Kona Dew (Drop), åsikter/erfarenheter?

Skuggan

Ny medlem
Jag har funderingar på att köpa en relativt billig cykel för utflykter på både landsväg, grus och traktorstig. Den ska alltså kunna ta mig lite längre sträckor i god fart men även göra sitt jobb där asfalten tar slut. Fick sent igår syn på Kona Dew Drop som ser rätt robust ut samtidigt som den har en prisbild (7k-snåret) jag gillar.

Är det någon som har erfarenhet av den eller helt enkelt bara en bra ogrundad åsikt?

Produktinfo hos Pedalogerna: http://www.pedalogerna.com/product_...=1920&osCsid=a75524b8defa9b217eb9f9521c7ce1e0

Specs (snott från ovanstående sida)
Storlekar C45cm,C49cm,C52cm,C54cm,C56cm,C58cm,C60cm,C62cm
Ramrör Kona 7005 Butted Aluminum
Gaffel Kona P2 700c
Styrlager Ritchey
Vevarmar FSA Dyna Drive
Drev 52/42/30
Vevlager RPM 7420ST
Pedaler Xerama SP-941
kedja KMC Z-72
Kassett Shimano C Series (11-34, 8spd)
Framväxel Shimano 2203
Bakväxel Shimano Deore
Växelreglage Shimano 2203
Styre Kona Sweeper
Styrstam Kona RD
Handtag/linda Velo Wrap w/Gel
Bromsar Avid BB-7 Road Disc
Bromshandtag Shimano 2203
Framnav FORMULA
Baknav Shimano M475 disc
Ekrar Stainless 15g front and 14g rear Sandvik
Däck Continental CountryRide 700x37C
Fälgar Rigida ZAC19SL
Sadel Kona Comfort
Sadelstolpe Kona RD
Stolpklämma Kona QR
Färg Metallic Red

Jag har inte en drop utan en Dew Plus (med riserstyre). Hade gärna haft bockstyre istället så jag tror dropen är ett bra val. Geometrin är ganska bra och cykeln funkar bra som pendlaråk tack vara lite robustare hjul som pallar asfaltskanter samt skivbromsar som funkar bra i alla väder.

Jag vill byta min styrkombo mot en sån där känner jag, så man kan sträcka ut bättre.

Om det är prisvärt har jag ingen aning om, jag kan eg. inget om asfaltscyklar.

Den ser ju ungefär ut som Nishikipendlarn som AJ testar. Fast den här är ju nästan 5000 billigare :)

Tycker det är synd att den har dom växel/broms reglage den har. Skulle hellre ha sett tiagra eller 105. Jag skulle gärna ha bättre nav också men för det priset så ...

Nåt som för mig är helt obegripligt är 11-34 kasseten men den är ju inte så dyr att byta. 52/11 kör man ju bara inte på och när man lägger i 30/34 så är det nog läge att fundera på om man inte borde ha köpt en mtb istället. Skulle mycket hellre ha 12-23/25/27 och 48/36/26.

Skulle valet stå mellan Nishiki CrossRoad och den här skulle jag alla gånger välja den här och byta ut kassetten. Sen får man väll bygga om till 9 eller 10 delat när man tröttnat på växelreglagen.

Men du Ingemar, nu är det ju ingen landsvägshoj vi talar om utan en alltiallo-pendlare/långfärds/träningskompis...

30/34 utväxling? Låter ju som en alldeles lysande idé i lätt motvind, efter 10 mil cykling, i 20 graders uppförsbacke med 15 kilo packning på cykeln, eller hur?

52/11 med smala cyclocrossdäck på en fin hårdpackad grusväg en solig sommardag när man känner för att trycka på lite extra... det är väl lagom? Jag kör 48/11 på mountainbike (och ligger på den växeln mest hela tiden) och tycker det är precis lagom för sådana förhållanden, men då talar vi mindre hjul med bredare däck så varför skulle 52/11 vara dåligt?

Starkt sugen på att köpa en sån där till gotlands-semestern i sommar, och måste faktiskt tycka att Kona prickade in spec-listan helt klockrent för den prislappen... Jag skulle byta styrlinda och sadel, sen inte röra hojen mer än service/lagning :-)

Men du Niko/Frost. Hur ska du få på 15 kilo packning på en hoj som saknar fästen för rack?

