Kona Cinder Cone 2005, bu eller bra

kling

Ny medlem
Hej alla!

Jag går i köptankar på en ny cykel efter att ha haft ett uppehåll i tio år.
Har tänkt mig som alla andra att lägga mig runt 9000 SEK. Jag har läst det mesta man kan komma över i information ang den prisklassen, men NI är ju bäst och kan mest så jag vill ha din kommentar!

I denna kategori hamnar Kona Cinder Cone 2005 som en smäck! 9190 SEK... men det finns ju hundra andra
varianter.. Jag har ju som sagt haft uppehåll med cykling i tio år. Hade senast en Diamond Back Apex(?)
samt en Panasonic med LX utrustning. Dagens LX utrustning har nog blivit lite förfinad så jag antar LX räcker gott för mig på min stigar jag kommer cykla på. Jag är 185 cm lång samt väger ca 90 pannor.

Är det någon som har erfarenheter av Cinder Kone. Eller har bra förslag på andra cyklar?
Eller kan man nöja sig med den billigare Cinder Kone 2004.. 8300 SEK.. fast då har den mekaniska skivbromsar och inte hydraliska som på 2005 versionen. Paniken och förvirringen är lagom på max i min hjärna.

Eller finns det någon som vill kränga en bra hoj beggat så är det bara att hojta med PM.

/Kling

Senast redigerad av en moderator:
Enligt min uppfattning är Cinder Cone ett av de allra bästa köpen i den prisklassen. Allra helst om den har hydrauliska skivbromsar!

En av de cyklar jag skulle titta på om jag skulle köpa "hel cykel" för de pengarna helt klart.

kan inte annat än hålla med jomper! satsa på hyrauliska istället för mekaniska om du skall ha skivbromsar annars kan du lika gärna välja fälgbroms

Haft gammal cinder cone (2003 tror jag), mycket nöjd med cykeln och tvivlar på att det blivit sämre med nyare modell.

Mja jag kan ju bara uttala mig om 04an, som finns i min ägo...And it's all good =) Nu väger jag ju ca 30 kg mindre än vad du (kling) gör men de mekaniska skivbromsarna funkar fint hehe...

Tackar för alla positiva svar!

Jag har nästan bestämt mig för en 2005 version av Cinder Cone.

Svaret på soundblasters fråga är: Det vet jag inte.. Pratade med Miche på pedalogerna och det lät som
att den var lite bättre utrustat än -04 versionen. Se bilden här på en 2005(?):
http://www.pedalogerna.com/popup_image.php?pID=284&osCsid=26bb6199f1e18e129f8ed2268db8903f
Så nu skall jag bara testa ramstorlek. 19" blir nog bra. Alternativt 20".

men j-klar vad dyrt allt blir.. Måste ju ha dojjer med sådan där sittafastipedalenclips :) och hjälm.
Svaret på acrid: Fungerar inte cykeln så bantar jag 30 kg. Då fungerar den :)

Ha det!

/Kling

Tror "Cinder Cone" har en finare ram än den där "Hale-Bopp", sedan har ju Konan hydrauliska skivbromsar också. Jag skulle inte ha valt Sintesin.

Rippa: Pedalogerna var ju mycket trevliga när jag var där, Cyclecomponents har jag inte haft kontakt med så jag vill inte uttala mig.

JTExploder: Hur definerar man en finare ram? :)

/Kling

Enligt specen på Cinder-Cone har den reducerade rör (tjockleken på godset varierar för att spara vikt och öka spänsten). Sintesi-ramen har med den relativt höga vikten på nästan 2 kg med största sannolikhet oreducerade rör. Fast det är ju i och för sig bara en gissning av mig... Sedan är ju Konan mycket snyggare också förstås, fast det är ju kanske inte så väsentligt. :)

"Alla" verkar sälja det där ramkitet.

TCM och Cyclecomponents till samma pris, men Pedalogerna har det också, för en tusenlapp till.

