Kommer Covid-19 bli stöten för sofföretag?

McPh

Aktiv medlem
Klickade en 10-delad 11-32 från Bikster för tre veckor sedan(fanns på lager). Kollade in
förra veckan då stod det 10v leveranstid, avbeställde omedelbart.

Sökte vidare, hittade Cykloteket. 3 i lager, klickade och det visade 2 i lager. Tänkte
att nu kommer det en kassett. Men varken kassett eller bekräftelsemejl har dykt upp.

LBC som jag har förtroende för sa direkt efter han kollat "tyvärr vet jag inte när det går att få tag i".

Fördelen är att det rensas upp och de oseriösa går under.

Det lär inte vara mer fel på lagersaldo nu än annars.
Jag har fått ett jag beställ inklusive en xt grupp.

Det är lite frustrerande när lagersystemen inte lirar helt, mindre saldofel uppenbaras först när det börjar bli lågt saldo och det är nog lågt saldo på många komponenter under den här perioden dessutom.

Kanske väl drastiskt att kallas oseriös för att det diffade på 3st 10 delade kassetter i lagersystemet.

När jag sökt specifika delar har jag klickat i bevakningsrutan, det dyker ibland upp några exemplar långt innan grossisterna själva fått information från sin leverantör om att det ska komma.

Det är lite frustrerande när lagersystemen inte lirar helt, mindre saldofel uppenbaras först när det börjar bli lågt saldo och det är nog lågt saldo på många komponenter under den här perioden dessutom.

Kanske väl drastiskt att kallas oseriös för att det diffade på 3st 10 delade kassetter i lagersystemet.

När jag sökt specifika delar har jag klickat i bevakningsrutan, det dyker ibland upp några exemplar långt innan grossisterna själva fått information från sin leverantör om att det ska komma.
O.k som vanligt så är man av gamla skolan.

Sälja en bil som jag inte har, då hade folk gapat bedragare?

O.k som vanligt så är man av gamla skolan.

Sälja en bil som jag inte har, då hade folk gapat bedragare?

Det är en ganska orättvis jämförelse. Rätt stor skillnad mellan butiker med snabb åtgång/saldofel där uppsåt saknas och där de hade annullerat beställningen när felet uppdagats och att med uppsåt försöka lura folk på pengar.

Det är en ganska orättvis jämförelse. Rätt stor skillnad mellan butiker med snabb åtgång/saldofel där uppsåt saknas och där de hade annullerat beställningen när felet uppdagats och att med uppsåt försöka lura folk på pengar.
Ja men hur svårt kan det vara att meddela att den är "annullerad"?
Stå får skiten. Covid eller inte.

Dock inte frågat, väntar på beställning men inte fått nått leveransbesked.
Har dom fullt upp? Är de ett sofföretag? Finns inte delen?
Men du kanske kan fråga? ?

Du har lagt mycket mer tid på att storma runt här på forumet än vad det tar att dra iväg ett mail med en enkel fråga.

Bara att gilla läget. Tänkte själv att det skulle vara lätt att klicka hem grejer eller till den lokala butiken. Har hittat lite begagnat på internet men har suttit och klickat på företag runt i hela världen för delar till mitt bygge...

Det är skit med delar och saldon kan uppdateras, de kanske inte uppdateras i realtid eller måste bokas internt. Jag vet att det är störigt, särskilt när de börjar höja priserna på unika delar som de i princip är ensamma om.

Men sånt e livet nu, tanken var att få klar min hoj till maj men juli är nog närmre sanningen. Har inkommande grejer från 3-4 olika kontinenter nu.

Shimano ligger nu nästan 2 år efter mellan tillverkning och ordrar till Europa. Europa är en av de marknader de nerprioriterar. Cykeltillverkare kommer alltid prioriteras före leverans till eftermarknad.
Således drar de ner produktionen på äldre reservdelskomponenter och ökar till nyförsäljng.
Fabrikerna går redan tre skift alla dagar i veckan ..
Enda möjliga lösning är att bygga en fabrik till.

Allt enligt en av Shimanos resesäljare!

Detta kommer pågå till Sram elle rnågon annan konkurent taktar upp eller tills folk får ngt annat att göra och inte köper så mycket cykel längre.

Tydligen är det liknande bekymmer med kullager och Fox dämpare. Shimano corona stängde fabriker i tre månader och under den tiden och nu efter dubblerades inkomna ordrar.

Ja det låter som säljsnack från Shimano.
2 år efter tidsplan efter 3 månader stängning.

Men jag tänker inte vara den som säger att Japanerna inte kan sin lean produktion. Låter som ett rent strategiskt beslut.