48/11 är alldeles utmärkt på en 26" hoj men håller man sig under 50 så behöver man nog inte 52/11 på en 28". 52/13 eller 48/12 skulle jag rösta för som max.

Annars tycker jag den här ser rätt vettig ut som pendlarhoj / fulcross. Synd bara att den inte har fästen för pakethållare / lowriders.

Jag hade en Kona Dr Dew som jag sålde illa kvickt. Tung o trist, kändes som en standardcykel om än av bättre kvalitet. Slog tårna i framhjulet i svängarna.

Nu vet jag inte hur nära släkt den är med Dew Drop, Dropen har ju kompaktram.

ratatosk skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade en Kona Dr Dew som jag sålde illa
> kvickt. Tung o trist, kändes som en standardcykel
> om än av bättre kvalitet. Slog tårna i
> framhjulet i svängarna.

Oj, det var ju en sågning som hette duga!

ratatosk skrev:
> kvickt. Slog tårna i
>
Det gör jag också på min. Om man står och kör track stands vid trafikljuset alltså, inget problem vid vanlig cykling(dvs du får svänga rätt tvärt för att det ska bli problem)

ratatosk skrev:
> kvickt. Tung o trist, kändes som en standardcykel
> om än av bättre kvalitet. Slog tårna i
>
> Nu vet jag inte hur nära släkt den är med Dew
> Drop, Dropen har ju kompaktram.

Det verkar vara samma geometri för DEW, DEW PLUS, DEW DROP, DEW DLX, DR DEW, DR LEW.
http://www.konaworld.com/09_dewdrop_en.cfm

Ingemar skrev:
> Annars tycker jag den här ser rätt vettig ut som
> pendlarhoj / fulcross. Synd bara att den inte har
> fästen för pakethållare / lowriders.

Det är kanske svårt med pakethållarfäste på en skivbromsad hoj? Kan man montera pakethållare på Dr Dew? Det ser ju ut att vara sammma ram.

Android skrev:
> Håller med om att reglagen är är snikiga i
> överkant. Men man behöver inte byta till 9/10
> delat:
> http://www.parker-international.co.uk/4246/Shimano
> --R--500--8-STI-Levers.html
>
> I övrigt är 600g-fälgarna ingen skrattfest,
> hade hellre sett Delgado-X eller Sun CR18 eller
> nåt.

600g - rigida gör ju verkligen själ för sitt namn !!

På bike-components.de får man 105 sti + kedja + kassett för mindre än 200 euro (exl frakt). Kassetten skulle ju ändå bytas ut så jag vet ju vad jag skulle välja :)

Annars kan man ju http://bikesarethesolution.wordpress.com/2008/04/28/surly-crosscheck-shimergo-conversion/ . Har någon provat?

Tack för alla synpunkter! Att köpa Dew:en och sedan byta ut delar med tiden kan vara en lösning som passar min ekonomi. Å andra sidan pysslar jag vanligtvis med cyklar som de flesta av er skulle betrakta som skrot så mina krav är ganska låga. Huvudsaken är att grejerna inte faller i bitar direkt.

Jag får fortsätta bolla med tanken ett tag till. Tack än en gång!

Pendlar på en Dew Plus precis som Westman, och är helnöjd, dock med samma önskan som W-man om annat styre.
Utväxlingen tycker jag är kanon, tycker att jag ofta ligger på 52/11 när solen ligger i ryggen och vinden skiner. Samma problem som flera vid trackstand men överkomligt. Det jag inte gillar är naven, även om jag inte är någon expert på hur det "bör" vara så tycker jag att de borde vara tätade. Men det är ju en billig cykel så någonstans skall det väl dras in på utrustning.

Ang. att fästa packning så finns det ju gängade fästen både på gaffeln och på "bak-stagen" för packväskeramar.

Köpte min från Pedalogerna och måste slå ett slag på trumman för deras service samtidigt. Fick ett illa ekrat bakhjul vid köpet som snabbt ersattes med ett nytt, fräscht och uppgraderat hjul utan krusiduller.

Pluspoäng till Kona och till Pedalogerna.

