Komma runt plastkläder som cyklist?

MatteXC sa:
Har du ena läst det du själv länkat till? 2/4 länkar är brutna.
Ser ingen starkt underbyggd studie gällande polyester i kläder kopplat till hälsoproblem.

+1

(Såg inget om polyester alls när jag skummade igen de två länkarna som fungerade)

Bamboo har nämnts tidigare i tråden, kam vara bra att veta stt det är exakt samma material som viskos eller rayon som det ofta hette förut.

Viskosmassan fibrerna kommer från kan i och för sig komma från olika hyggen med varierande miljöpåverkan men fibern blir identisk oavsett.

feeblesmith sa:
Bamboo har nämnts tidigare i tråden, kam vara bra att veta stt det är exakt samma material som viskos eller rayon som det ofta hette förut.

Viskosmassan fibrerna kommer från kan i och för sig komma från olika hyggen med varierande miljöpåverkan men fibern blir identisk oavsett.

Finns även Modal som är någon variant på viskos.

Självklart kommer man inte runt alla otrevligheter som det finns runt omkring oss i samhället. Det är väl inget fel när man försöker att minska dessa? Det finns även en stor social aspekt när man bryr sig om hur varorna blir till.

Jag är i alla fall mycket tacksam att TS bryr sig om mina barns framtid.

http://storyofstuff.org/

Marcus TSD sa:
Amen vafan, killen vill ju ha förslag på icke plast kläder, inte tvinga alla andra sluta med det, eller ha en lektion i hur ni tycker att han har fel... jävla vuxen dagis

+1

fhloston sa:
feeblesmith sa:

Finns även Modal som är någon variant på viskos.

Ytterligare en variant i familjen är Lycocell.

Jag är inte jättenöjd med bambu. Känns precis som bomull. Går inte att cykla i.
Lycra är däremot bra och inte onyttigt, tror jag. Samt lite miljövänligt om man inte bara slänger och köper nytt hela tiden. Lycra håller en evighet (inte Assos då kanske :P)

Woolistic?
wolf-wool-jersey.jpg

Om det främsta målet är att ha så lite onyttigheter mot huden som möjligt så är begagnat återigen det bästa alternativet. Då har plagget hunnit tvättas ett antal gånger och med åren dunstar också en del av kemikalierna bort. Allra bäst är dock en bastkjol, egenkardad ull eller möjligtvis ogarvat läder.

Jag förstår exakt psykologin bakom att börja snacka om andra gifter i vardagen. Jag gillar inte dessa gifter mer för att jag minimerar gifterna någon annanstans.
Tänk så här: ni är överviktiga och röker också, kommer det vara helt meningslöst att sluta röka eller kommer bara hälsofördelar uppstå den dagen när ni slutar vara rökfria och inte längre är överviktiga?
Ett annat exempel är arsenik, låt säga att ni har fått i er halva den dödliga dosen, är det nu lönlöst att bry sig och blev ni immuna mot arsenik, så att ni kan äta hur mycket som helst?

I grund och botten är det strutsbeteende
https://www.google.se/url?sa=i&rct=...h7ykcxVJiZ-V_3F8anPXMhTA&ust=1504349344346519

Jag kan rekommendera skalkläder i Stotz tyger Etaproof och Etadry, som är extremt hårt vävda tyger i tunna trådar bomull (även ekologiskt) med extra långa fibrer. Genom den tekniken kan man få vindtäta kläder med hög vattenresistens (bomullen sväller när den blir blöt, tyget "blir" vattentätt) och extremt hög ånggenomsläpplighet ("andningsförmåga" om vi låtsas att tyget lever), dessutom är det prasselfritt och skönt direkt mot huden. Känns lite som ett manglat lakan av hög kvalitet, men det fungerar. Jag tror Etaproof är tätare än Etadry.

