Komma upp i maxpuls MTB

TBone

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Har skrivit flera gånger i tråden att jag inte kan ta i mer än vad jag gör, dvs jag når ett tak på vad jag orkar/kan/mäktar med.


Oavsett vad pulsmätaren säger så är själva upplevelsen att det aldrig blir lika jobbigt. Ställde samma fråga på ett enduro-forum och många som upplevde samma sak.
Det är dessa två utsagor som inte riktigt går ihop: attman inte kan ta i mer än man gör och det ändå inte är jobbigt. Antigen så tar man i allt man kan och då är det skitjobbigt. Man vill bara sluta och inte dö. Eller så är det inte jobbigt och då tar man inte i. Punkt.

Att sedan pulsen kanske inte är på max när man vill dö av ansträngningen innebär inte att det inte är jobbigt. Är det inte jobbigt: högre växel och kadens. Spekulation: Kan det helt enkelt vara så att du inte ”tar i av egen vilja” när du cyklar till skillnad från på mc där mc:n tvingar dig att ta i?
 

DD88

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Det är dessa två utsagor som inte riktigt går ihop: attman inte kan ta i mer än man gör och det ändå inte är jobbigt. Antigen så tar man i allt man kan och då är det skitjobbigt. Man vill bara sluta och inte dö. Eller så är det inte jobbigt och då tar man inte i. Punkt.

Att sedan pulsen kanske inte är på max när man vill dö av ansträngningen innebär inte att det inte är jobbigt. Är det inte jobbigt: högre växel och kadens. Spekulation: Kan det helt enkelt vara så att du inte ”tar i av egen vilja” när du cyklar till skillnad från på mc där mc:n tvingar dig att ta i?

Vet inte om jag skrivit att det inte är jobbigt, det är det, till och med till den grad att jag inte orkar ta i mer. Dock blir det aldrig lika jobbigt som när jag kör enduro, att ligga i samma puls-intervall som under Stångebroslaget på en cykel känns extremt avlägset som det ser ut.

Det finns några bra teorier i tråden, att ”jag inte tar i av egen vilja” är en av dom som jag kan relatera till.
 

TBone

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Vet inte om jag skrivit att det inte är jobbigt, det är det, till och med till den grad att jag inte orkar ta i mer. Dock blir det aldrig lika jobbigt som när jag kör enduro, att ligga i samma puls-intervall som under Stångebroslaget på en cykel känns extremt avlägset som det ser ut.

Det finns några bra teorier i tråden, att ”jag inte tar i av egen vilja” är en av dom som jag kan relatera till.
Byt ut ”inte orkar ta i mer” till ”inte ids ta i mer” så är saken biff och svaret blir som vanligt HTFU! ;-)
 

nisseson

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Man kan tänka på exemplet att göra lillfingercurls (lyfta minihantel med enbart lillfinger). Jag får nog inte någon puls av det, och jag kommer inte känna att jag dör av det, men till slut (ganska snabbt, beroende på vikt) så kommer "jag inte kunna mer" iom. att den lokala kapaciteten är uttömd. Den centrala är dock mer eller mindre orörd, och det är mest den som är pulsdrivande.
 

GoranS

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Jo, men cykling involverar ändå rätt mkt mer muskler än lillfingercurl och det är ju inte muskler som man bara använder vid cykling och inte till något annat. Det gör det för mig konstigt att den högsta puls man kan komma upp till är så mycket under puls som kan uppnås vid andra aktiviteter.
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Jag körde, lvg, hårt en timme på en rackarns backig bana idag. Jag var inte i närheten av att närma mig maxpuls då. Benen sa fuck off långt innan.
 

solgule

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Jag kommer på 2-3 minuter upp i 160 i puls om jag trampar kontinuerligt just under mjölksyratröskeln. Testade på en stig som lutar svagt uppför hela tiden så teknik och mjölksyra inte begränsar. Jag hade cyklat varierat minst 45 minuter innan pulstestet. Mätte med finger mot hals 10 sekunder.

Tror min maxpuls är mellan 165-175 så 160 är över 90%. Jag har nog starkare cyklingsben än hjärta. Kanske är det som krävs?

Motorer kanske kan kanske ge felmätning genom störning från elsystem eller vibrationer? Testa på någon rundbana på plan asfalt 1 varv mc och 1 varv mtb, med allt annat samma. Byt till en rundbana i skog och upprepa pulstest vid byte mellan mc och mtb.