Om du cyklar på ett härke från -89 så är allt ett lyft. En standardcykel av bra kvalitet är bättre än en som var dålig redan från början. Det beror ju på vad du har för önskemål.
Jag ville ha en lätt hoj med bockstyre o skivor för att pendla rejsa i stan träna. (Tänkte byta till bock men sålde den o började om.)
Min första bättre hoj var en 3 storlekar för stor, 15 kg tung långfärdare, där jag upptäckte att det var för dyrt att byta till bockstyre. Den var underbar jämfört med det jag hade innan.

ratatosk skrev:
> Om du cyklar på ett härke från -89 så är allt
> ett lyft. En standardcykel av bra kvalitet är
> bättre än en som var dålig redan från början.
> Det beror ju på vad du har för önskemål.
> Jag ville ha en lätt hoj med bockstyre o skivor
> för att pendla rejsa i stan träna. (Tänkte byta
> till bock men sålde den o började om.)
> Min första bättre hoj var en 3 storlekar för
> stor, 15 kg tung långfärdare, där jag
> upptäckte att det var för dyrt att byta till
> bockstyre. Den var underbar jämfört med det jag
> hade innan.

Menar du att din 15 kilo tunga långfärdare var bättre att rejsa och pendla med än en Kona Dew?

Jag stötte på en Kona Sutra 08 på en rea. Sutran verkar säljas mer som "touring" med packväskehållare både fram och bak. Men vad jag kunde se på Konas site så har den samma rammått och -vinklar som Dew Drop (och hela Dew-serien?). Lägre utväxling, smalare däck och dyrare. Jag får nog kolla noggrannare vad som gör den ett par tusen dyrare.

Jag har samma erfarenhet som ratatosk, tyckte att min var tung och tråkig, men stabil och troligen bra. Jag satte på ett upp och ner vänt tantstyre från Biltema och det funkade helt ok med skivbromsreglagen och styrlinda! Tror annars att ett Jones H-Bar skulle funka bra på en sån hoj. /Mats

Westman skrev:
> ratatosk skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hade en Kona Dr Dew som jag sålde illa
> > kvickt. Slog tårna i
> > framhjulet i svängarna.
> >
> Det gör jag också på min. Om man står och kör
> track stands vid trafikljuset alltså, inget
> problem vid vanlig cykling(dvs du får svänga
> rätt tvärt för att det ska bli problem)

Jag pendlar med en Dr Dew och är supernöjd. Har iofs bytt ut nästan allt förutom ram o gaffel men ändå. Den tål att misshandlas hårt. Med bra däck/hjul blir den mkt roligare. Och tåöverlappet är verkligen inget problem, det ju knappt ngt tåöverlapp alls. Jämfört med min Cervelo R3 storlek 51 är det ingenting. På Cervelon är det snarare fråga om hälöverlapp... Så fort man kommer över styrfart är detta aldrig ngt problem!

Sprockets skrev:
> Jag stötte på en Kona Sutra 08 på en rea.
> Sutran verkar säljas mer som "touring" med
> packväskehållare både fram och bak. Men vad jag
> kunde se på Konas site så har den samma rammått
> och -vinklar som Dew Drop (och hela Dew-serien?).
> Lägre utväxling, smalare däck och dyrare. Jag
> får nog kolla noggrannare vad som gör den ett
> par tusen dyrare.

Den har bla crmo-ram o barendsreglage. Om det nu är det som gör den dyrare?

Ja, det kanske är orsaken. Men det intressanta tyckte jag var att de har samma geometri. Inte alltför "racig" får man anta. Deras "Jake"-hojar har 5 mm kortare kedjestag & headtube, högre BB och standover (har bara kollat 56 cm).

Kanske skulle kolla på Sutran om den passar, och se om jag hittar nåt användningsområde för den. :)

Står i valet och kvalet om jag ska införskaffa en Dew Drop. Min fråga är om det är värt att lägga till de extra 5000:- som en Nishiki Cross road eller Rocky Mountain Solo CXD kostar: http://www.cyclecomponents.com/cgi-...grp=3093&funk=visa_artikel&artnr=ROCKY943-48r
Är komponenterna, ramen, geometri och liknande så pass mkt bättre?
Kommer använda den till pendling i mestadels stadstrafik, drygt 2 mil t&r. En och annan grusväg samt långrepa om andan faller på. Har siktat in mig på en hybrid/cross med bock och skivor.
/S

Jag har ännu inte gjort slag i saken men tankarna på en Dew Drop finns kvar. Mitt senaste huvudbry är det här med kompaktram och storlek XL i kroppslängd (194 cm). Kan det vara en källa till problem?