Cinder Cone verkar vara den ultimata cykeln i den prisklassen. Vet inte vilken cykel som skulle vara mer cykel för pengarna. Med hydraliska bromsar lir den ju förstås ännu bätre. Min röst går på den!

Har en cinder cone 03- som fungerat fullständigt problemfritt. Om man kör mycket grus och asfalt kan dock nya däck vara vettigt, originalen är rätt sega tycker jag. I övrigt tillkommer som sagt kostnaden för trampor med clips. /L

trender verkar dock som om man har fastnat i kona-träsket så stannar man där, dock är det ett trevligt träsk.

rejser Skrev:
-------------------------------------------------------
> trender verkar dock som om man har fastnat i
> kona-träsket så stannar man där, dock är det ett
> trevligt träsk.

haha...ja kom ur det=)...sålde min stuffram...

cinderconen verkar ju faktiskt vara helt ok för de pengarna, rätt snygg(för de e ju de som e viktigast=P), och rättså bra komponenter...köp=)

På fredag skall jag få fram lite specs på Cinder Cone 05. Bara så man vet om det sitter en XT växel bak eller om det är något annat fuffens.

Och ja, färgen är viktigast. Fast den lär ni inte se när jag kommer ut i skogen.. kommer ligga milsvidder före er.. :)

/Kling

www.kona.dk har bilder på många (alla?) Konas 2005:or

Här en på Cinder-Cone:
412.jpg

Det ser ut att vara en LX-växel bak i alla fall.

Jag sitter och funderar liknande tankar.
Just nu funderar jag på Cinder Cone och Hoss

Hur stor är den egentliga skillnaden egentligen? Vad tål en cinder cone? Jag väger 65 kg och funderar om man vågar göra mindre drops, hoppa lite och sådär, eller om den är byggd för att hålla på marken. Är dom övriga komponenterna på Hoss samma eller är det större skillnad på gaffel och ram som ser ut att vara olika i specen?

Hur är förhållandet i kvaliteten på komponenterna? Är det mer som är i behov av snabbt utbyte på någon av dom?

Bör även säga att jag inte har cyklat mtb mycket förut, inte utanför motionsspår och vägar, bara några mindre rutter. Är 16, och planerar att börja cykla mtb, utan tävlingsambitioner, utan mest som en träningsform och för upplevelsen, kommer cykla i trakterna runt umeå, och även någon resa till fjällen runt tärna/hemavan, där vi har en villa att tillgå.

Enligt din beskrivning är det helt klart en Cindercone du ska, i valet mellan den och Hoss. Den stora skillnaden är väl ramen (har inte studerat specarna) där Hossen är gjord för tyngre personer och/eller riktigt hårda tag. Den är i och med detta även tyngre. Vi som inte är så tunga kan köra rätt så hårt på en vanlig ram.

jag e 193cm lång och har längre ben o en kort överkropp..kör en 20# nu o tycker den e liten... fick tipps här att bättre att ta 23 med kort styrstag än 21 med lång ..

jag köpte mig en cinder cone och jag är mycket nöjd med den jag köpte en 04 så jag har inte hydraliska skivbromsar så det är ju synd men det funkar hyvsat ändå men det är inte stor prisskillande mellan 04 och 05 så att köpa 05 är nog värt dom extra hundra man frå lägga...det är helt klart en cykel att rekomendera den funar bra till att köra xc och funkar även bra tilla att hoppa dirt med. Tål mycket och är väldigt pris värd...det ända som har pajat på min än så länge är att jag krökte styret och när jag gjort det så var det än väldig smäll och är väldigt förvånade att det inte var mer som gick sönder...

Tyvärr kan jag inte utala mig om hur bra cinder cone är. Jag valde mellan en cinder cone -05 och en Specialized Rockhopper disc -04. De hade likvärdiga prestanda och jag är nöjd med cykelhandlarn trots att jag var inne på service första och andra dagen...

Finns Konas cyklar bara i en färg per modell? Jag är sugen på en Cinder Cone eller en Caldera men är inte lika sugen på en brungrön eller gräddvit cykel. I och för sig inte det allra viktigaste, men det vore trevligt att få välja.

