Kona DAWG

thor79

Ny medlem
Kona DAWG
Vill veta allt om denna cykel då jag funderar på att köpa en (Primo -06). Har läst på mycket om den, men ej haft möjlighet att provköra själv. I recentionerna jag läst har den lovordats som en cykel som fungerar till det mesta, samt att den är mycket stryktålig.
Nån här som äger eller har ägt en som kan ge mig lite mer matnyttigt om modellen?
Den kommer förutom terrängkörning att användas till ca 1 mils asfaltpendlande till och från jobbet varje dag. Hur funkar den på det underlaget?

MVH Tor

Kona DAWG
Jag skulle inte använda den för pendling. Om du har en budget som sätter taket vid 23k så skulle jag satsa på att hoppa ner en modell till Dawg Deluxe och köpa en Kona Dew att pendla på.

Kona DAWG
Som med alla cyklar som kostar en bra slant, så ställer man inte den ute - oavsett lås. Har man möjlighet att ta in cykeln på jobbet och hålla ett öga på den hela tiden under dagen så funkar det väl att pendla med den. Så svaret på varför man inte pendlar med en sådan cykel är helt enkelt stöldrisken.

/Leo

Kona DAWG
Vill man pendla på en Dawg kan man väl göra det, men just den cykeln har en nackdel som jag tycker spelar en ganska stor roll när man pendlar. Det är väldigt svårt att få ett bygellås genom ramen på ett bra sätt, tjocka rör, dämpare och baksving gör att man inte har särskilt många alternativ när cykeln behöver låsas fast någonstans. Om man har ett bra utrymme på jobbet och aldrig stannar vid en butik så går det förmodligen bra.

Kona DAWG
Jag skulle säga att man gör som TBone beskrev av den enkla anledning att det går betydligt lättare att pendla på en hoj som har smala däck, lågt/smalt styre och som helst är odämpad och har skärmar så man inte kommer helt prickig till jobbet/skolan etc..

Kona DAWG
Jag är en mycket nöjd ägare av en Kona Dawg 05´a. Använder den till ungefär det du beskrev dvs pendla till jobbet, lite stig, lite lek, mycket allround helt enkelt.

Cyklens styrka skulle jag vilja säga att den fungerar så pass bra som den gör för allround, nackdelen är dock att den är ganska tung om du kör XC och som tidigare påtalats stöldrisken. Jag har fördelen att jag kan ta in min cykel på jobbet men jag skulle aldrig få för mig att lämna den utanför i ett cykelställ oavsett lås man slänger dit.

Jag har inte haft några problem med att låsa fast den som Marcus F skrev om, hade en Scott innan och den var betydligt knepigare men det är en definitionsfråga. (jag låser hojjen inne på jobbet)

Att tänka på när man köper en allround hojj är att den är byggd för att passa allt, resultatet brukar bli att den halvbra på allt. Jag skulle inte vilja pendla 1mil på en Dawg, breda däck, full gung och tung tålig ram gör att det finns bättre alternativ för pendling, som allround hojj i mer lekbetonat är den dock klockren

Kona DAWG
för att vara helt ärlig så vet jag inte, tyckte inte det vara några problem med viktens tills jag provade en polare crescent HT-hojj, sjuk skillnad.

Sponsra mig med en badrumsvåg och jag lovar att väga hojjen :D

Kona DAWG
Tims förslag är inte dumt. Köp någon "måntinnbajk" på Blocket för 500 spänn så slipper du har hjärtat i halsgropen när du tar en fika på stan efter jobbet.

Kona DAWG
Jag har själv spanat på Dawg lite under vintern. Du har säkert inga problem att hitta priser men bara för att jag var inne hos en "Typisk retailer" idag tänkte jag skicka upp priserna för 2006 hos en "Typisk retailer" iaf. Alltså över disk:

Dawg 14895:-
Dawg Deluxe 17695:-
Dawg Primo 23095:-
Dawg Supreme 31095:-

: )

Kona DAWG
Dawg i alla olika inkarnationer är en utmärkt trailbike, inget snack om saken. Mycket trevlig.

Men:
Den är inte ett dugg kul på asfalt eller grusväg, och den ÄR fullständigt tokjobbig att tråckla ett bygellås igenom och dessutom till ett fast föremål. (vilket naturligtvis gällar för flera fulldämpade hojar).
När baktriangeln går att öppna med en sexkantsnyckel så är det ju bara framtriangeln som återstår för att låsa cykeln, och är det trångt och tjocka rör blir det ett elände.
Det blir förmodligen lättare att låsa den vettigt med större ramstorlekar, men då ska man fortfarande oroa sig för att någon ska sno framgaffeln eller bromsarna medans man är iväg och handlar kaffe ;-)

Nej, jag gillade inte att pendla med en Dawg. Jag mår aldrig bra när jag lämnar en cykel fastlåst på Södermalm, men Dawg gav mig dubbel ångest.

Kona DAWG
Eftersom jag sneglat på Dawg ganska mycket den senaste tiden så tänkte jag kapa den här gamla fina tråden istället för att skapa en ny.

Jag har i dagsläget en custom-HT som jag kör en del skog med, och jag funderar starkt på en FS-hoj nu till sommaren. Efter att ha kört ett par år och funderat mycket är jag ganska säker på att den typ av körning som jag vill ägna mig åt håller sig inom All Mountain/Freeride-facket men lutar mer åt XC-sidan av spektrumet än åt DH, så att säga. Min tanke är att ägna mig åt ganska varierad körning, både klättring och utför, främst på ställen i närheten (Götet) men möjligen även uppåt landet då och då.

Jag har tittat på Dawg Primo '07 och även lyxiga Supreme '06 eftersom den är rätt lika Primon i pris just nu. (Är det någon större skillnad på 130-forken på Supreme '06 och 140-forken på Primo '07 egentligen förresten?)
Jag har även funderat på Coiler och har sneglat på Scott Genius MC-50 (möjligen MC-40).

Hög fart utför är förvisso skojigt, men jag tror inte att jag kommer att pressa vare sig mig själv eller cykeln så hårt att det egentligen krävs något så robust som en Coiler, exempelvis kommer jag inte att "stunta" nämnvärt mycket, drops på max nån meter och lätta hopp är nog det mesta jag kommer att utsätta mig själv och cykeln för.

Vikten är viktig (ha-ha) för mig också, och Dawgen väger bara något kilo mer än min HT. Coilern är betydligt tyngre och jag tror att det kan kännas lite trist för mig, jag gillar ju den lätta vikten i HT:n.

Så vad jag undrar är, är någon av dessa cyklar för mig? Eller är de för mycket enbart XC och helt olämpade för mer freeride-inriktad körning? Finns det andra AM/FR-hojar med liknande egenskaper som skulle kunna passa mig? Är det möjligt att hitta något billigare alternativ? Jag slutar gärna på en nota under tjugo papp, men den vanliga Dawgen och Deluxe-modellen verkar ha lite väl enkla komponenter, framförallt forken, och då blir det ju att uppgradera ändå, så varför inte ta allt från början. :P

Cheers!

*EDIT* Jag råkade förresten klicka på en reklambanner och hittade Stevens Glide samt Glide ES... Någon som har erfarenhet av dessa cyklar? Glide ES ser jävligt fin ut på bilden iaf. :D

Senast redigerad av en moderator:
Kona DAWG
Dragonfly, jag tror Dawg i alla dess skepnader blir klockren till vad du beskriver!
Skulle i.o.f.s gissa på att det blir billigare att köpa den enklaste modellen och uppgradera med rea-prylar från Tyskland. Det är sjuka överpriser på Konas topp-modeller jämfört med bas-modellerna. Supreme kostar dubbelt så mycket som den enklaste modellen och det skiljer inte tillräckligt mycket för att motivera det. Köp Dawgen, by dämparen till Manitou Swinger 4way eller 6way och gaffeln till nåt från Marzocchi med SL på slutet så har du sparat 7 papp typ... =)

[edit]: Såg att Dawg hade Sole-bromsar. De funkar, men är kanske inte så roliga

Senast redigerad av en moderator:
Kona DAWG
Jag är en lycklig ägare av en Dawg Primo 04. Den är lite annorlunda i vinklarna än dagens dawgmodeller samt har bara 4 tums fjädringsväg fram o bak. Fördelen är att vikten är nere på 12,8 kilo.
Den används till pendling året om på både asfalt, grusväg och skogsstig. På asfalt och grusväg är den mycket skön att köra på men det går saktare än på min gamla hardtail. Personligen lider jag inte av fartsänkningen eftersom den inte känns utan syns bara på stoppuret. Det riktigt fina med den här cykeln jämfört med hardtailen är när jag kommer till bökig skogstig och inte sänker farten utan bara dundrar in och det bara flyter på.
Mitt råd är att om du vill ha en cykel som är skitrolig att cykla på och att du klarar av att det går långsamt på asfalt så köp den dyraste modellen du kan.

Tillbaka
Topp