Kona Dew (Drop), åsikter/erfarenheter?

nisseson skrev:
-------------------------------------------------------
> Snugg! :-) Men svart är väl en årsmodell 2010?
>
> 2010:
> http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=dewdrop
>
> 2009:
> http://bikes.konaworld.com/09/09_dewdrop_en.cfm

Om man rotar runt lite på någon av Konas bloggar så upptäcker man att de introducerade en mattsvart version i slutet av 09. Hade turen att råka på just en sådan. Så bättre komponenter från -09:an och coolare färg från -10:an == win win. :D

15 mil hittills. Tycker den röda är snygg ja :) Mycket nöjd med pris/prestanda.

konadewdrop2.jpg ht=552

Och jag går i köptankar av 2010:an. Har "beställt" en till Pedalogerna (bett dom ta hem en till butiken). Bor i Malmö, men här finns det mig veterligen ingen som säljer Kona över disk. Åker dock till huvudstan lite då och då, nästa gång i månadsskiftet, då hoppas jag plocka med mig en hem!

Är 183 lång (inte mätt grenmått ännu), så en 58 borde väl passa?

Tanken är att ha den som pendlarhoj (22km enkel) och träningshoj. Kanske lite längre turer. Med tanke på Fikasvettos längd på turer så skall den nog passa som handen i hansken :)

Jag är 184 cm lång (86 till grenen) och har en Drop i strl 60. Jag är lite kluven till storleken, det första jag gjorde var att byta styrstam (från 105mm till 80) men sist jag hade den ute började jag allvarligt fundera på att byta tillbaka. Jag köpte en riktig racer (Wilier Izoard) efter påsk och kanske jag har fått smak på en lite mer utsträckt sittställning?

Jag har en Dr Dew (rakt styre). Är 183 och har en 58:a. Jag skulle kunna tänka mig en längre styrstam. Man sitter väldigt bekvämt och upprätt. Jag tränar LVG på den tills min beställda Racer kommer.

Något att observera är att geometrin har ändrat en del mellan 2009 och 2010 så gäller att ta det i beaktande också när folk säger vad de har. Knåpade ihop ett kalkylblad då jag själv var på jakt: http://albin.abo.fi/user/jfors/docs/kona_dew_drop_2010_vs_2009.ods

Har själv en 54 cm 09:a och har samma mått som nissesson. Tycker tillsvidare att det känns rätt men får se när jag har lite fler km bakom mig. Tycker själv inte om att sträcka ut mig så mycket så har därför hellre för liten modell än för stor, men det det beror kanske på att jag kört runt för mycket på gamla damcyklar fram och tillbaka till butiken. ;)

makke skrev:
> 58 it is.
>
> @access : skiljer det verkligen så mycket så att
> storleken går upp/ner ett steg?

Verkar så.

Har äntligen fått monterat både skärmar och pakethållare på Dew Droppen. Börjar vara klar för en resa från Lund till Oslo då. Gäller bara att få några km till i benen så man orkar hela vägen sen. :D

Pakethållaren är en Tubus Disco och skärmarna ett par SKS Chromoplastics 28". Fick böja skärmstagen en aning på vänstersida för att de skulle slinka förbi bromsoken. Var även tvungen att kapa stagen en aning där framme. Pakethållarens stag var precis tillräckligt långa men fick böja dom lite då fästhålen på Droppen är vinklade lite utåt.

kona_dew_drop_tubus_disco_1.jpg ht=544

Jag köpte en 09:a till nedsatt pris i våras att ha som allt-i-allo. Har väl rullat ca 50mil hittills, men det blir ca 100 till de närmsta 2 veckorna.

Saker jag gillar:
* Priset
* Funktionen
* Broms/växelreglagen (märkligt nog. Min lvg-hoj har 105-reglage, men jag vande mig snabbt vid tum-knappen och gillar bromsreglaget)

Saker som är kassa:
* Placeringen av skivbromsen bak. Den gör det bökigt att få på skärmar och pakethållare. Jag har sett att Scotts skivbromshybrider har bromsen sittande i klykan där Konan har ett extra-stag (se access:s bild ovan). Det verkar smartare.
* Fästena för flaskhållare på sadelröret är såpass lågt att standard-flaskhållare hamnar så långt ner att det inte går att sätta flaskan i botten.

Nu ska jag ut och runda Småland och Gotland, så får vi se hur den håller i längden.

earnstrom skrev:
> Saker som är kassa:
> * Placeringen av skivbromsen bak.

Jag har för mig att det är omgjort på 2010:orna. Men det hjälper inte dig.

