Komma upp i maxpuls MTB

DD88

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Köpte en MTB för att snabbt och enkelt komma ut och träna högintensiv träning, men har svårt att komma upp i puls och framförallt ligga högre upp i intervallet.

När jag kör enduro så ligger jag i regel i intervall mellan 110-190 under cirka 4-5h, när jag kör MTB ligger jag mellan 100-130. Har testat att maxa uppförsbackar, stigande intervaller, teknisk körning osv men verkar slå i ett tak vid 130.

Funderade på om det var min teknik som satte gränsen men tester på grusväg visar att det inte är fallet.

Vad gör jag fel?

Typisk range vid endurokörning:

8FC3AFE2-BED9-420F-AF12-7B4AABA49417_1_201_a.jpeg

AlbertH

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Hur mäter du pulsen under cyklingen? Klocka? Alla klockor verkar ha svårt att ge rätt puls från handleden. Jag cyklar, när jag vill mäta pulsen, med pulsband runt bröstet.

Edit: Fast det kanske även är så att din upplevelse av pulsen är att den är långt från max även när du tar i, inte bara att mätningen är låg. Det har jag inte något svar på.

DD88

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Hur mäter du pulsen under cyklingen? Klocka? Alla klockor verkar ha svårt att ge rätt puls från handleden. Jag cyklar, när jag vill mäta pulsen, med pulsband runt bröstet.

Edit: Fast det kanske även är så att din upplevelse av pulsen är att den är långt från max även när du tar i, inte bara att mätningen är låg. Det har jag inte något svar på.

Ja i regel klocka men även testat med pulsband och det gör ingen skillnad, samma värden.

Jag tror du har för otränade ben för att kunna belasta hjärtat hårt ännu, kör på med intervaller så kommer nog pulsen öka över tid.

Ja det kan mycket väl vara fallet, men borde inte det även gälla löpintervaller då? Då har jag inga problem att komma upp i höga nivåer.

ADD

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Jag har också haft svårt att få upp pulsen på cykel jmf med andra alternativ. Känns som om konditionen ligger på en högre nivå än benen.

Cykel och löpning är skillnad på. Under löpning engagerar man ju fler muskelgrupper och skall hålla kroppen upprätt. Det tar mer energi än att sitta på en cykel och "bara" använda benen. Tror jag, finns säkert någon träningsguru som kan bekräfta eller dementera det påståendet.

ADD

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Det är väl därför som cykellopp ofta håller på betydligt längre än löpningstävlingar. Tar längre tid att bli trött tänker jag.

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Det är, vad jag tror, svårare att nå maxpuls vid cykling än vid många andra aktiviteter, bl a löpning. Ännu svårare för den som inte är en van cyklist.

Maxpuls är också, vad jag tror, per definition olika för olika aktiviter. Din maxpuls vid cykling är, vilket du också upptäckt, inte samma som vid löpning.

n3wton

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Jag fattar inte heller riktigt hur det skulle vara möjligt. Beskriv känslan om du cyklar uppför en backe och försöker cykla så fort du kan - vad är det som tar stopp? Hur är det i jämförelse med känslan ifall du skulle göra likadant men springandes?

Juhlin

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Kan du beskriva tydligare var du menar med MTB och enduro?
Cyklar man inte enduro på en MTB?
Vad gör du på MTB?

Edit:
Jag förstår heller inte riktigt vad diagrammet visar, du ligger mellan 100-200 i puls hela tiden?

DD88

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Är väl egentligen i långa uppförsbackar som jag känner att kroppen börjar jobba och då kommer upp till 130, men går snabbt ner till 100-110 när det planar ut. Kört lite i Änggårdsbergen och i Delsjön, hänger på andra bra och blir andfådd/trött men aldrig så att jag inte kan fortsätta. Blir aldrig heller sådär slutkörd som jag blir på enduron, återhämtar mig även mycket snabbare.

Cyklat MTB sen 90-talet men de senaste 15 åren enbart nedför och mer och mer sällan sen jag började köra enduro (i detta fallet så innebär enduro motorcykel i skog, förstår att det kan vara förvirrande). Reflekterade aldrig över detta när jag körde park utan då kändes det väl mest rimligt att man inte blev trött när man bara körde nedför.

Samtidigt så blev jag chockad över hur jobbigt det var att köra enduro när jag först testade. Köpte en MTB för en månad sen för att lättare kunna komma ut och träna i skogen där jag bor men fyller inte riktigt syftet som det ser ut nu.

Är med inne på att jag inte är tillräckligt tränad för att kunna komma upp i samma nivåer, samtidigt som jag tycker att det är lite motsägelsefullt.

(Diagrammet visar vilka pulsnivåer jag ligger på, varje streck är två minuter.)

Edit: Jag tar alltså i allt vad jag kan, jag hade inte kunnat köra snabbare.