Måste ta mig till en butik och testa härket snart, att sitta hemma framför datorn ger fler frågor än svar :)

Håller med. Det svåra är att provcykla alla modeller som kan vara aktuella. Känner att jag velar otroligt när jag sitter framför datorn och hittar fördelar och nackdelar om i stort sett allt.
Blir till att besöka alla butiker i Sthlm i helgen :)
/S

På Sportson i Helsingborg hade de en Kona sutra som var nedsatt med 40% häromdagen, tror det var stl 58. Om du bor i närheten kunde du kanske kika på den?

Är det någon som vet om Dew Drop har dubbla bromshandtag, alltså inte bara i bocken?

Jake och Jake the Snake har det men jag lyckades inte se någon Dew Drop genom handlarens skyltfönster igår (de hade naturligtvis stängt 10min innan jag kom dit!)

Idag hann jag till Sportson för att fråga om Drop:en. Tyvärr hade de ingen inne och kunde inte heller se när den skulle komma i lager, det stod bara "mars" i datorn. Säljaren sa att det var containerfrakt och därmed väldigt osäkra lev-datum :( Han sa också att det var en enkel match att sätta på ett par extra bromshandtag uppe på styret för stadskörningen.

Så, då är frågan om jag skall lägga en beställning och hoppas eller köpa något annat, t.ex. Nishiki SLD. Jag har fortfarande inte lyckats bestämma mig om jag vill ha bockat eller rakt styre även om det lutar åt bockat just nu...

Jag gillar bockat. Prvcyklade ett gäng hybrider innan jag bestämde mig. Dr Dew, Scott Sub 10, Bad Boy, Nishiki SLD mfl. Provade även ett gäng crossar coh utväxling, sittställning och ramgeometri fällde avgörandet, det blev en Jake the snake. Är grymt nöjd.
/S

Har en några år gammal Dr. Dew som jag gillar jättemycket! Tung kanske jämfört med en renodlad landsvägscykel, men jag ser det som en hållbar brukscykel jag kan göra allt med - cykla till och från skolan/jobbet, i skogen, nedför trappor och åka och handla med, och det kräver en stabil ram. Tåöverlapp slipper man nästan bara på mtb, väggeometri - kort hjulbas och 622 mm hjul - gör att det blir så, tyvärr. Men jag funderar faktiskt på att sätta mekaniska bromsar och bockstyre på den, då blir den ju ganska lik Drop:en. Nu har jag ett on-one Mary Bar på den, mycket skönare än ett rakt styre, men bockstyre gör vägcyklingen bättre. När jag köpte den var det den cykeln han som designade alla Konas cyklar använde själv, ett liten hint om en lyckad cykel tycker jag.

Roughly vad skulle det kosta att smälla på ett par extra bromshandtag (motsv standard som resten av komponenterna)?

Kan nån förklara det där med varför man vill byta kassetten?

Och när ni ändå är igång så kanske nån kan ge mig en snabb genomgång av vad som betraktas som "normal" utväxling för högsta resp lägsta växeln på en standard mtb samt 1an, 2an, 3an på en vanlig 3växlad (så att jag har nån slags referens att jämföra med)

Tack på förhand för tålamod med frågor som säkert skulle besvaras med ett par timmars googling.

Sportsons säljare pratade om 5-600kr för att montera på ett par extra handtag (material och arbete). Kassetten byter man väl om man inte är nöjd med utväxlingen, inne i stan behöver du kanske inte de allra lägsta utväxlingarna och byter man bort dem får man ju en mjukare övergång mellan kransarna (mindre skillnad i utväxling mellan två kransar). Istället för 11-34 med 3-4 taggars skillnad kan du få en 12-23 med en, max två taggars skillnad => mjukare övergångar.

