kompressor till slanglöst?

• Trådstartare Trådstartare kay
  • Start datum Start datum

kay

Ny medlem
Hur många bar behöver tryckluftskompressorn vara på om man ska köpa en för det ändamålet. Såg att jula hade någon på 6 bar för under tusenlappen. Funkar en sådan bra tro?

kay sa:
Hur många bar behöver tryckluftskompressorn vara på om man ska köpa en för det ändamålet. Såg att jula hade någon på 6 bar för under tusenlappen. Funkar en sådan bra tro?

Bar är ointressant! Det är kontinuerligt flöde man vill åt så däcket fylls fort och trycks ut och tätar mot fälg.

Jag pumpar mina med en Atlas Copco högtrycks, tank på 90 liter trycker 15bar, lite stor kanske. ... ?det räcker med en liten billig från juli/biltema.

jofahjalm sa:
Om du bara ska fixa tubeless måste det ju vara smidigare med något i stil med:
http://www.airshotltd.com/shop

Lättare att förvara, tystare, går att ta med sig.

Men nu när man ändå ska köpa en kompressor, så kommer man ju förmodligen använda den mera till annat också.
Jag köper nog en sådan här från jula:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200011/
Den funkade ju i alla fall för Vernersson.

Jag har en med 6 literstank och blir tokig på den. Funkar kalas till slanglöst och hyggligt till dyckertpistol men allt annat är en pest. Vid tillfälle köper jag nog en till men större.

Kung_Gustaf sa:
Jag har en med 6 literstank och blir tokig på den. Funkar kalas till slanglöst och hyggligt till dyckertpistol men allt annat är en pest. Vid tillfälle köper jag nog en till men större.

Då borde ju Julas kompressor med 24 l tank vara bra kanske.

johnny165 sa:
Men köper man en kompressor så kan man använda den till o blåsa upp ballongerna till barnkalaset!:)

Ja jävlar ja!! Då kan jag ju använda den till alla barnens luftmadrasser, badbollar, upplåsbarapooler, mm. Även kolla och fylla på luft i bilendäcken ju!!

Tack Johnny165!!

Nu kommer mitt liv som småbarnsförälder bli betydligt lättare. Tänka sig, bara så enkelt att blåsa upp dom där ballonger :-)

Så sammanträffande, min son fyller ju 8 år idag. Måste hinna till Jula efter jobbet... Dom hade 50 st kompressorer inne, så dom hinner väl inte ta slut till 14:00 ;-)

kay sa:
Tänkte även köpa till det här tillbehöret setet,
https://www.jula.se/catalog/verktyg...rktyg/tillbehorsset/tryckluftsverktyg-079050/
Men funkar munstycket att sätta på prestaventilerna? eller måste man ha något speciellt mustycke?

Hehe! Mycket med det här med slanglöst ;-)

Min erfarenhet av de där snorbilliga tillbehörskiten är att de bara är SKIT.

Köp en lite grövre slang och en gediget manometer-rustad "pistol", byt sedan den där bilventilen mot en kombibentil likt dom som sitter på bättre sortens golvpumpar.

:-D

Om ni köper kompressor på Jula, undvik plastslang och köp gummi, i vart fall om grejorna ska användas under 15 grader. Plastslang är väldigt stel under rumstemperatur.

Kung_Gustaf sa:

Du som har känningar med räddningstjänsten måste ju kunna fixatag i en gammal gasoltub typ P90 lr brandsläckare/hydroforkärl i vettig size.
Då kan du ställa kompressorn ute och bara ha den att ladda din tank med.

Klappat och klart. Kompressor hemma. Jädrar vilket tryck det var i den tuben. Hehe! Efter morgondagens race i Luvika o Finnmarksturen. Kommer jag mecka om till slanglöst. Tjiiihoooo!

Bilagor

• WP_20160806_17_36_30_Pro.jpg
    WP_20160806_17_36_30_Pro.jpg
    249.9 KB · Besök: 141
Vernersson sa:
kay sa:
Klappat och klart. Kompressor hemma. Jädrar vilket tryck det var i den tuben. Hehe! Efter morgondagens race i Luvika o Finnmarksturen. Kommer jag mecka om till slanglöst. Tjiiihoooo!

Visst har den en ljudbild som kan väcka döda kor *haha*

Har en gammal 24l i källaren och ibland glömmer jag sladden i och naturligtvis startar den mitt i natten då !?

fredrik168 sa:
Vernersson sa:
kay sa:

Har en gammal 24l i källaren och ibland glömmer jag sladden i och naturligtvis startar den mitt i natten då !?

