kommer min sadelstolpe att explodera?

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Jag hittade just en spricka i min sadelstolpe. Jag undrar vad ni tror; kommer min karbånsadelstolpe att explodera?

Bilagor

• IMAG0588.jpg
    IMAG0588.jpg
    89.3 KB · Besök: 20
För att citera Leonard Cohen från hans låt Anthem

There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in.

Pastor Hannes skrev:
-------------------------------------------------------
> kommer min karbånsadelstolpe
> att explodera?

Ser ut som om den redan gjort det :)

Är tillbaks efter 35 km, den exploderade inte då i alla fall =)

Garanti finns inte. Det är nog hur som helst jag som gjort fel. Att dra tills man får blodsmak i munnen är hjulbultarna på bilen va? ;-)

För att citera andra poeter på ungefär samma tema "När ska jag lära mig att ingen är hel? Att allting är mer eller mindre trasigt". Jag hoppas att det kan fortsätta att vara mindre trasigt ett tag till...

Den kommer att explodera i ett svart dammoln! Sitter den med en skruv i framkant också så kommer den väll börja sitta löst när det spricker upp helt vid den bakre skruven.

Pastor Hannes skrev:
> Att dra tills man får blodsmak i
> munnen är hjulbultarna på bilen va? ;-)

Det är hjulbultarna på bilen om du har plåtfälgar. Aluminiumfälgar kan spricka om du är tillräckligt stark. Muttrarna/bultarna är koniska och trycker isär fälgen. Så momentnyckel är inte fel där heller.

För kolfiber är det definitivt momentnyckel som gäller.

Jag kontrollerade att sadeln satt stadigt i stolpen innan jag stack iväg. Jag tror att skruvskallen ligger an mot den "nedre" delen av stolpen och på så sätt klämmer ihop sprickan då skruven dras in i metalldelen ovan. Kan dock inte titta just nu då cykeln är på jobbet och jag inte är det. Jag tror inte det är pga att jag dragit för hårt (om konstruktionen inte är helt annan än jag tror).

Det syns inte tydligt, men det är en skikt ovan själva stolpen som antagligen är slityta då sadeln vinkel steglöst justeras. Det är i skarven som det spruckit.

Jag tror kanske inte att den kommer explodera riktigt, men sn sjysst implosion?

Ser ut som någon form av luftbubbla från tillverkningen, det ska inte se ut så där men kommer troligen att hålla iaf. Kolfiber är starkt... :-) T

det är troligen ingen större belastning på den delen ändå - påfrestningarna är vid skruvskallen nederst och vid "muttern" ovanpå klamman. Det där lär inte bli nåt mer, förutsatt att inte skruvskallen sitter försänkt till den nivån. Då är du rätt rökt vad gäller hållfasthet och justering.

Valhalla_ skrev:
> Vill du bli fistad av sadelstolpen så är det din
> sak. Men jag hade antingen lagat eller bytt.

Jag ska kolla noggrannare imorgon.

Hur lagar man det där? Nagot epoxylim?

Om kolfibrer syns pa rontgen sa ar det val bara att kora pa...
Da kan ju doktorn ta ut dem ur delen dar trasiga stolpar tranger sig pa nar man landar kasst efter ett hopp :-)

RobinWa skrev:
> Om kolfibrer syns pa rontgen sa ar det val bara
> att kora pa...
> Da kan ju doktorn ta ut dem ur delen dar trasiga
> stolpar tranger sig pa nar man landar kasst efter
> ett hopp :-)

Jammen sadelstolpen är ju skruvad i ramen juh! Det är bara att dra i ramen... ;-)

Det framgår inte men det är min landsvägscykel så några hopp är inte aktuella. (Sitter man tungt på sadeln så pratar vi inte träning, då är det mormorscykling.)

I arlighetens namn sa tycker jag att det ser ut som ett tillverkningsfel (antagligen i combo med overentusiastiskt dragande av skruvar), men kan inte se att den tar nagra laster dar pa en lvg-hoj.
Hittar du 2-komponent epoxylim i gelform sa kan du nog fylla upp och sedan kora pa (halla koll pa sprickan).
Annu battre ar val att blanda lite huggen glasfiber (om du hittar kol sa ar det ju coolare, men antagligen svarare att hitta) i gojjan (finns pa bataffarer om inte annat) och fylla.

Om doktorn skall dra i ramen sa maste du bestalla en extrastor ambulans, annars far inte cykeln plats... Och man vill ju inte aka runt med cykeln pa utsidan i just detta fallet ;-)

Brottytan blir matt med spretande fibrer om det inte fanns luftblåsa från början.

Var det en luftblåsa så har den blanka ytor på några ställen (där det aldrig
funnits något material från början).

Det är nog en luftblåsa om det är som ni säger för det finns inga spretiga fibrer alls. Jag har också tittat efter lite noggrannare och testat att lägga på tryck från alla möjliga vinklar. Jag tror inte att sprickan kan ha uppstått av överdrivet skruvdragande eller att jag dundrat i sadeln, det blir hur jag än försöker ingen kraftpåkänning just där så vitt jag kan bedömma.

Jag kör vidare men ska försöka lägga i lite epoxy i sprickan samt hålla det under uppsikt. Kan jag ta vilken typ av epoxy som helst?

Det där är ju bara att skicka in den bilden till tillverkaren och vänta på en ersättningsstolpe. Så kan du ju erbjuda dig att skicka in din när du fått den nya, under tiden kör de med den gamla. Tillverkaren är nog nyfiken på den gamla.

Inget du fyller "gropen" med kommer att få någon hållfasthet som gör
någon nytta. Bara plast är mycket svagare än kolfibrerna och det
kommer att dela sig i gränsytan på lagningen även med fyllnadsmaterial.
Det måste gå obrutna fibrer en bra bit över lagningen för att ge någon styrka.
Någon stor belastning på den sidan skruven tror jag dessutom inte det blir.

Byt ut som reklamation eller bara kolla då och då tycker jag.

Jag tänkte mest att epoxyn skulle hålla smutsen borta, men det kanske i alla fall är onödigt.

Stolpen är en fem år gammal Isaac. Vad jag minns av manualen för ramen, gaffeln och stolpen som följde var det typ 5 års garanti på ram, men betydligt kortare på gaffel och stolpe. De verkade så rädda för reklamationer att men fick uppfattningen att hela ramen skulle explodera om man gjorde det minsta fel på något sätt. Sedan kursade väl Isaac för några år sedan och köptes upp av någon annan?

MEN, jag skickar en fråga om det finns något man kan göra i alla fall. Det värsta som kan komma ut av det är att de säger nej.

Tillbaka
Topp