Kompabilitet mellan shimanos skivbromsar, ok och handtag

high rollin

Aktiv medlem
Har ett par gamla shimano xt bl-m875/br-m875 där oken har börjat läcka olja, efter ca 7-8 års användande. På slutet av en 4 milsvända är det lotteri om man får stopp på cykeln ? jäkla irriterande att hela tiden rengöra belägg och skivor efter varje tur.
Så nu undrar jag om nån vet om det går att byta ut oken mot nya antingen slx-m7000 eller xt-m8000 och att de funkar ihop med handtagen.

När jag bytte till post-mount ok på mina Tiagra-reglage så resulterade allt googlande väl i samma sak, enligt internetcyklisterna (men kanske inte shimano själv) så är i stort sett alla ok och handtag kompatibla. Slangen skall helst matcha oket dock. Så vill man slippa slangbyte så kolla att oket använder samma slang (vilket det tydligen gjorde i ditt fall).

Senast ändrad:
Kolla specen för oket, vilken slang som skall användas, dvs bh56 eller 90. Men jag tolkade jontes post ovan som att det var samma slang på båda. För sen antar jag att kopplingen (rak eller banjo) kan förekomma på både 56 och 90. (men det vet jag inte).

moros sa:
Kolla specen för oket, vilken slang som skall användas, dvs bh56 eller 90. Men jag tolkade jontes post ovan som att det var samma slang på båda. För sen antar jag att kopplingen (rak eller banjo) kan förekomma på både 56 och 90. (men det vet jag inte).

Enligt bike-components passar bh90 till m785, m7000,m8000 och ett antal till.

Längre svar :)

SM-BH59 is the old wider bore hose with straight fittings both ends

SM-BH63 is wide bore with banjo one end and straight fit the other

SM-BH80 is Saint "high power" hose with a banjo one end and straight the other for older M810 brakes

SM-BH90 is the newer narrow bore hose for use with the new style brakes. This comes in 4 different versions -
straight to straight for Deore M596
straight to banjo for SLX / XT / XTR
straight to longer banjo for Zee
straight to longer gold colour banjo for Saint

https://forum.bikeradar.com/viewtopic.php?t=12935614

Sen passar Saint ok till ialla fall till 9020 och 9120 handtag . Möjligen passar allt till allt så länge man har rätt slang för oket.

jonte987 sa:
Sen passar Saint ok till ialla fall till 9020 och 9120 handtag . Möjligen passar allt till allt så länge man har rätt slang för oket.

Så är det om jag hängt med. Innerdiametern på slangen skiljer och måste passa oket. Men handtaget struntar samma.

Då borde både xt och slx ok med banjo funka enligt det ni fått fram. I värsta fall får jag byta slang också. Kanske inte så fel att göra då de aldrig blivit bytta sen jag köpte bromsarna.

M8000 el m7000 borde bara vara att koppla på och lufta. Vet inte hur stor skillnad det är på xt och slx ok. På handtagen skiljer Free stroke adjustment

Tillbaka
Topp