> * Fästena för flaskhållare på sadelröret är
> såpass lågt att standard-flaskhållare hamnar
> så långt ner att det inte går att sätta
> flaskan i botten.

? Jag har BBB-flaskhållare och har inte märkt såna problem.

> Nu ska jag ut och runda Småland och Gotland, så
> får vi se hur den håller i längden.

det tror jag inte du behöver vara orolig för. God tur!

Fikasvettot skrev:
> > Saker som är kassa:
> > * Placeringen av skivbromsen bak.
>
> Jag har för mig att det är omgjort på
> 2010:orna. Men det hjälper inte dig.

Bilden ovan är ju en 2010, som visar att det fortfarande krävs en (dyr) special-pakethållare.

> > * Fästena för flaskhållare på sadelröret
> är
> > såpass lågt att standard-flaskhållare hamnar
> > så långt ner att det inte går att sätta
> > flaskan i botten.
>
> ? Jag har BBB-flaskhållare och har inte märkt
> såna problem.

Jag har en (två) tok-standard Tacx. Och en 56a, som kanske spelar in?

> > Nu ska jag ut och runda Småland och Gotland,
> så
> > får vi se hur den håller i längden.
>
> det tror jag inte du behöver vara orolig för.
> God tur!

Tack för det, solen ska ju skina, som omväxling på mina cykelsemestrar. Varför var det inte så förr, när student-ekonomin tvingade en till tältande?

Tjejen i Oz, när jag bodde där, hade en kona dew, borde varit en 2006 modell, med pakethållare på.
Den vägde lika mycket som en barncykel, typ 20 kg eller något.
Den lär hålla, men rolig, nja. Praktisk, ja.

Stervelo skrev:
> Tjejen i Oz, när jag bodde där, hade en kona
> dew, borde varit en 2006 modell, med pakethållare
> på.
> Den vägde lika mycket som en barncykel, typ 20 kg
> eller något.
> Den lär hålla, men rolig, nja. Praktisk, ja.

Dew Dropen väger drygt 12 påstås det.

earnstrom skrev:
> Bilden ovan är ju en 2010, som visar att det
> fortfarande krävs en (dyr)
> special-pakethållare.

Nej, access hoj är också 2009 skriver han på föreg. sida.
Här är 2010 års modell: http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=dewdrop Bromsoket bak är annorlunda placerat.

> Jag har en (två) tok-standard Tacx. Och en 56a,
> som kanske spelar in?

Se min bild högre upp på sidan, två flaskhållare (Lifeline) och inga problem att få ner flaskorna. Storlek: 56 cm. Du har nog tyvärr hittat en olycklig cykel-flaskhållare-kombination.

Senast redigerad av en moderator:
quid skrev:
> Nej, access hoj är också 2009 skriver han på
> föreg. sida.
> Här är 2010 års modell:
> http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=dewdrop
> Bromsoket bak är annorlunda placerat.

Ja se där ja. Trodde alla svarta var 2010or.

> Se min bild högre upp på sidan, två
> flaskhållare (Lifeline) och inga problem att få
> ner flaskorna. Storlek: 56 cm. Du har nog tyvärr
> hittat en olycklig
> cykel-flaskhållare-kombination.

Japp. Dina flaskställ sitter högre i förhållande till fästena. Nåja, med rätt flaskställ så är uppenbarligen 2010an världens bästa cykel då den klarat alla saker jag inte gillade :)

Nu ska jag packa mina Vaude-väskor.

Tänkte ge min Drop en helgenomgång någon av de kommande dagarna. Den har mest stått i cykelrummet sedan jag köpte min plastraket och är ganska skitig. Jag tror jag har allt jag behöver i verktygsväg men är lite osäker på vevpartiet, jag skulle väldigt gärna vilja ta av vevarmarna och kedjeringarna för att göra rent dem ordentligt. Enligt specen är det ett internt FSA Vero fyrkantslager och när jag tittar på det ser jag en insexbult på vardera sidan (8mm?). Är det bara att lossa insexorna och lyfta av vevarna eller behöver man något specialverktyg? Är isåfall någon av bultarna felgängad?

Det är väl bara att skruva av insexorna (åt olika håll) för att kunna komma åt med vevarmsavdragaren. Gissar jag, jag har inte demonterat just det vevpartiet.

Nu har jag fått hem min cykel! Beställde den från CNC i Hamburg. Hann bara börja montera lite grann igår kväll.

47683_kona.jpg ht=540

Skärmar och barnstol härnäst ...

