Eftersom jag sneglat på Dawg ganska mycket den senaste tiden så tänkte jag kapa den här gamla fina tråden istället för att skapa en ny.
Jag har i dagsläget en custom-HT som jag kör en del skog med, och jag funderar starkt på en FS-hoj nu till sommaren. Efter att ha kört ett par år och funderat mycket är jag ganska säker på att den typ av körning som jag vill ägna mig åt håller sig inom All Mountain/Freeride-facket men lutar mer åt XC-sidan av spektrumet än åt DH, så att säga. Min tanke är att ägna mig åt ganska varierad körning, både klättring och utför, främst på ställen i närheten (Götet) men möjligen även uppåt landet då och då.
Jag har tittat på Dawg Primo '07 och även lyxiga Supreme '06 eftersom den är rätt lika Primon i pris just nu. (Är det någon större skillnad på 130-forken på Supreme '06 och 140-forken på Primo '07 egentligen förresten?)
Jag har även funderat på Coiler och har sneglat på Scott Genius MC-50 (möjligen MC-40).
Hög fart utför är förvisso skojigt, men jag tror inte att jag kommer att pressa vare sig mig själv eller cykeln så hårt att det egentligen krävs något så robust som en Coiler, exempelvis kommer jag inte att "stunta" nämnvärt mycket, drops på max nån meter och lätta hopp är nog det mesta jag kommer att utsätta mig själv och cykeln för.
Vikten är viktig (ha-ha) för mig också, och Dawgen väger bara något kilo mer än min HT. Coilern är betydligt tyngre och jag tror att det kan kännas lite trist för mig, jag gillar ju den lätta vikten i HT:n.
Så vad jag undrar är, är någon av dessa cyklar för mig? Eller är de för mycket enbart XC och helt olämpade för mer freeride-inriktad körning? Finns det andra AM/FR-hojar med liknande egenskaper som skulle kunna passa mig? Är det möjligt att hitta något billigare alternativ? Jag slutar gärna på en nota under tjugo papp, men den vanliga Dawgen och Deluxe-modellen verkar ha lite väl enkla komponenter, framförallt forken, och då blir det ju att uppgradera ändå, så varför inte ta allt från början. :P
Cheers!
*EDIT* Jag råkade förresten klicka på en reklambanner och hittade Stevens Glide samt Glide ES... Någon som har erfarenhet av dessa cyklar? Glide ES ser jävligt fin ut på bilden iaf. :D