr att konsumera plast som jag vill undkomma.

Vilka tråkigheter är du orolig för? Det påverkar ju vad man ska välja.

Tråkigheterna med plast. Så därför vill jag undvika plast.
Sen generellt vet jag att bomull måste vara ekologiskt för att vara giftfritt, tror bestämt att jag ska beställa lite giftfria t-shirts och undre kalosonger. Man kan ju börja med det som är närmst the body.

Cykelkläder kanske inte används så länge men när man väl använder dem så svettas man ju rikligt så alla härligheter blandas upp och blir än mer närgående.

Senast ändrad:
Lyktstoplemedhjul sa:
Cykelkläder kanske inte används så länge men när man väl använder dem så svettas man ju rikligt så alla härligheter blandas upp och blir än mer närgående.

Du är alltså orolig över att nåt slags gift ska gå in i din kropp från kläderna?

Blir åka till Cubus imorgon och köpa ekologiska bomullströjor, vet inte riktigt vad detta ska medföra men om jag mår mycket bättre direkt så kommer jag ju bli lyrisk.

Men för att vara lite seriös så är det faktumet att plast verkar otäckt krypa fram och det blir mer och mer underbyggt, förvånande att ingen har krävt STUDIER ännu så därför postar jag dem nu på eget bevåg!

"https://academic.oup.com/toxsci/arti...esity-Epidemic

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3279464/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2726844/

https://link.springer.com/article/10...679-017-0240-4 "

Från medlem på annat forum.

Senast ändrad:
Aron sa:
Om det är där oron ligger så läs inte för mycket om flamskyddsmedel innan du ska somna.

Rädslan är redan stor för både det ena och andra men faktum är att hur mycket man än bråkar med hjärnan blir inte två fel ett rätt.
Visst asbest, radon, arsenik och bly lite här och var men det gör ju inte gifterna i tröjan mindre farliga.

Det är ju om man ska vara vetenskaplig så enkelt som att det är dosen som avgör om något är dödligt, skadligt.

Men när det gäller plast och diverse kemikalier som där används (sista gäller även alla andra alternativ i kläder) påverkar ju fler än mig.
Rent spontant kan jag bli mest upprörd över de kinesiska arbetarna som får andas diverse gifter, jag skulle blivit vansinnig om jag blev utsatt så logiskt sett är det ju fel av mig att inte inse att det är fel att utsätta andra för dessa perversa ämnen.

Edit: Min förtjusning över Cubus gick över i en undran, det här med ekologisk bomull låter ju bra men sen då? Färgningen och hanteringen vid tillverkningen?!? Nu skickar jag ett mejl!

Senast ändrad:
Ekologisk bomull, jo man tackar. Tanken svindlar, typ :)
Eller har jag fel? Kanske man kan odla bomull utan vatten numera?

https://www.nyteknik.se/energi/ekologisk-bomull-ingen-garanti-for-giftfritt-6344011

Ekologiska kläder inte giftfria.
Då var min logik fullgod även nu.

Men om det är Goat-certificerat ska det vara pure hela vägen från odling till användare.Oek-tex var en annan märkning som garanterade giftfritt men inte för tillverkarna, hur de nu får ut allt gift är för mig främmande men ok..

Nu gäller detta ju kläder man bär i vardagen men ingen logik i världen gör två fel till ett fel och det är den totala mängden plast man blir utsatt för som räknas, som med alla ämnen som kan orsaka diverse otrevligheter.

Senast ändrad:
Du får köpa ett bättre täcke så slipper du frysa på nätterna!
Du är inte orolig för att cykla i stan? Avgaser och alla småpartiklar.
*spär på hypokondrin*

Har du ena läst det du själv länkat till? 2/4 länkar är brutna.
Ser ingen starkt underbyggd studie gällande polyester i kläder kopplat till hälsoproblem.

Men du kan ju fundera på om du någonsin mikrat mat i en plastmatlåda, sov gott ikväll ;)

Amen vafan, killen vill ju ha förslag på icke plast kläder, inte tvinga alla andra sluta med det, eller ha en lektion i hur ni tycker att han har fel... jävla vuxen dagis

Väggen runt ventilationen i min lägenhet är svart. Älskar att bo i staden. Undrar hur mina lungor ser ut.

Men å andra sidan är alla möbler ca. 100 år gamla (tyvärr inte sängen) och väggarna är från tiden före ångspärrar (kolla inte upp vad byggplast består av).

Men det viktigaste måste ändå vara arbetarnas villkor - de har inte valet vilket jag har.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp