Kona Cinder Cone *vevparti*

Hej hej är ny på detta forum som skribent har läst ett tag för att försöka hänga med :)

Har en 90 tals Kona som pendelhoj.

Cykeln har stått undanställd i cirka 20 år tyvärr visade det sig att vevpartiet har fått en smäll och är skevt :( denna skevhet gör att vevpartiet gängarloss och måste dras fast med jämna mellanrum.
Tänker att jag skulle byta ut vevpartiet , men nu till min fråga vad ska jag byta till och hur mycket måste jag byta (cykelmecken säger att jag måste byta vevparti , kasset och kedja då allt slitits ihop).

Sorry för novis frågor :)

Edit: bifogade bild på just min cykel.

Bilagor

• cinder cone.gif
    cinder cone.gif
    133.2 KB · Besök: 123
  • cinder cone.jpg
    cinder cone.jpg
    69.8 KB · Besök: 96
Senast ändrad:
I någon mån har han rätt, att drev, kedja och kassett slits tillsammans och efter en tid är det svårt att byta bara en grej med bra resultat.

Men innan du skaffar massa nya delar, kan du beskriva problemet lite mer. Jag fattar inte, var är det som det gängar upp sig. Hur/var ser du att det är skevt?

Fin hoj annars

/johan

EDIT: stavfel

Tack för svar!
Det är bulten som håller fast vevarmen på sidan där framväxel sitter som gängar upp.
Man ser att vevpartiet är skevt som att det fått en smäll nertill vid pedalen.

Tack för svar!
Det är bulten som håller fast vevarmen på sidan där framväxel sitter som gängar upp.
Man ser att vevpartiet är skevt som att det fått en smäll nertill vid pedalen.
Jag hade börjat med att ta av vevpartiet och kollat vad som är fel. Veven sitter på en konad fyrkantsaxel och skall spännas ganska hårt 40 Nm tror jag, så det kanske räcker med att dra åt den bättre.

Vevparti är inte samma sak som drivpaketet, googla på de två. Googla vevarmar också så är begreppen i ordning ;-) Det är inte troligt att ett vevparti med fyrkantsaxel i stål blir skevt, däremot kan vevarmen som är av aluminium få stryk. En smäll vid pedalen borde inte orsaka det här, om man cyklar i skogen är det inget ovanligt att slå i pedal eller vevarm. Ett möjligt fel kan vara att man nån gång inte dragit åt den mutter du nämner ordentligt. Den ska dras så hårt att aluminiumvevaxeln deformeras en aning och på så sätt sätter den sig ordentligt på (den koniska) vevaxeln. Om man inte gör det kan vevarmens mjuka aluminium bli förstört av stålvevaxeln när man trampar och allt rör sig, det kan nog upplevas som skevt. Så min gissning är att det enda du behöver en höger vevarm som passar för dina klingor och hjälp att dra fast den på rätt sätt. Men svårt att säga utan att se grejorna.

Vevparti är inte samma sak som drivpaketet, googla på de två. Googla vevarmar också så är begreppen i ordning ;-)

Ett möjligt fel kan vara att man nån gång inte dragit åt den mutter du nämner ordentligt. Den ska dras så hårt att aluminiumvevaxeln deformeras en aning och på så sätt sätter den sig ordentligt på (den koniska) vevaxeln.
Googla vevaxel, så skall du se att begreppen är i ordning. ;-)

Ett möjligt fel kan vara att man nån gång inte dragit åt den mutter du nämner ordentligt. Den ska dras så hårt att aluminiumvevaxeln deformeras en aning och på så sätt sätter den sig ordentligt på (den koniska) vevaxeln.
Googla vevaxel, så skall du se att begreppen är i ordning. ;-)

Men det var då själva +%&7 vad svårt det var att hålla tungan rätt i mun ;-)

Jag hade börjat med att ta av vevpartiet och kollat vad som är fel. Veven sitter på en konad fyrkantsaxel och skall spännas ganska hårt 40 Nm tror jag, så det kanske räcker med att dra åt den bättre.
Precis, detta har jag testat att dra fast detta (hårt)
och det hjälper cirka 5 mil sen gängar bulten upp igen.

Risken är ju att axeltappen eller, mer troligt, fyrkantshålet i vevarmen blivit deformerat om du trampat med glapp.

En fullösning att testa, om det sitter glappfritt när du drar åt, är att köra gänglåsning på skruven som håller vevarmen.

/Johan

Någon hinn före mig.

Jag gissar att kontaktytan av vevarmen mot vevaxeln har deformerats. Om det är fallet behöver du en ny vevarm. Om du demonterar vevarmen kan du kontrollera om vevaxeln inte är skadad.

Du kan köpa en liknande vevparti med passning till fyrkantsaxel. Jag skulle säkert byta kedjan också då. Om kassetten är sliten ska den bytas också.

Vevparti är inte samma sak som drivpaketet, googla på de två. Googla vevarmar också så är begreppen i ordning ;-) Det är inte troligt att ett vevparti med fyrkantsaxel i stål blir skevt, däremot kan vevarmen som är av aluminium få stryk. En smäll vid pedalen borde inte orsaka det här, om man cyklar i skogen är det inget ovanligt att slå i pedal eller vevarm. Ett möjligt fel kan vara att man nån gång inte dragit åt den mutter du nämner ordentligt. Den ska dras så hårt att aluminiumvevaxeln deformeras en aning och på så sätt sätter den sig ordentligt på (den koniska) vevaxeln. Om man inte gör det kan vevarmens mjuka aluminium bli förstört av stålvevaxeln när man trampar och allt rör sig, det kan nog upplevas som skevt. Så min gissning är att det enda du behöver en höger vevarm som passar för dina klingor och hjälp att dra fast den på rätt sätt. Men svårt att säga utan att se grejorna.
Visserligen köpte jag själv cykeln helt ny monterad men var ju ett tag sen så blir nog svårt att gå tillbaks till butiken och klaga på deras montering :)
Iallafall själv armen som pedalen är monterad i ser ut att vara i aluminium och ser ut att ha fått sig en rejäl smäll.

Precis, detta har jag testat att dra fast detta (hårt)
och det hjälper cirka 5 mil sen gängar bulten upp igen.
Som redan skrivits är nog fyrkantshålet i aluminiumvevarmen förstört och byte av vevarm som gäller. Prova att plocka av vevarmen och inspektera samt känn hur efter hur armen sitter efter att du bara tryckt dit den med handkraft. Är den ok skall den redan då sitta glappfritt.

Tillbaka
Topp