Ex Klättermusen gör ett antal plagg i materialen, själv cykelpendlar jag i en Loride i ekologisk Etadry och är väldigt nöjd med det, jag har testat cykla i kraftigt regn i en halvtimme utan att bli blöt innanför bortsett från ett par punkter vid sömmar.
Se mer ex här https://www.klattermusen.com/en/men/jackets/loride-jacket-men-s

Skulle jag leta miljövänliga kläder för sport generellt skulle jag nog börja hos Houdini.

Senast ändrad:
Tack för alla svaren som innehåller pekpinnar till alternativen.

Ska nog gå all in för en plastfri tillvaro. Som jag sa innan har jag en vana att alltid göra saker ordentligt så gillar inte halvdana kompromisser.

Gällande studier finns det en lång tråd på kolozzeum, och forats mest populära studiespottare är starkt emot plast, vad nu det innebär, har på senare tiden fått lite personliga teorier om denna personen, men här är en studie angående """"giftfria-plaster""""

http://www.nature.com/articles/ncomms14585

Edit: Studier inte idoldyrkan

Senast ändrad:
lleberg sa:
Jag kan rekommendera skalkläder i Stotz tyger Etaproof och Etadry, som är extremt hårt vävda tyger i tunna trådar bomull (även ekologiskt) med extra långa fibrer. Genom den tekniken kan man få vindtäta kläder med hög vattenresistens (bomullen sväller när den blir blöt, tyget "blir" vattentätt) och extremt hög ånggenomsläpplighet ("andningsförmåga" om vi låtsas att tyget lever), dessutom är det prasselfritt och skönt direkt mot huden. Känns lite som ett manglat lakan av hög kvalitet, men det fungerar. Jag tror Etaproof är tätare än Etadry.

Ex Klättermusen gör ett antal plagg i materialen, själv cykelpendlar jag i en Loride i ekologisk Etadry och är väldigt nöjd med det, jag har testat cykla i kraftigt regn i en halvtimme utan att bli blöt innanför bortsett från ett par punkter vid sömmar.
Se mer ex här https://www.klattermusen.com/en/men/jackets/loride-jacket-men-s

Skulle jag leta miljövänliga kläder för sport generellt skulle jag nog börja hos Houdini.

Ventile/Etaproof haj ju dock sina egna problem: ffa att det är tungt, torkar långsamt och är inte lika slitstarkt som syntet.

Med det sagt så gillar jag min Ventilejacka då den är väldigt skön. Rent prestandamässigt kan det inte konkurrera med syntet.

En annan sak som är mysig med Ventile är att det går att beställa måttsytt från Storbritannien för samma eller tom billigare pris än märkesjackor sydda i Asien. Min Ventilejacka är sydd i Skottland och jag fick i veckan hem en lättare syntetjacka sydd på Isle of Skye, både dessa måttbeställda och billigare än vad en motsvarande märkesjacka hade kostat mig.

Jag skulle rekomendera att titta på http://www.paramo-clothing.com/en-gb/ som alternativ till membran tyger också, visserligen inte plastfritt men schysst producerat och allt sådan. Andas mycket bättre än membran men är varmare.
Finns även en rad små tillverkare i Storbritannien som använder samma tyger som man kan måttbeställa från också. jag har handlat från dessa två och varit nöjd
http://hilltrek.co.uk/ (ventile)
http://www.cioch-direct.co.uk/ (Paramo directional, fick den först i veckan men hittills ät jag mycket nöjd)

Skämt åsido så är det inget fel på att konsumera mindre plast, men jag tycker man ska veta varför man vill göra det så man kan se till att åstadkomma en förbättring ur det avseendet. Jag antog till exempel initialt att TS brydde sig om problem som mikroplaster, co2-produktion eller petroluemförbrukning. Beroende på vilken faktor man tycker är viktig så kan ju andra alternativ vara bättre eller sämre. Nu verkar ju orsaken vara mer av religiösa skäl, och då är det svårt att diskutera konstruktivt.

toshiba sa:
Skämt åsido så är det inget fel på att konsumera mindre plast, men jag tycker man ska veta varför man vill göra det så man kan se till att åstadkomma en förbättring ur det avseendet. Jag antog till exempel initialt att TS brydde sig om problem som mikroplaster, co2-produktion eller petroluemförbrukning. Beroende på vilken faktor man tycker är viktig så kan ju andra alternativ vara bättre eller sämre. Nu verkar ju orsaken vara mer av religiösa skäl, och då är det svårt att diskutera konstruktivt.