Mätning vid handleden kan störas av att man jobbar med armarna när man håller i ett styre med varierad kraft. Det kan ge lägre pulsmätning än verklig puls.
 

GoranS

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Jag tror inte det är någon som ifrågasätter att maxpulsen varierar med gren. Det som i alla fall jag tycker är förvånande är att personen inte kan få upp pulsen till mer än maxpuls - 60 slag/min när hen cyklar mtb.
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Maxpuls är inte grenspesifikt utan absolut. Sedan krävs det träning för styrka och uthållighet för att kunna uppnå sin maxpuls. Därmed är förmågan gren-/situationsspecifik.

I mitt fall har jag svårt att nå dit när jag är vältränad. Verkar som konditionen trumfar benstyrkan så buggarna lägger av för tidigt. Pulsen toppar av på ca 95%. När jag kommer tillbaka från sjuka och flåset är dåligt går det rätt lätt dock.
 

GoranS

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Fine! Det som avses är ju dock att den högsta puls man vid ett visst tillfälle kan nå varierar med vilken gren man ägnar sig åt. Och det förvånande är att denna förmåga hos TS är så mkt lägre på mtb jämfört med enduro, inte att det finns en skillnad.
 

NON

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB

DD88

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Skapligt stress/adrenalin påslag du har om pulsen når 140 redan innan start. Som jag skrev tidigare, din höga puls kommer primärt från adrenalinet och inte ansträngningsnivån.

Du tror alltså att detta även kan appliceras på träning? Hur förklarar det isf känslan av att det är så sjukt mycket jobbigare? Längre återhämtning? Mer träningsvärk?
 

Besv

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Nja inte uteslutet, min klocka är högst nyckfull och då har jag ändå en ny Garmin.

Jag har haft 155 i puls när jag springer enligt min klocka men när jag har mitt pulsband så ligger jag på 130 osv.

Och även min kompis som hade sin klocka på styret och fick en perfekt pulskurva från ett metallrör.

Edit: såg du hade testat tidigare så antar du synkat mellan pulsband och klocka och vet det stämmer hyfsat då.

Nej bara klocka, ville inte riskera att något skulle skava under tävling. Tidigare tester visar att felmarginalen är marginell så att klockan skulle uppvisa felaktiga resultat är uteslutet.
 
Senast ändrad:

N_sandstrom

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Nej bara klocka, ville inte riskera att något skulle skava under tävling. Tidigare tester visar att felmarginalen är marginell så att klockan skulle uppvisa felaktiga resultat är uteslutet.
Min pulsklocka mäter högre när jag cyklar på slätt underlag än på tekniska stigar.

Dvs, jag kan stå på så hårt jag kan på en stökig stig, pulsen går till 120 och håller sig där, sen när jag kommer till slät transportsträcka och sänker tempot så klättrar den sakta upp mot 165.
Och sedan såklart nedåt igen.
 

Mamel

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Var det jobbigt?
Jag tror tråden gick vilse på det. Att maxpuls och jobbigt kan vara olika saker är nog många med på
Jag gick nog vilse, inser jag nu. För klockan visar ju rätt när jag springer. Rätt i den meningen att den visar högre puls vid löpning än vid cykling, vid samma upplevda "jobbighetsnivå".
 

jonte987

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Jag gick nog vilse, inser jag nu. För klockan visar ju rätt när jag springer. Rätt i den meningen att den visar högre puls vid löpning än vid cykling, vid samma upplevda "jobbighetsnivå".
Jag har bara en fitbit men den visar väldigt mycket lägre puls vid cykling jämfört med bälte.
Mätfel och grenspecifik maxpuls åt sidan så var min poäng att nog fan måste det vara jobbigt? Får jag syra i benen så kanske inte pulsen så hög men tro fan det är jobbigt
 

ejma

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Uppvärmd sticker min puls upp i zon 5 inom 40 sekunder om jag trycker på uppför på mtb. Tycker dock att zon 5 cykling sliter hårt och försöker undvika den zonen under rundor som skall vara snabba. Kan köra några intervall med zon 5, men då blir resten av rundan avslagen och även dagen efter.
På snabba krävande utförskörningar kan pulsen rusa upp i zon 5 utan att jag trampar. Benen behöver dock inte jobba så mycket. Mest dämpa vibrationer och större ojämnheter.
 

Makten

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Min pulsklocka mäter högre när jag cyklar på slätt underlag än på tekniska stigar.