Senast ändrad:

Besv

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Det känns rätt extremt intervall med max 130 på cykel och sen 180 när du kör enduro.

Men jag har en kompis som alltid låg ca 20 slag lägre vid cykling i jämförelse mot löpning, nu efter en vinter med intervaller på cykeln så ligger han kanske 10 slag under.

Men i ditt fall är det rätt extremt så jag skulle mer tippa utrustnings fel. Klocka funkar inte för mig när jag cyklar, måste ha bröstband.

DD88

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Ska ta och testa frugans pulsklocka med band igen, men förstår inte riktigt varför det ska vara ett problem vid cykling men inte vid enduro, finns ju många likheter och kokar man ner det så är den stora skillnaden om man trampar eller ej.

Besv

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Ska ta och testa frugans pulsklocka med band igen, men förstår inte riktigt varför det ska vara ett problem vid cykling men inte vid enduro, finns ju många likheter och kokar man ner det så är den stora skillnaden om man trampar eller ej.
Jag skulle nog köra med band både på enduro, löpning och cykel, för att få samma bas.

Garminklockor som man monterar på styret kan ge klockrena pulskurvor även om det bara är plast under.

Aron

Moderator
Komma upp i maxpuls MTB
Ibland tar det ett tag att komma upp ordentligt i puls. Pröva att sikta på den längsta backe du kan hitta. Ge sen allt vad du kan under minst 2 minuter. Och om det inte känns som att du håller på att dö när du når krönet har du inte tagit i tillräckligt.

DD88

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Ibland tar det ett tag att komma upp ordentligt i puls. Pröva att sikta på den längsta backe du kan hitta. Ge sen allt vad du kan under minst 2 minuter. Och om det inte känns som att du håller på att dö när du når krönet har du inte tagit i tillräckligt.

Det har jag testat, som jag skrev ovan så kan jag inte ta i mer. Når gränsen där jag maxar, men pulsen följer inte med.

Samtidigt så vore det tråkigt att behöva maxa backe för att kunna ligga på hög puls, vill kunna komma upp i hög puls och fortfarande ha kul på cykeln. Är helt ärligt talat inte jätteförtjust i cykling längre så motivation tryter när den inte tjänar sitt syfte.

Jag skulle nog köra med band både på enduro, löpning och cykel, för att få samma bas.

Garminklockor som man monterar på styret kan ge klockrena pulskurvor även om det bara är plast under.

Ska försöka hitta ett band som funkar bättre under skyddsjacka, blir snabbt obekvämt när skydden trycker på. Tips på något med riktigt låg profil?

Och om du ståcyklar hela tiden, ingen skillnad?

Nu har jag inte isolerat detta men spontant skulle jag säga nej, i backe tar jag i mer sittandes.

BOBCAB

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Kör huvudsakligen i Jönköping och Åre, och där finns det backar att trampa sig till maxpuls, men vi är olika som människor.

nisseson

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Du har antagligen inte syreupptagning som begränsning vid cykling, utan kroppen säger nej pga. en lokal muskulär gräns. Om du klarar att få hög puls av enduro på mc så är din kropp i bättre jämvikt med de muskler enduro kräver och ditt syrebehov då, än de muskler cyklingen belastar mest. Endera är inte direkt bättre eller sämre, bara olika. För att träna upp musklerna specifika för cykling behöver du antagligen cykla mer. När de efter ett par veckor/månader kommer ikapp syreupptagingen i förmåga så kommer du få upp pulsen när du tar i, då musklerna inte längre redan sagt stopp.

Besv

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Ska försöka hitta ett band som funkar bättre under skyddsjacka, blir snabbt obekvämt när skydden trycker på. Tips på något med riktigt låg profil?
Jag har ett från wahoo som jag är nöjd med, men inte provat under crosskläder.

Förövrigt så ligger jag relativt lätt på 80-90% av min maxpuls när jag kör ngn XC loop, att köra samma puls inomhus på trainer är jobbigare för benen men då har du inte överkroppen som hjälper till.

n3wton

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Du har antagligen inte syreupptagning som begränsning vid cykling, utan kroppen säger nej pga. en lokal muskulär gräns. Om du klarar att få hög puls av enduro på mc så är din kropp i bättre jämvikt med de muskler enduro kräver och ditt syrebehov då, än de muskler cyklingen belastar mest. Endera är inte direkt bättre eller sämre, bara olika. För att träna upp musklerna specifika för cykling behöver du antagligen cykla mer. När de efter ett par veckor/månader kommer ikapp syreupptagingen i förmåga så kommer du få upp pulsen när du tar i, då musklerna inte längre redan sagt stopp.
Detta tror jag till stor del också på. Men @DD88, kan du verkligen köra så att benen brinner, utan att du får högre puls än 130? Det krävs ganska jäkla bra kondition för att ha såpass "svaga" ben tänker jag. Lår och rumpa som används käkar massvis med syre.