Religiösa skäl? Struts! Its deathening it is cancering
Vetenskapliga skäl, tack!

Bryr mig inte om det är bomull eller oljeprodukter när det gäller gifter, helst ser jag att produkterna innehåller så lite gifter det bara går, säger ju jag är inne på att köpa lite giftfria kläder i bomull, när det gäller plastkläderna är själva materialet i sig... så ...

Sedan förstår jag inte hur min avsikt påverkar de arbetarna i Kina som får andas in diverse ångor som både är cancer och död. Men en som bara skiter i allting och kör 100% giftiga kläder kanske är moraliskt optimalt.
Hur får du ens ihop det där i ditt huvud?

Senast ändrad:
Lyktstoplemedhjul sa:
toshiba sa:

Bryr mig inte om det är bomull eller oljeprodukter när det gäller gifter, helst ser jag att produkterna innehåller så lite gifter det bara går, säger ju jag är inne på att köpa lite giftfria kläder i bomull, när det gäller plastkläderna är själva materialet i sig... så ...

Sedan förstår jag inte hur min avsikt påverkar de arbetarna i Kina som får andas in diverse ångor som både är cancer och död. Men en som bara skiter i allting och kör 100% giftiga kläder kanske är moraliskt optimalt.

Har du tygkasse när du handlar mat också?

JTF sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
toshiba sa:

Har du tygkasse när du handlar mat också?
Ryggsäck

Lyktstoplemedhjul sa:

Fast om du är seriös i din uppsåt så funkar det inte att bara titta på själva basmaterialet om det är organiskt eller ej. Själva tillverkningsprocesserna, där man förädlar råvaran, är full av gifter. Det handlar om otrevliga saker som cyanider, lut osv. Så din ekologiska bomull kanske inte innehåller spår av Roundup, men plagget kan ha fått en rejäl dusch formaldehyd för att inte skadedjur ska tugga på det under den långa containerresan.

Ur miljö/hälsosynpunkt så handlar det om en helhetsbild som består av framställning av råvaran, förädling och distribution. Vissa moment påverkar klimatet, andra närmiljön och ytterligare några drar in skadliga ämnen i ditt hem. Det finns inga enkla svar.

Aron sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Fast om du är seriös i din uppsåt så funkar det inte att bara titta på själva basmaterialet om det är organiskt eller ej. Själva tillverkningsprocesserna, där man förädlar råvaran, är full av gifter. Det handlar om otrevliga saker som cyanider, lut osv. Så din ekologiska bomull kanske inte innehåller spår av Roundup, men plagget kan ha fått en rejäl dusch formaldehyd för att inte skadedjur ska tugga på det under den långa containerresan.

Ur miljö/hälsosynpunkt så handlar det om en helhetsbild som består av framställning av råvaran, förädling och distribution. Vissa moment påverkar klimatet, andra närmiljön och ytterligare några drar in skadliga ämnen i ditt hem. Det finns inga enkla svar.[/quote
Nää jag vet... Det är ju fullständigt h opplöst det här.. Till exempel Cubus som stoltserar med att de "har ekologiskt bomull" i sina tröjor. Jaha jaja it revolting it hilarious.

Men om man följer GOTS och andra certificeringar som finns kanske man kan komma ett steg närmre det rena plagget?

Nu har jag letat runt i 2 dagar på nätet och delvis i affärer efter en plastfri vattenflaska, närmsta jag kommer är SIGGs vattenflaskor som dock ALLA (förutom de riktigt dyra) har plastkorkar....
Finns det verkligen ingen 100% plastfri vattenflaska? Rostfritt ja tom glas kan jag tänka mig..

