Kommer jag att bli nöjd?

Mrpenta

Medlem
Kommer jag att bli nöjd?
Hallå

Efter att ha tittat runt i ett par månader på alla möjliga sorters cyklar vänder jag mig till er med lite expertis.
Jag är ute efter en pendlingscykel som man även kan cykla lite grus på, 1 mil(tur och retur) cykelväg med blandad kvalité. Cyklar för tillfället på en gammal GT Avalanche HT.

Cykelkraft har Nishiki Cross Comp på rea, ska man köpa den med ett par vägdäck och skärmsats för pendling? Jag är 179 cm lång, villig att gå upp i budget om ni kan övertyga mig att jag behöver det.

https://www.cykelkraft.se/nishiki-cross-comp-2017

Sen skulle jag väl kunna cykla på vad som helst på den lilla sträckan men vill börja motionscykla, tacksam för svar.

Kommer jag att bli nöjd?
Om du har köpt något du inte har råd med blir du aldrig nöjd. Om du tycker det var dyrt men har råd kan du bli positivt överraskad. Om du köpte något som du egentligen trodde du skulle betalt mer för blir du garanterar* nöjd.

*nåja, det skall ju funka oxå...

Det är i alla fall min erfarenhet. Trådtiteln tyder på att du kanske skulle ha dispositionerat din budget annourlunda. Men jag hoppas allt blir toppen!

Kommer jag att bli nöjd?
Den ser jättefräsch ut, men tänk på att det tillkommer en hel del andra utgifter. Kläder, skor, kem, verktyg, slitdelar etc. Realistiskt kanske 2000-2500 kronor, eller kanske mer om du t.ex. ska pendla i regnet och behöver köpa dyra funktionsplagg. Kvalitet kostar tyvärr. Sen blir det ju vinter snart, och då behövs ju ofta varmare kläder.

Senast ändrad:
Kommer jag att bli nöjd?
Cykeln ser fin ut. Det jag tycker man ska tänka på vid pendling:

-Hur breda däck vill man använda? Cykelvägarna håller som du skriver ofta rätt dålig kvalitet. Jag tycker det är trevligt att kunna använda 40mm breda däck.
-Skärmar kan göra att det inte får plats lika breda däck.
-Hur ser parkeringsmöjligheterna ut vid jobbet? Står cykeln säkert eller parkerar man som i mitt fall utomhus 100m från Centralen? Det påverkar ju hur dyr/fin cykel man vill använda.

Den cykeln du kollat på uppfyller ju egentligen alla mina kriterier, möjligen att den är lite för fin för att parkera utomhus. Jag skulle t ex inte vilja ha snabbkopplingar på hjul och sadel om cykeln parkeras utomhus.

Kommer jag att bli nöjd?
etnica sa:
Kan tycka det var snålt att de inte satt 105 vevar på också om den nu verkligen har kostat 15500:- men blir nog bra.
Det är nog för att 105-vevpartiet inte finns/fanns med CX-utväxling (46/36). Då är/var det RS500 som gäller, och som jag förstått det ska hålla 105-kvalitet.

Kommer jag att bli nöjd?
DanielS sa:
Cykeln ser fin ut. Det jag tycker man ska tänka på vid pendling:

-Hur breda däck vill man använda? Cykelvägarna håller som du skriver ofta rätt dålig kvalitet. Jag tycker det är trevligt att kunna använda 40mm breda däck.
-Skärmar kan göra att det inte får plats lika breda däck.
-Hur ser parkeringsmöjligheterna ut vid jobbet? Står cykeln säkert eller parkerar man som i mitt fall utomhus 100m från Centralen? Det påverkar ju hur dyr/fin cykel man vill använda.

Den cykeln du kollat på uppfyller ju egentligen alla mina kriterier, möjligen att den är lite för fin för att parkera utomhus. Jag skulle t ex inte vilja ha snabbkopplingar på hjul och sadel om cykeln parkeras utomhus.

Jag har fått bra tips av er, uppskattas! Cykeln kommer att stå parkerad inomhus på jobbet och hemma, bor i lgh så möjligtvis får man köpa ett plastunderlag för trägolvet.

Har tänkt om lite och ifall ni kan rekommendera en billig och pålitlig pendlare så slår jag till på den och väntar med en finare cykel till nästa år.

Tillbaka
Topp