Komplement cykel till racern på vår höst vinter

Grand14

Ny medlem
Vad ska man köpa för cykel om man satsar på racer cykling om man vill förlänga säsongen? Ska man köpa en mtb 29er eller en cyclocross ? Tänkte inte lägga ut mer än 11000kr på cyken. Bor i norland så de är rätt mycket snö på vägarna på vintern hur funkar en cyclocross mot en mtb när det är snö och slask på vägen?

Här i stockholm under de snöigaste dagarna i vintras så tyckte jag (som inte kör cx) att det verkade spåra betydligt mer hos dem som körde CX och det verkade krävas betydligt mer koncentration och teknik. Pratade med en kille vid ett rödljus som sa att det var lika kämpigt som det såg ut också.

Du ska undvika allt vad dämpning heter om du inte ska cykla i skogen. Det blir tungt och mindre effektiv trampning. Själv har jag bååde jobbpendlat först på mtb, hybrid och sedan cx. Jag har med tiden insett att ju bredare däck desto trevligare cykling blir det.När jag cyklar till jobbet är toppfart rätt ointressant utan det är bekvämplighet, tillförlitlighet samt minimalt med underhåll som har prioritet. Bockastyre tycker jag är att föredra, skönt att kunna ducka ortentligt när motvinden möter en. Jag satte ihop en CX med navväxel, stålram och plats för +2" däck. Visst blev det lite onödigt tungt men den rullar bra och är riktigt bekväm.

tropfrog skrev:
-------------------------------------------------------
> Ju bredare däck desto lättare att cykla snö. Du
> skall ha en fatbike!
>
> MVH
> Magnus

Eskimåerna har hundra olika ord för snö.

I a f i Stockholm kan lite smalare (d v s CX j f r med bredare MTB) däck kännas rätt bra på vintern, när de skär igenom snön bättre ned till den hårda asfalten. Inte alltid men ibland.

Fliken skrev:
> tropfrog skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ju bredare däck desto lättare att cykla snö.
> Du
> > skall ha en fatbike!
> >
> > MVH
> > Magnus
>
>
> Eskimåerna har hundra olika ord för snö.
>
> I a f i Stockholm kan lite smalare (d v s CX j f r
> med bredare MTB) däck kännas rätt bra på
> vintern, när de skär igenom snön bättre ned
> till den hårda asfalten. Inte alltid men ibland.

Nej det har dom inte.

Själv föredrar jag CX men jag bor i småland och de senaste vintrarna har varit relativt snöfattiga. Sen har jag mest landsväg till jobbet vilket på vintern brukar bli trespåiga, ett i mitten och en på varje sida om denna. Det gör att jag kan ligga i den högra "filen" och bilarna har ändå plats att köra om. Dock är det som sagt rätt jobbigt när det är mycket snö på vägen, och då föredrar jag mtb med bredare däck, och kör dessutom då vägar med mindre trafik. Inget lätt val om man bara ska ha en cykel för att täcka upp hela vintersäsongen.

Arsozath skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > tropfrog skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ju bredare däck desto lättare att cykla
> snö.
> > Du
> > > skall ha en fatbike!
> > >
> > > MVH
> > > Magnus
> >
> >
> > Eskimåerna har hundra olika ord för snö.
> >
> > I a f i Stockholm kan lite smalare (d v s CX j f
> r
> > med bredare MTB) däck kännas rätt bra på
> > vintern, när de skär igenom snön bättre ned
> > till den hårda asfalten. Inte alltid men
> ibland.
>
> Nej det har dom inte.

Jag resonerade med hjälp av en allegori utifall att poängen inte gick fram.

Har samma fundering som TS

Bor i Umeå, så mycket snö och lång vinter, men kör bara racer än så länge.

Jag tänkte inför nästa säsong satsa lite mer på träningen än jag gjort hittills och tänker därför att jag skulle behöva en cykel som gör det möjligt att börja träna tidigare. Förutom att kunna ta sig fram på snöiga vägar vore det kanon om cykeln kunde funka som ett alternativ till racern under säsongen. Märker att jag ibland tappar sugen på landsvägscyklingen en bit in i säsongen och hoppas få tillbaka lite lust i träningen om man kan variera med att ex. köra lite i skogen emellanåt.

Så frågan blir ju om jag ska satsa på cx, ht eller fatbike.

Fatbike känns egentligen mest lockande, särskilt på vintern, men frågan är hur använd den blir på sommaren. Sen känns den dyrare än de andra två alternativen vilket äter upp lite av budgeten för uppgraderingen av lvg-cykel jag också tänkt få till under säsongen.

Är kanske en HT mest allround? Går kanske både att nöta landsväg med vinterföre och att köra något motionslopp under sommaren, eller?

Har inga krav på pendlingspotential. Cyklar iof under säsong till jobbet en gång i veckan men det blir ren landsvägsträning (64km enkel väg) och jag gissar att jag kommer tycka att det är för tungt att ge mig på det med ens tunna dubbdäck på en cx.

Tillbaka
Topp