Det verkar vara det vanliga att hålla inne leverans utan meddelande. Speciellt retligt när man slängt med nån jävla bra att ha skruv o missat att den inte fanns i lager.

Ja det låter som säljsnack från Shimano.
2 år efter tidsplan efter 3 månader stängning.

Låter mycket men kanske inte helt orimligt.

Om all produktion ligger nere i 3 månader måste de öka produktionen med 100% under 3 månader för att komma ikapp. Säg att de lyckas gå från 2-skift till 3-skift så ökar produktionen enbart med 50% vilket skulle innebära att det tar 6 månader att komma ikapp*.

Om orderingången dessutom ökar med X antal hundra procent när de redan går på max samtidigt som de är råvarubrist, försenade leveranser från underleverantörer, sjuk personal, ny personal som ska introduceras och läras upp, osv, så är 2 år inte alls orimligt*. Men frågan är om det verkligen blir 2 år i slutändan? Jag tror inte det, men vi kommer nog få leva med långa leveranstider en bra bit in på 2022 skulle jag tro.

*) Med reservation för räknefel, tankevurpor, mm.

Låter mycket men kanske inte helt orimligt.

Om all produktion ligger nere i 3 månader måste de öka produktionen med 100% under 3 månader för att komma ikapp. Säg att de lyckas gå från 2-skift till 3-skift så ökar produktionen enbart med 50% vilket skulle innebära att det tar 6 månader att komma ikapp*.

Om orderingången dessutom ökar med X antal hundra procent när de redan går på max samtidigt som de är råvarubrist, försenade leveranser från underleverantörer, sjuk personal, ny personal som ska introduceras och läras upp, osv, så är 2 år inte alls orimligt*. Men frågan är om det verkligen blir 2 år i slutändan? Jag tror inte det, men vi kommer nog få leva med långa leveranstider en bra bit in på 2022 skulle jag tro.

*) Med reservation för räknefel, tankevurpor, mm.
Det är en enligt mig helt korrekt beskrivning av hur lång tid det tar att köra ikapp 3 månaders produktion.
Det är däremot helt fel att tolka ovan som att det tar 2 år mellan order och leverans.
Leveranstiden är fortfarande ordinarie ledtid + 3 månader.

Blandar man in andra faktorer som materialförsörjning, personal och underleverantörer så har man helt enkelt en illa skött produktion vilket man inte direkt kan skylla på någon annan.

Det är en enligt mig helt korrekt beskrivning av hur lång tid det tar att köra ikapp 3 månaders produktion.
Det är däremot helt fel att tolka ovan som att det tar 2 år mellan order och leverans.
Leveranstiden är fortfarande ordinarie ledtid + 3 månader.

Blandar man in andra faktorer som materialförsörjning, personal och underleverantörer så har man helt enkelt en illa skött produktion vilket man inte direkt kan skylla på någon annan.

Det beror på när inköparen i butiken gör beställningen. Ledtiden påverkas av när du gjorde beställningen. Har du gjort en beställning för ett år sedan ligger du betydligt längre fram i kön än om du gör en beställning idag.

Materialbrist som uppstår i en pandemi i kombination med en enorm ökad orderingång är svår att förutse och skydda sig mot. Få tillverkare vill sitta med enorma lager utifall att. Det innebär stora summer med uppbundet kapital. Däremot är det så klart sunt att ha marginal utifrån att det kan bli normala/rimliga förseningar.

Det beror på när inköparen i butiken gör beställningen. Ledtiden påverkas av när du gjorde beställningen. Har du gjort en beställning för ett år sedan ligger du betydligt längre fram i kön än om du gör en beställning idag.

Materialbrist som uppstår i en pandemi i kombination med en enorm ökad orderingång är svår att förutse och skydda sig mot. Få tillverkare vill sitta med enorma lager utifall att. Det innebär stora summer med uppbundet kapital. Däremot är det så klart sunt att ha marginal utifrån att det kan bli normala/rimliga förseningar.
LT+Släp=Leveranstid oavsett när ordern placerades.

Att prioritera order baserat på hur långt innan uppgiven ledtid ordern inkom sker inte.

Men naturligvis ökar sannolikheten att man får sin order i tid eller med mindre försening om man har lagt order med längre framförhållning än LT kräver.

Du behöver inte förklara R/RK för mig.
Jag vidhåller att ökad efterfrågan, personal , material etc. är en del som fabriken förväntas hantera, man kan inte ta på sig offerkoftan när omvärlden är elak mot en när det är ens jobb att hantera just såna utmaningar.

Tillbaka
Topp