Däremot undrar jag om det går att sätta på en 9-växlad kassett istället för 8 eller om man förutom kedjan måste byta såväl bakväxel som växelreglage då. Hur svårt är det att lossa kassetten förresten? Specialverktyg?

Du måste byta reglage och kedja för att köra 9-delat. Kanske också själva trissorna i bakväxeln. Om navet funkar med 9-delad kassett vågar jag inte svara på. En dyr uppgradering skulle jag säga.

Men ärligt talat ...

Är det inte billigare att köpa en standard dew på rean o byta till drop o sen sätta på det lull lull man vill ha? Har sett förra årets dew för 3500 i butik och jag tror inte att det är något rekord. Men det beror kanske på hur händig man är.

Ska du byta till niodelat behöver du byta kedja och växelreglage men inte bakväxeln för den är väll deore? Verktygen du behöver för att byta kassett är kedjepiska och kassettavdragare (heter det så). Inte särskilt svårt. Kedjepiskan kan du köpa billigt på feltema och dom har väll även kassettavdragre.

8-delade kassetter är väll lika breda som 9-delade eller?

Ingemar skrev:
> Men ärligt talat ...
>
> Är det inte billigare att köpa en standard dew
> på rean o byta till drop o sen sätta på det
> lull lull man vill ha? Har sett förra årets dew
> för 3500 i butik och jag tror inte att det är
> något rekord. Men det beror kanske på hur
> händig man är.

Var har du sett standard Dew på rea?

Är det i princip samma hoj förutom styret?

Det är olika bromsar på Dew och Dew Drop.
Dew Drop har BB-7 Road Disc, Dew har Tektro M530.
iom att det är bockstyre (med den typen av bromshandtag) så funkar väl inte vilken broms som helst?

h-man skrev:

> Var har du sett standard Dew på rea?
Sportson

> Är det i princip samma hoj förutom styret?
Det vågar jag inte lova. Tidigare i den här tråden påstår någon att det är samma ramgeometri. Men det som uppenbart skiljer är nav, bromsar, reglage, bakväxel, vevparti.

Nåväl, att byta till niodelat känns ju ganska meningslöst när det handlar om så mycket pengar, då kan man ju nästan köpa en Nishiki Cross Road och få betydligt bättre grejer från början.

Skall iaf ner och prova en Drop senare idag, de har äntligen fått in en hos min handlare.

zarkov skrev:
> Skall iaf ner och prova en Drop senare idag, de
> har äntligen fått in en hos min handlare.

Sportson Söder?

Sprockets skrev:
> zarkov skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skall iaf ner och prova en Drop senare idag, de
> > har äntligen fått in en hos min handlare.
>
> Sportson Söder?

Nej, Vasagatan (i Göteborg). Men nu står den i min hall istället, my preciousss!

Skall montera på ett par bromshandtag ovanpå och byta till en kortare styrstam så blir det åka av sen!

Jag har just varit iväg och kikat på en. Den verkar väldigt trevlig. Och snygg. För den som bryr sig om sånt kan man ha skärmar, pakethållare och väskor (bak iaf, glömde fråga om fram, men det var nåt slags fäste en bit upp på gaffeln). Gott om plats för dubbdäck.
Fast det kändes märkligt med bromshandtag som rörde sig i sidled och växelreglagen var lite annorlunda..men man vänjer sig väl. Liksom avsaknaden av bromshandag "däruppe".

Nu skall jag bara skapa ett behov för den. :)

Sprockets skrev:
[...]
>
> Nu skall jag bara skapa ett behov för den. :)

Klart du behöver en Drop, det förstår väl alla!

Enda nackdelen jag har hittat så långt är att broms/växelhandtagen känns lite rappliga och att man bara kan växla upp mha tummen uppifrån, inte nere i bocken som med de dyrare reglagen. Att växla ner går dock bra i båda positioner.

Någon som har en 80-90mm lång styrstam över? =)

Senast redigerad av en moderator:
Det kändes lite konstigt att man växlade upp/ned på olika sätt beroende på om det var fram- eler bakväxeln det gällde. Men det är väl en vanesak, senast jag cyklade nåt med bockstyre så var det ramreglage som gällde. :)

Tillbaka
Topp