Jag cyklar regelbundet mtb i Delsjön. Haka på en tur så kör vi lite rolig stig samtidigt som jag förmodligen kan få dig att behöva slita lite ont!😛

DanielS

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Är väl egentligen i långa uppförsbackar som jag känner att kroppen börjar jobba och då kommer upp till 130, men går snabbt ner till 100-110 när det planar ut. Kört lite i Änggårdsbergen och i Delsjön, hänger på andra bra och blir andfådd/trött men aldrig så att jag inte kan fortsätta. Blir aldrig heller sådär slutkörd som jag blir på enduron, återhämtar mig även mycket snabbare.

Cyklat MTB sen 90-talet men de senaste 15 åren enbart nedför och mer och mer sällan sen jag började köra enduro (i detta fallet så innebär enduro motorcykel i skog, förstår att det kan vara förvirrande). Reflekterade aldrig över detta när jag körde park utan då kändes det väl mest rimligt att man inte blev trött när man bara körde nedför.

Samtidigt så blev jag chockad över hur jobbigt det var att köra enduro när jag först testade. Köpte en MTB för en månad sen för att lättare kunna komma ut och träna i skogen där jag bor men fyller inte riktigt syftet som det ser ut nu.

Är med inne på att jag inte är tillräckligt tränad för att kunna komma upp i samma nivåer, samtidigt som jag tycker att det är lite motsägelsefullt.

(Diagrammet visar vilka pulsnivåer jag ligger på, varje streck är två minuter.)

Edit: Jag tar alltså i allt vad jag kan, jag hade inte kunnat köra snabbare.
Din beskrivning av upplevd ansträngning låter ju som att det ligger hyggligt i linje med uppmätt puls... Men utifrån min personliga erfarenhet låter det väldigt märkligt att kunna köra full fart i en uppförsbacke, inte få mjölksyra och inte bli trött (edit: precis som @n3wton skriver ovan).

Jag cyklar ungefär lika mycket som jag springer, ca 4-5 konditionspass i veckan så vältränad men långt ifrån någon elitmotionär, springer 10k på 45min som någon slags referens. Generellt så har jag lättare att få upp pulsen i sporter jag är ovan vid, t ex vid längdåkning så ligger jag på rött utan att ens "ta i". Av det jag gör regelbundet är mtb det jag enklast får upp pulsen i, att få upp pulsen vid löp- eller trainer-intervaller kräver betydligt högre upplevd ansträngning (eller snarare "mer pannben").

När det gäller mtb har jag också lättare att få upp pulsen där det är tekniskt än där det är enklare (t ex grusväg).

Så för mig verkar det snarare vara enklare att få upp pulsen i sporter där musklerna inte har lokal anpassning än i sporter där lokal anpassning finns. Men är väl generellt bättre på kondition än på styrka.

Komma upp i maxpuls MTB
Är också enduroförare ( med motorcykel) har kört ca 15år ( bredd åkare) snittpulsen med mtb ligger ca 30 slag under endurokörningen och återhämtningen ungefär hälften så lång på mtb trots att cykelpassen är längre än enduro. Du aktiverar ju typ alla muskler med motorcykeln + adrenalin, sen väger motorcykeln typ 10 ggr så mycket och med gyrokrafter. Jag håller tyvärr på att lägga ner endurokörat pga kroppen och har hitils (6år) kört mtb för att få bättre flås till enduron men nu kommer det bli all in mtb för det är också förjäkla roligt å förbannat smidigt då det är en bråkdel av service mot hojjåka😀

solgule

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Kanske en kombination av muskeltyp anpassad för mc, bra cyklingsteknik nedför och brist på fart överallt utom då det går nedför. Om du cyklar med någon som är snabb även uppför och på platt så tror jag att du kommer få upp pulsen eller hamna långt efter.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Måste ju vara ett mätarfel, en puls på 130 är ju en ganska lätt ansträngning, lätt andfådd, du får stanna och kolla pulsen manuellt för att veta, att man inte skulle få högre puls än så om man maxar på cykel jämfört med annat låter ju helt orimligt!

Freddie L

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Något är fel. Att cykla i ÄGB och inte komma över 130, trots att det satsas uppför, stämmer helt enkelt inte.
Jag hade börjat med att kolla mätutrustningen. Sen hade jag kalibrerat ansträngningen genom att cykla med andra, gärna snabba typer, och jämföra upplevd ansträngning, fart och puls. Sista steget hade nog varit att kolla hjärtat, något kanske är fel där.