Dvs, jag kan stå på så hårt jag kan på en stökig stig, pulsen går till 120 och håller sig där, sen när jag kommer till slät transportsträcka och sänker tempot så klättrar den sakta upp mot 165.
Och sedan såklart nedåt igen.
Gissar att klockan sitter för löst och därför mäter fel när den hoppar och far på grund av det stökiga underlaget. Låter ju helt vrickat annars att pulsen skulle öka när du sänker tempot.
 

jonte987

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Jag testade lite för att tag sen. Spänna väldigt hårt var det enda som hjälpte. Insidan arm som är blekare och mindre hår gjorde ingen skillnad om jag minns rätt.
Fortfarande kass men med bättre klocka kanske det blir acceptabelt....

Hur som helst får man nog mäta med band om man ska diskutera saken. Samt skilja på "jobbigt" och puls. Tro fan det är jobbigt annars är det nog nåt som går snett på vägen.
 

Joem

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Köpte en MTB för att snabbt och enkelt komma ut och träna högintensiv träning, men har svårt att komma upp i puls och framförallt ligga högre upp i intervallet.

När jag kör enduro så ligger jag i regel i intervall mellan 110-190 under cirka 4-5h, när jag kör MTB ligger jag mellan 100-130. Har testat att maxa uppförsbackar, stigande intervaller, teknisk körning osv men verkar slå i ett tak vid 130.

Funderade på om det var min teknik som satte gränsen men tester på grusväg visar att det inte är fallet.

Vad gör jag fel?

Typisk range vid endurokörning:

Visa bilaga 563141
Hur kör du dina intervaller på cykel? Är det korta, 30/15 o dyl eller lite längre? Testa, om du inte redan gjort det, att köra lite längre intervaller precis på eller strax under taket för vad du kan mäkta med sett till intensitet. Sikta på 4x8 min med 2 min på halva intensiteten mellan. Klarar du det inte har du gått ut för hårt, genomlider du vore det oerhört märkligt om du inte kommer över 130 bpm när du på enduron når 185 bpm.
 

N_sandstrom

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Gissar att klockan sitter för löst och därför mäter fel när den hoppar och far på grund av det stökiga underlaget. Låter ju helt vrickat annars att pulsen skulle öka när du sänker tempot.

Gissar att klockan sitter för löst och därför mäter fel när den hoppar och far på grund av det stökiga underlaget. Låter ju helt vrickat annars att pulsen skulle öka när du sänker tempot.
Ja, som sagt, "Min pulsklocka mäter högre", pulsen är garanterat inte högre :p
 

N_sandstrom

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Nu har jag skaffat ett riktigt pulsband (Garmin HRM Pro) och passade på att jämföra med klockan under en tur på lokala kullen.

Så här såg siffrorna ut:

Transport uppför
Klocka och HRM: upp till ca 160

Vila
Klocka och HRM: fallande från klättringspuls till ca 110, där jag blev uttråkad. Klockan släpade ca 5 sek efter.

Teknisk nedför
Klocka: upp till 108 bpm
HRM: upp till 175 bpm

Rätt brutal skillnad när det börjar bli snabbt och stökigt.
 

Micke S

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Man kan tänka på exemplet att göra lillfingercurls (lyfta minihantel med enbart lillfinger). Jag får nog inte någon puls av det, och jag kommer inte känna att jag dör av det, men till slut (ganska snabbt, beroende på vikt) så kommer "jag inte kunna mer" iom. att den lokala kapaciteten är uttömd. Den centrala är dock mer eller mindre orörd, och det är mest den som är pulsdrivande.
Ett roligt exempel då det visades för ganska länge sedan att det förhåller sig tvärtom när det gäller finger och central drive :)
1659645381472.png

1659645287017.png



Men för att bidra till tråden kan jag annars upprepa som tidigare sagt att det rör sig om katekolaminökning vid enduro. Konditionsträning bygger ganska strikt på syretransport och om bara frekvens i den kända formeln frekvens x slagvolym = minutvolym ökar så blir det inte mycket till syreupptag. Puls vid enduro och vid cykling kan därför inte jämföras rakt av då det är olika förutsättningar, reglering och resultat för puls.
 

nisseson

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Ett roligt exempel då det visades för ganska länge sedan att det förhåller sig tvärtom när det gäller finger och central drive :)
Jag hänger inte med, men med en expert här så vill jag lära mig. :) Jag provade just,
av respekt för vetenskap, lyft med vikt till utmattning (att inte längre kunna utföra rörelsen) med långfingret (det var enklast att få till med viktskivan). Efter knappt 2 minuter började jag fallera, och strax därefter rörde sig knappt fingret alls. Pulsen var dock opåverkad, den höll sig densamma ±2 slag. Är det inte ett sätt att visa att lokal kapacitet kan fallera före central dito? Att "jag kan fysiskt inte mer" likväl kan upplevas utan att man stressat hjärtat till max?