Kleen kanteen har några förslutningar som är plastfria. Själva flaskan är i stål.

Fast om jag får ge ett litet råd. Gör en lista på de största hälsobovarna i din närmiljö och ranka dessa i fallande ordning. Gör sedan en lista över vilka av dessa som är enklast att åtgärda och ranka i fallande ordning. Jag vågar nog påstå att din cykelflaska kommer att hamna rätt långt ned när du väger samman prioriteringarna.

Aron sa:
Kleen kanteen har några förslutningar som är plastfria. Själva flaskan är i stål.

Fast om jag får ge ett litet råd. Gör en lista på de största hälsobovarna i din närmiljö och ranka dessa i fallande ordning. Gör sedan en lista över vilka av dessa som är enklast att åtgärda och ranka i fallande ordning. Jag vågar nog påstå att din cykelflaska kommer att hamna rätt långt ned när du väger samman prioriteringarna.

Jo så är det givetvis, om jag var miljonär skulle jag bara ringt in en agent (hittar fan inte ordet, sån där företag beställer in som får rikligt betalt) som fick göra min tillvaro så hälsooptimal det bara gick, som enskild person får man dock göra det som plånboken tillåter, lite av en fix ide är det kanske att ha just en vattenflaska som inte är av plast, men man kan ju tom känna plastsmaken :(

Retap hittade jag något, glasflaska med någon silikon på toppen.

Klean Kanteen Howlers är helt plastfria. 100% Clean living.
Men kostar det så smakar det. 400 kr för 1.1liter. Två sådana skulle varit optimalt på cykeln, får jag in pepsiflaskor i hållarna ska väl en sån gå in.

It is smsalåna it is ruinerande.
Nej nu ska jag sluta med "it is X", börjar bli tvångsmässigt^^

Senast ändrad:
Lyktstoplemedhjul sa:
...om jag var miljonär skulle jag bara ringt in en agent (hittar fan inte ordet, sån där företag beställer in som får rikligt betalt) som fick göra min tillvaro så hälsooptimal det bara gick...
Kanske är konsult eller coach du fiskar efter?

Aron sa:
Om du verkligen vill nörda ned dig ordentligt så kan det vara värt att läsa på om sk bioplast, dvs PE-plast framställd från växtriket, vanligtvis soyabönor. Det finns även produkter med större eller mindre andel återvunnen plast. Textilier med inslag av hampafiber lär också komma nu när framförallt USA legaliserar canabisodling. Men hur man än gör så går det åt energi, vatten och en del rätt sunkiga kemikalier i framställningen

Så om det är minsta möjliga miljöpåverkan du är ute efter: Köp begagnat, vårda och reparera kläderna och sälj eller skänk dem vidare när du inte vill ha dem längre.

Industrihampa har funnits länge - även i Sverige - men det är ganska dyrt och är nog förklaringen till att det inte slagit mer än det gjort. Kolla mot Tyskland, de har varit långt framme när det gäller hampa.

Jag trivs bra med https://www.devold.com/en-GB/ tröjor och isolationslager och tycker de fungerar bättre än syntetvarianten. Jag har dock svårt att hitta någon ersättare till cykelbyxor i lycra. Jag tror dock att det är bättre att cykla till jobbet med lycrabyxor än att köra bil i 100% giftfria bomull/ullkäder båda för min hälsa och för miljön.

Lyktstoplemedhjul sa:
toshiba sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Det är väl främst alla de tråkigheterna som det medöfr att konsumera plast som jag vill undkomma.

Vilka tråkigheter är du orolig för? Det påverkar ju vad man ska välja.

Tråkigheterna med plast. Så därför vill jag undvika plast.
Sen generellt vet jag att bomull måste vara ekologiskt för att vara giftfritt, tror bestämt att jag ska beställa lite giftfria t-shirts och undre kalosonger. Man kan ju börja med det som är närmst the body.