Kruwgah

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Starkt hjärta klena ben.
Många löpare har samma problem när de börjar cykla. Bara o nöta på. Skaffa wattmätare och skit i pulsen 👍

Edit: klena ben, alltså i förhållande till hjärtat

MagerValp

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Jag tycker det låter som om vi träffas vid Brudarebacken, spänner på honom varenda pulsband vi hittar och sen får han köra intervaller uppför medans vi turas om att hetsa. Försten som får honom att kräkas vinner.

Men skämt åsido, hur är det med kadensen? Högre kadens och lägre växel belastar väl hjärta och lungor mer?

DD88

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Idag firas det midsommar, men tog med pulsband så ska ta en löprunda imorgon och se hur mycket det diffar från min klocka.

Besv

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Idag firas det midsommar, men tog med pulsband så ska ta en löprunda imorgon och se hur mycket det diffar från min klocka.
Spontant så behöver det inte diffa vid löpning för då håller du inte i något, min Garmin klocka fungerar utmärkt vid löpning.

Men de gg jag sitter och gör cykel intervaller med endast klockan så kan den reggade pulsen bli max 120-130 som i sitt fall.

ejma

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Måste ju vara ett mätarfel, en puls på 130 är ju en ganska lätt ansträngning, lätt andfådd, du får stanna och kolla pulsen manuellt för att veta, att man inte skulle få högre puls än så om man maxar på cykel jämfört med annat låter ju helt orimligt!
Ja, något verkar vara fel.
Om ts maxpuls ligger >190 bör 130 motsvara höga z1. Ts bör kunna föra en konversation utan problem under sina backintervall.

jonte987

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Jag har klena ben men kommer mycket lätt upp i puls i uppförsbacke. Cykla snabbare upp för en större backe?

Edit. På klocka ligger jag 30-50 lägre men det hade väl redan uteslutits?

DD88

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Tog en joggingtur imorse, sovit dåligt inatt men annars pigg. Kom upp i 150 i puls enligt klockan och 153 enligt pulsband. Dvs ungefär samma fel i marginalen som när jag testat tidigare.

Ska göra samma test på cykel och enduro för att utesluta mätfel.

Dock förklarar det inte känslan av att jag blir betydligt tröttare och har behov av längre återhämtning när jag kör enduro.

Franas

Medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Gå med i Cykelgubbar på Facebook och häng med på Leos turer tisdagar eller torsdagar. Har du inte maxpuls då är det bara säga grattis till formen 😊

Freddie L

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Nu har jag kört extremt lite motorcykel, men de få gånger jag provat en mx eller enduro har jag slagits av hur jobbigt det är och hur genomtrött jag blivit. Jag har tolkat det som en följd av att det är gashanden som styr framfarten, att kroppen får följa med på resan och ta konsekvenserna. Typ. Lätt att köra (för) hårt.
Att cykla sig så genomtrött lyckas jag sällan med (men senast på VR förra helgen) eftersom det är psyket som begränsar. Det finns en broms innan jag kan gräva så djupt.
Stämmer detta även om man kör mycket motorcykel?

NickPick

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Tog en joggingtur imorse, sovit dåligt inatt men annars pigg. Kom upp i 150 i puls enligt klockan och 153 enligt pulsband. Dvs ungefär samma fel i marginalen som när jag testat tidigare.

Dock förklarar det inte känslan av att jag blir betydligt tröttare och har behov av längre återhämtning när jag kör enduro.
Så mycket spekulationer känner jag. En handledspuls från en klocka fungerar ofta skitdåligt vid riktigt cykling, men kanske helt OK vid löpning. Har du senaste Fenix 7 är det en bättre sensor. Får mer känslan av att du inte är så intresserad och kör en 5 år gammal polarklocka eller så.

Kan du prata samma sekund som du kommit upp för backen?

n3wton

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB

Då tror jag snarare att mätfelet ligger åt andra hållet, dvs du har aldrig 190 i puls när du kör motorcykel. Hur bra koll har du på din maxpuls?

En klocka är rent ut sagt skräp på att mäta puls. Om du då fått lite felaktiga mätvärden uppåt när du kört motorcykel får du en felaktig bild av vad du borde ha för puls när du istället cyklar.

Att man skulle vara tränad på ett sätt som gör att man har 190 i puls för en aktivitet och 130 för en annan är liksom inte rimligt. Ska man mäta och utvärdera saker måste man ha lite rimliga mätuppgifter, och en klocka duger helt enkelt inte till det. Mät om, mät rätt!

Nypåmtb

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB

Nu var det länge sedan jag körde motorenduro men håller med om att det är mkt jobbigare än mtb. I princip alla muskelgrupper aktiveras och motorn ”hetsar” på vilket gör att man aldrig kan ta det lugnt. Hade du dock ”hetsat” dig själv på motsvarande sätt på mtb tror jag att du kommit upp i betydligt högre puls.

Topp