Åhå! En 2010:a med Avid BB7 Road bromsar, det var ju trevligt. Enligt specifikationerna så ska det vara Shimano R505.

Kan annars rekommendera att genast sätta några tejpbitar på gaffelröret där broms- och växelvajrarna går. De nöter annars ganska snabbt igenom färgen. Speciellt om det kommer några damm- och sandkorn emellan.

Tack för tipset om tape.

Det där med bromsarna verkar konstigt. Jag letade runt på nätet och har sett "olika" specar för 2010 men ibland undrar jag om det blandats ihop mellan årsmodellerna, så jag blev glad när det satt BB7 på. Min stämde med Bikeradar verkar det som men inte med Pedalogerna eller nån jag hittade på Kona. Men jag kan vara förvirrad.

Jag beställde eg. en röd 2009 för den var billigast, men de hade ingen sån så jag fick denna istället för samma peng. Blev inte ledsen. :) Sen hade de inte bromshandtagen jag beställt (CaneCreek) ville ha hemma och skickade med dyrare (Salsa) utan extra kostnad så jag kunde få cykeln tidigare. Bra tycker jag!

Årajt, nu är min cykel invigd med 2x18km svettopendling + lite shoppingärenden. Pendlar-rapport finns i pendlartråden iaf. Jag har aldrig kört annat än mtb, inte ens suttit på en racer. Så min "vinkel" kommer därifrån. Första intrycken:

+ den rullar lätt, känns styv och tight och den kränker.
+ den visar hur slitna växelsystem jag har på min mtb, för den växlar väldigt bra, pang pang.
+ geometrin är väldigt "lugn och stadig" (bra inför barnstolsmontering)
+ inget tåöverlapp (för mig iaf).

- tumreglagen, hade ju suttit bra med 10mm förlängning av den spaken
- "points of engagement" i frihjulet är för få. Jag halkade av pedalerna ibland när motståndet försvann. Det finns en liten fördel i detta då man växlar dock, om man som jag är van att lätta lite på momentet vid växling, för man "måste" trampa runt kedjan en bit innan det blir motstånd igen, så det är svårare att pina växlarna med last. Dock är det mindre viktigt jämfört med en skogshoj.
- Originalpedalerna är halkiga och dåliga tom i torrt väder och med fivetens. Detta är nog det jag stör mig på mest av allt. Skall bytas.
- Drev 4 i kassetten bak kändes lite "knackigt" oavsett klinga fram. Skall undersökas.
- Lacken är repkänslig.

? Bromsarna behöver justeras hela tiden. Jag har iofs bara kört fem mil totalt, och har läst att inslitning behövs, så det kanske bara är i början. De tar bra och känns bra när de är justerade och det är en barnlek att göra det.

Övrigt: Vevlagerhöjden är såklart lägre än på mtb, så jag har dragit pedalerna i marken vid kurvtagning. Hade varit coolt med magnesiumpedaler/puckar, då hade gnistorna sprutat.

Nu håller jag på att förstöra den med skärmar, flaskställ, crosslevers, barnstolsfäste, lås och annat jox, för det skall vara en brukscykel.

Summering: Köper man denna som en "allt-i-allo" blir man nöjd. Som träningsredskap skulle den till nöds fungera om man vill mixa underlag, men den är lite för "beskedlig" i egenskaperna för att vara riktigt kul. Lättare hjul skulle nog ge en del nytta också. Försöker man accelerera med ett ryck händer liksom inget, man bygger bara upp fart.

Kristoffer R skrev:
> Lättare hjul skulle nog ge
> en del nytta också.

+1

h-man skrev:
> tror ni den funkar som vinterpendlare (norrort
> sthlm->city)? Får man plats m dubbdäck bak?

Har iofs inga dubbdäck själv men ska nog inte vara några problem att få på både sådana samt skärmar. Finns gott om utrymme både fram och bak.

Nästan färdig-kittad... Topeak Strap-on väska i large, Elite flaskställ och skärmar från Sportson, kommer inte ihåg vad de heter.

Bakbromsen vaknade i fredags och frambromsen igår, så nu är inkörningen klar tippar jag.

Daggdroppen har klarat av allt jag testat trots de relativt smala hjulen, inkl rätt branta klättringar och vägar av gruskross. Det är inte utan att jag blir sugen på att byta min 26" mtb till 29er ...

Tumreglagen har jag vant mig vid.

IMG_4965_small.jpg ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Oj, bra pris där nu!

Jag är 184 cm lång med 87 cm ben och har en 60cm, den är lite för stor för mig så den passar nog kanon för dig.