/ Robban

Jeg tror at en 23" er for lang til dig...

Kona anbefaler en 21" til folk på din størrelse. Jeg er selv 189 cm og kører 20" Det er ikke så meget højden der er problemet. Det er mere længden på overrøret som bliver for lang især når du kort overkrop!

MVH Konameister, kona.dk

Canadien Skrev:
-------------------------------------------------------
> jag e 193cm lång och har längre ben o en kort
> överkropp..kör en 20# nu o tycker den e liten...
> fick tipps här att bättre att ta 23 med kort
> styrstag än 21 med lång ..

Kolla www.sykkelbutikken.no

Jag köpte min Kona kikapu därifrån 2500 spänn billigare än i sverige. Är förövrigt grymt nöjd med cykeln. Hydrauliska skivbromsar är riktigt riktigt bra.

//F

Vad tycker ni som köp? bra eller dåligt, vad kan ha varit bättre, har bara kört ca 5 mil i skogen men allt verkar vara ok. lie knepiga pedaler tycker jag VP 104 bättre.

Hejsan.

Jag väger en bit över 100 Kg och har en Blast av årets modell. Det är samma ram och i stort sett samma komponenter som cinder cone fast utan skivor. Ramen håller för en hel del !! Jag har provat!! Det som kan ge sig om man kör i skogen är nog snarast fälgarna. Jag har fått rikta dem ett par gånger men det är inte annat att vänta med min vikt kanske. Vad det gäller originaldäcken som sitter på tycker jag att de är helt OK. Kanske lite smala och hårda i gummit men de håller bra och greppet är det inte något större fel på.

Hoss ramen tål nog lite mer än vad CC ramen gör men om man inte väger så mycket har det nog inte någon större betydelse om man inte skall hoppa och skutta med hojen allt för mycket.

Jag hittar inga vikter på Blast, Cinder Cone eller Hoss. Någon som vet? Finns inte på deras hemsida så vitt jag ser heller. Kan ha missat iof...

Min cindercone -04 vägde jag på en badrumsvåg iofs, men då stannade den på ca 13kg, tungt för en HT kanske men den ligger ju hyfsat i pris med.
Samma våg så vägde min cowan -05 16,5kg

Kan det stämma verkligen? Min förra cykel, Kona Kikapu Deluxe -04, som var heldämpad vägde ca. 13 kg på en ikea-badrumsvåg. Då hade jag iofs bytt hjul till xt/dt comp/xc717disc + xt-krans som var lättare än orginalhjulen. Gissningsvis 13,4 - 13,5 original.

För att svara på några av ovanstående frågor :

1. Konas hojar finns bara i en färg per modell, tyvärr.

2. Årets Hoss väger 15.5kg plus pedaler.

3. Hossen har ram i konas Clump-material, dvs tjockare rör, fyrkantsprofil i triangel fram mot styrröret och fyrkantiga seatstays. Riktigt styv och med kort bakdel ger den bra acceleration och tål för MYCKET. Jag har en 05a dee-lux som jag kör freeride med(jag väger 70kg och har svårt att tro att nåt annat än hjulen kommer ge sig). Ska för övrigt sätta på en Z1-gaffel idag.

4. Specs till alla Konas hojar finns på www.konaworld.com tryck på 2005 bikes.

För övrigt tycker jag att du ska satsa på cinder cone. LX-växlarna duger som sagt gott, och den är skön.

MVH /Fredrik

Låter som om Cinder Cone kan va nåt för mig. Nån som vet om det kan bli problem med att få tag på dem mot slutet av sommaren? (Då jag har råd)

Läste nämligen att vissa av Konas modeller brukar ta slut fort, stämmer det?

I slutet av sommaren så finns garanterat deras -06'or i butik (skulle jag tro). Kona verkar vara grymt tidiga med deras nya modeller. Så finns det -05'or kvar då kanske dom e på rea :o), om det finns några kvar dvs, dom e populära.

Tillbaka
Topp