Kommer delarna lira?

Holewa

Medlem
Kommer delarna lira?
Hej HR, här kommer många frågor i samma tråd :)

Jag bygger ihop en cykel med tight ekonomi. Det är en aluminiumram och jag har fått tag på rätt många delar men det är lite kvar.
1 Jag har shimanos billigare bromshandtag med växelreglage för v broms, kan det ändå lira med racerbroms?
2 Jag har möjlighet att köpa shimano 105 bakväxel billigt, kan de lira med mina växelreglage?
3 Är växelöra ett måste? Hur vet jag isf vilken typ jag ska ha?(vet inte vad ramen heter)
4 jag har ett lite äldre hjul med 7 klingor på kassetten. Kan jag ändå använda mina växelreglage som har 8 lägen? Kan jag använda shimano 105 bakväxel som jag tror är gjord för 10 klingor?

Förlåt om luddigt, tacksam för svar!

Kommer delarna lira?
IMG_20171025_162719.jpg

Bilagor

• IMG_20171025_162803.jpg
    IMG_20171025_162803.jpg
    214.1 KB · Besök: 46
Kommer delarna lira?
-På din ram är det ett fast växelöra, det sitter där det sitter o kan inte bytas. En bra grej är att sätta på en liten metallbåge över växeln, finns att köpa på biltema eller hittas i folks skrothögar, så att inte örat böjs så lätt.

-Växeln bör fungera till kassetten, om kassetten är Shimano.

-Växeln fungerar sannolik inte till reglagen, eller fungerar dåligt.

-Bromsarna kommer inte att bli bra om du monterar rakt av. Man kan köpa en liten moj, kallas makaron, som man sätter mellan broms o reglage. En sån kostar en hundring eller två. Men för mindre pengar än så bör du kunna få reglage för 7-delad kassett o cantileverbroms, som drar lika mycket vajer som racerbromsar. Om du bor i göteborg, alt betalar frakt o litar på postnord, så kan jag nog hitta.

Kommer delarna lira?
Nej låter som det vanligaste svaret på dina frågor.

V-bromsreglage med racerbromsok går väl, men inte optimalt. Reglaget drar väl mer wire (?), alltså får du dålig kraft och modulation. Har inte provat själv och orkar inte googla på skillnad i "cable pull".

8-delat reglage funkar med 10-delad bakvxl, men du behöver en 8-delad kassett för att allt skall lira ihop. 105 bakvxl bör alltså funka.
Är det öht. en kassett på en body? Det ser ut som att kransarna bak integrerade med frihjulsmekanismen.
Om så är fallet behöver du nytt bakhjhul med HG-body på vilket du kan montera en 8-delad kassett.
Växelöra behöver du inte, bakvxl monterar direkt i ramen.

Kommer delarna lira?
Tack för svar hörrni, superbra jue :).

Vad finns det en makaron att köpa? Finns det ett "riktigt" namn, så en kan hitta på google?

Om jag byter mina bromshandtag/växelreglage, vad finns det som skulle kunna funka till en shimano bakväxel samt racerbromsar? Jag vill inte ha cantileverbromsar.

Hur vet jag om det är en kassett eller om det är integrerat?

Kommer delarna lira?
Holewa sa:
Tack för svar hörrni, superbra jue :).

Vad finns det en makaron att köpa? Finns det ett "riktigt" namn, så en kan hitta på google?

Om jag byter mina bromshandtag/växelreglage, vad finns det som skulle kunna funka till en shimano bakväxel samt racerbromsar? Jag vill inte ha cantileverbromsar.

Hur vet jag om det är en kassett eller om det är integrerat?
Det där med makaron fattar jag inte. Finns däremot en pryl som heter ”travel agent”. Rose tror jag kallar sin ”brake converter”. De används normalt för att kombinera v-bromsar med canti/caliperhandtag. Men det går att köra dem baklänges också.
Tyvärr kostar de pengar.
Ett rimligare alternativ för dig är nog att leta efter ett par kombinerade broms/växelreglage där bromsen går att ställa om mellan lång- och kort slaglängd.
Sheldonbrown.com har en bra sida som heter nåt i stil med ”freewheel or cassette” som visar skillnaden tydligt.

Kommer delarna lira?
Travel agent var det ja! Jag sökte ordet.
Racerbromsar o cantibromsar drar lika mycket vajer, så du kan ha samma reglage. Erbjudandet kvarstår att jag kan leta i gömmorna.

Tillbaka
Topp