Cykelkläder kanske inte används så länge men när man väl använder dem så svettas man ju rikligt så alla härligheter blandas upp och blir än mer närgående.

Bomull är verkligen inte bra för miljön, det går åt gigantiska mängder vatten för att odla och framställa bomullsplagg.

Longines sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
toshiba sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Det är väl främst alla de tråkigheterna som det medöfr att konsumera plast som jag vill undkomma.

Sen generellt vet jag att bomull måste vara ekologiskt för att vara giftfritt, tror bestämt att jag ska beställa lite giftfria t-shirts och undre kalosonger. Man kan ju börja med det som är närmst the body.

Cykelkläder kanske inte används så länge men när man väl använder dem så svettas man ju rikligt så alla härligheter blandas upp och blir än mer närgående.

Bomull är verkligen inte bra för miljön, det går åt gigantiska mängder vatten för att odla och framställa bomullsplagg.
Aralsjön är ett bra exempel på bomullsodlingars vattenbrist.

wukkaN sa:
möjligheten att köpa ull med gott samvete finns
Men hur skall vi som inte vill ha ull utan ylle göra?
På svenska är det lika stor skillnad mellan ull och ylle som mellan silke och siden.

Aron sa:
Gör en lista på de största hälsobovarna i din närmiljö och ranka dessa i fallande ordning. Gör sedan en lista över vilka av dessa som är enklast att åtgärda och ranka i fallande ordning. Jag vågar nog påstå att din cykelflaska kommer att hamna rätt långt ned när du väger samman prioriteringarna.
+1

oxr sa:
Industrihampa har funnits länge - även i Sverige - men det är ganska dyrt och är nog förklaringen till att det inte slagit mer än det gjort.
Det går att köpa kläder med hampa i Sverige hyfsat billigt, åtminstone jmf med det övriga utbudet i samma affär
http://www.sidenselma.se/herr/hampa
Jag har en sådan t-shirt som är bra och skön mot kroppen, men som jag aldrig skulle träna i.

NickPick sa:
Du får köpa ett bättre täcke så slipper du frysa på nätterna!
Du är inte orolig för att cykla i stan? Avgaser och alla småpartiklar.
*spär på hypokondrin*

Jag gillar att posta på det här forumet, för alla försöker att hitta kryphål i mina tankar. Hehe, utan att jag ens behöver fråga om det.

Jo givetvis har jag tänkt kring avgaser i stan, finns en anledning till att jag cyklar ifrån civilisationen och inte in i den när jag tränar.

Senast ändrad:
Miss Lycka sa:
Longines sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
toshiba sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Aralsjön är ett bra exempel på bomullsodlingars vattenbrist.

.A. sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Så må det vara men bara en undran. Är det ett problem så länge vattnet som använts inte blir förstört?

Googla Aralsjön

Fast det har ju inte enbart med mängden vatten bomull behöver till sin produktion. Det handlar även om okunskapen om konstbevattning och några andra orsaker. Vill inte på något vis förminska bomullens miljöpåverkan men Aralsjöns uttorkning kanske hade sett annorlunda ut om de inte förstört vattendragen till Aralsjön.

Lyktstoplemedhjul sa:
Så må det vara men bara en undran. Är det ett problem så länge vattnet som använts inte blir förstört?

Merparten av kläderna, och skor samt skinn, som tillverkas i Asien, släpper ut mycket dåligt vatten. TYvärr gäller detta även dyra märken. Ett svenskt garveri (Tännsjö?) har en filial med vettiga lösningar. Annars är det bara skit, tyvärr.

Longines sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Merparten av kläderna, och skor samt skinn, som tillverkas i Asien, släpper ut mycket dåligt vatten. TYvärr gäller detta även dyra märken. Ett svenskt garveri (Tännsjö?) har en filial med vettiga lösningar. Annars är det bara skit, tyvärr.

Tärnsjö Garveri: https://tarnsjogarveri.com/wip/en/

Tillbaka
Topp