Övriga familjen är lyckliga just då? ;)

Det känns lätt galet att en sån där kompressor är billigare än cykelpumparna med tank på :)

Tur man haft tur med lättpoppade däck hittills för att ställa en sån i en lägenhet är nog måttligt populärt.

Är det bara jag som sliter med hederlig pump? Så länge man tar bort ventilen och klämmer lite på däcket på de värsta läckorna brukar allt lösa sig efter. Det som inte dödar härdar.....

kay sa:
Vernersson sa:
Jag kör med en billig Meec från Jula.
Den funkar kalas men är sjukligt högljudd

Okej! Så ren teoretiskt skulle det funka med en sådan här också
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200086/
Den verkar ju lite smidigare och mindre. Annat sticker jag och köper en sådan där Meec som du har. Det är ju sjukt billigt. Hehe!
Tack för tipset :-)

Jag drog och köpte en sån. Hoppas den funkar bra :)

fredrik168 sa:
Vernersson sa:
kay sa:

Som när man hade en sån där obh nordica ölkran, inte kul när den började bygga upp trycket mitt i natten. Skitprodukt ?

fredrik168 sa:
Vernersson sa:
kay sa:

Jag gjorde samma sak några ggr. så jag köpte en timer som jag satte på uttaget och begränsade strömmen till mellan 10-22. Problemet löst. Bara att komma ihåg klockan på timern vid ev strömavbrott...

Niklas_T sa:
Är det bara jag som sliter med hederlig pump? Så länge man tar bort ventilen och klämmer lite på däcket på de värsta läckorna brukar allt lösa sig efter. Det som inte dödar härdar.....

Jag kör med vanlig billig golvpump.
Vid extra svåra fall offrar jag en co2 patron.

En bra mtb-pump (dvs en med stor luftrvolym) löser 'poppning' 9 av 10 gånger. För den där sista tiondelen så fungerar alltid en CO2-patron. Tar bra mycket mindre plats än en kompressor och är smidigare.

Visst kan det var kul att ha en kompressor men man blir lite känslig för att få till däck och slang på annan ort, typ cykelresor. Om man köper däck och fälg som är Tubeless ready så brukar man kunna få upp det med en vanlig fotpump. Ibland kan man behöva ta ut insatsen i ventilen. Det kan vara värt att trimma ihop systemet för att kunna fungera med fotpump av andra själ är priset för en kompressor.
Men för er som vågar vägra kompressor så finns det bra alternativen. ;)

En billig högvolympump för slängslöst. Kör den själv. Funkar hyfsat.
13726_00_c1.jpg

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=13726;menu=1000,5,71;mid[48]=1;pgc[25][108]=1

En pump med tre "växlar" hög volym/lågt tryck eller låg volym/högt tryck
5721_00_c1.jpg

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=5721;menu=1000,5,71;mid[48]=1;pgc[25][108]=1

En pump en tryckkärl. Dyr men lite tystare än en kompressor.
147954_00_c1.jpg

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=147954;menu=1000,5,71;mid[48]=1;pgc[25][108]=1

Någon som har erfarenhet av att pumpa racerdäck med kompressor? Behöver komma upp i 8 bar. Fixar en biltema-kompressor specad för 8 bar det eller ska man gå upp ett steg till 10 bar?
olja eller oljelöst? oljelös verkar föra mer väsen men finns det andra för/nackdelar?

JNA sa:
Någon som har erfarenhet av att pumpa racerdäck med kompressor? Behöver komma upp i 8 bar. Fixar en biltema-kompressor specad för 8 bar det eller ska man gå upp ett steg till 10 bar?
olja eller oljelöst? oljelös verkar föra mer väsen men finns det andra för/nackdelar?

En oljelös kompressor bör inte förvaras kallt.

Är på jakt efter en kompressor, och inte bara till slanglöst utan även rengöring, handtagsmontering, mutterdragare vid byte av hjul på bilen osv osv. Hittade en som sålde i närheten av mig på facebook. https://www.facebook.com/marketplace/item/1690225714365654/

Vad tror ni? Fanns inget kvitto och den ska vara 5-10år gammal enligt säljaren. Bara kompressorn finns ny från cdon för 1500kr Är den inte en aning överprisad, eller är tillbehören så pass dyra? Vad skulle ni betalat för paketet?

Tillbaka
Topp