Jag fann denna (https://www.researchgate.net/public..._Congress_of_Physiologists_IUPS_commemoration) om Mossos forskning, men tolkar det som att han använder central kapacitet som uttryck för "mental fatigue” (?).


Jag har tolkat central kapacitet som hjärta/lungor på lekmannaspråk, syreupptagningsförmåga typ. Det har visa män lärt mig. 😃

Vad är det som är tvärtom?
 
Senast ändrad:

Micke S

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Jag hänger inte med, men med en expert här så vill jag lära mig. :) Jag provade just,
av respekt för vetenskap, lyft med vikt till utmattning (att inte längre kunna utföra rörelsen) med långfingret (det var enklast att få till med viktskivan). Efter knappt 2 minuter började jag fallera, och strax därefter rörde sig knappt fingret alls. Pulsen var dock opåverkad, den höll sig densamma ±2 slag. Är det inte ett sätt att visa att lokal kapacitet kan fallera före central dito? Att "jag kan fysiskt inte mer" likväl kan upplevas utan att man stressat hjärtat till max?

Jag fann denna (https://www.researchgate.net/public..._Congress_of_Physiologists_IUPS_commemoration) om Mossos forskning, men tolkar det som att han använder central kapacitet som uttryck för "mental fatigue” (?).


Jag har tolkat central kapacitet som hjärta/lungor på lekmannaspråk, syreupptagningsförmåga typ. Det har visa män lärt mig. 😃

Vad är det som tvärtom?
Det centrala i det här avseendet är förmågan att styra muskeln med nervsystemet.
 

DD88

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
En liten uppdatering.

Har lyckats trycka upp pulsen runt 170 några gånger nu, märker att teknisk åkning där hela kroppen får jobba höjer pulsen mer än en ren uppförsbacke. Haft problem med skada och långvarig förkylning under hösten men har kommit igång med träningen igen under de senaste veckorna.

Dock så klarar jag fortfarande inte av att hålla hög puls under en längre period, senast jag var ute på cykeln så hade jag en snittpuls på 132 vilket kan jämföras med en snittpuls från GGN på 178 (trots att jag råkat få tröjan under klockan så att den inte mätte korrekt de första 15km).

IMG_0457.jpeg



Sen har jag reagerat på att min vilopuls har börjat gå upp, från relativt låga 52 för ett år sen till 55 nu i November. Ingen större förändring i antal slag men är ändå tydlig trend i kurvan. Peaken i Juli kan förklaras med att vi hade så sjukt varmt i sovrummet, jag sov bättre och vilopulsen sjönk när vi satte in kyla.

IMG_0700.jpeg


Så sammanfattningsvis så har det blivit bättre, men inte riktigt så bra som jag hade hoppats på. Hoppas komma igång med löpningen under vintern och lite längdskidor om det blir någon mer snö.
 

N_sandstrom

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Har tidigare jämfört med band och det diffar max ett par procent, sjukt obekvämt med band under skydd så för att få samma data så håller jag mig konsekvent till enbart klocka.

Om man tvekar på träffsäkerheten så kika på detta:

Har du jämfört band/klocka på samma typ av MTB-cykling som du analyserar nu, eller i andra sammanhang?


Jag har i vissa sammanhang ingen diff alls, men i andra diff på 70 bpm.
Klockor duger helt enkelt inte till allt.
 

DD88

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Har du jämfört band/klocka på samma typ av MTB-cykling som du analyserar nu, eller i andra sammanhang?


Jag har i vissa sammanhang ingen diff alls, men i andra diff på 70 bpm.
Klockor duger helt enkelt inte till allt.

Yes, jag har helt och hållet uteslutet att det är ett mätfel. Att göra samma jämförelser igen skulle inte göra någon skillnad, inget har förändrats. Hade det funnits ett fel så är risken att det uppenbarar sig lika stor när jag kör enduro, så att det skulle vara förklaringen är även det uteslutet.
 
Topp