Lyktstoplemedhjul sa:
Bryr mig inte om det är bomull eller oljeprodukter när det gäller gifter, helst ser jag att produkterna innehåller så lite gifter det bara går, säger ju jag är inne på att köpa lite giftfria kläder i bomull, när det gäller plastkläderna är själva materialet i sig... så ...
Fast om du är seriös i din uppsåt så funkar det inte att bara titta på själva basmaterialet om det är organiskt eller ej. Själva tillverkningsprocesserna, där man förädlar råvaran, är full av gifter. Det handlar om otrevliga saker som cyanider, lut osv. Så din ekologiska bomull kanske inte innehåller spår av Roundup, men plagget kan ha fått en rejäl dusch formaldehyd för att inte skadedjur ska tugga på det under den långa containerresan.
Ur miljö/hälsosynpunkt så handlar det om en helhetsbild som består av framställning av råvaran, förädling och distribution. Vissa moment påverkar klimatet, andra närmiljön och ytterligare några drar in skadliga ämnen i ditt hem. Det finns inga enkla svar.[/quote
Nää jag vet... Det är ju fullständigt h opplöst det här.. Till exempel Cubus som stoltserar med att de "har ekologiskt bomull" i sina tröjor. Jaha jaja it revolting it hilarious.
Men om man följer GOTS och andra certificeringar som finns kanske man kan komma ett steg närmre det rena plagget?
Nu har jag letat runt i 2 dagar på nätet och delvis i affärer efter en plastfri vattenflaska, närmsta jag kommer är SIGGs vattenflaskor som dock ALLA (förutom de riktigt dyra) har plastkorkar....
Finns det verkligen ingen 100% plastfri vattenflaska? Rostfritt ja tom glas kan jag tänka mig..