Min ovan är 62 cm på mina 197 cm. Iofs inte i närheten av dina mått, men den känns inte stor iaf. Så jag tippar 58-60. Kolla även styrstamslängden som jag tror varierar mellan ramstorlekarna.

zarkov skrev:
> Oj, bra pris där nu!
>
> Jag är 184 cm lång med 87 cm ben och har en
> 60cm, den är lite för stor för mig så den
> passar nog kanon för dig.

Ja det verkar riktigt bra, du kan du höja din sadel till 82 cm? mätt från centrum på veven längs med sadelröret till sadelkanten?

Niclas87 skrev:
>
> Ja det verkar riktigt bra, du kan du höja din
> sadel till 82 cm? mätt från centrum på veven
> längs med sadelröret till sadelkanten?

Skall kolla på det ikväll, återkommer då.

• Stem: Kona Road (6°± , 45-49=75, 52-56=90, 58-62=100mm) Det hittade jag om styrstammarna. Frågan är om en 58-60 som blir bäst. Skickade ett mail till CRC också för att se vad de tycker.

Ska cykelsemestra en vecka i danmark. Annars har jag cykeln som pendling. Har aldrig haft bockstyre innan. Är det värt det och använder man dem? Barends är ju skönt om man ska på cykelresa. Denna cykeln verkar ju annars bra. Ska jag välja denna eller en cykel med klasiskt styre?

Efter att ha cyklar Lund-Oslo förra sommaren med min Dew Drop så skulle jag nog inte köra långt med något annat än bockstyr. Otroligt skönt att kunna ha flera olika handpositioner och kunna gå ner i bocken om det blåser motvind.

Jag och min sambo fick våran Dew Drop för två dagar sen. Vi hade aldrig cyklat med bockstyre heller, men det fungerade bra. Det kommer att ta lite tid innan vi vänjer oss, men det kommer säkert. Cyklarna rullar som fan och dem är sköna att cykla på. Jag älskar verkligen dem. Man måste justera cykeln så att det passar bäst. Jag måste säga att det var det bästa köpet jag har gjort på länge.

Dedalo83 skrev:
> Jag och min sambo fick våran Dew Drop för två
> dagar sen. Vi hade aldrig cyklat med bockstyre
> heller, men det fungerade bra. Det kommer att ta
> lite tid innan vi vänjer oss, men det kommer
> säkert. Cyklarna rullar som fan och dem är
> sköna att cykla på. Jag älskar verkligen dem.
> Man måste justera cykeln så att det passar
> bäst. Jag måste säga att det var det bästa
> köpet jag har gjort på länge.

Varför valde ni bockstyre?
Hur är skillnaden mot vanligt styre med barends på?

access skrev:
> Efter att ha cyklar Lund-Oslo förra sommaren med
> min Dew Drop så skulle jag nog inte köra långt
> med något annat än bockstyr. Otroligt skönt att
> kunna ha flera olika handpositioner och kunna gå
> ner i bocken om det blåser motvind.

Okej det låter som en bra anledning att skaffa Kona dew drop. Är det stor skillnad när man gå ner i bocken jämfört med att hålla på ovansidan? Man får mindre ont i baken?

colan skrev:
> access skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Efter att ha cyklar Lund-Oslo förra sommaren
> med
> > min Dew Drop så skulle jag nog inte köra
> långt
> > med något annat än bockstyr. Otroligt skönt
> att
> > kunna ha flera olika handpositioner och kunna
> gå
> > ner i bocken om det blåser motvind.
>
>
> Okej det låter som en bra anledning att skaffa
> Kona dew drop. Är det stor skillnad när man gå
> ner i bocken jämfört med att hålla på
> ovansidan? Man får mindre ont i baken?

Man vinner lätt en 1-2 km/h med att gå ner i bocken utan att ha allt för aggressiv sittställning (tycker iaf jag). För att slippa få ont i baken får man skaffa ett par bra cykelbyxor. :)

access skrev:
> colan skrev:
> -----
> > access skrev:
> >
>
> > -----
> > > Efter att ha cyklar Lund-Oslo förra sommaren
> > med
> > > min Dew Drop så skulle jag nog inte köra
> > långt
> > > med något annat än bockstyr. Otroligt
> skönt
> > att
> > > kunna ha flera olika handpositioner och kunna
> > gå
> > > ner i bocken om det blåser motvind.
> >
> >
> > Okej det låter som en bra anledning att skaffa
> > Kona dew drop. Är det stor skillnad när man
> gå
> > ner i bocken jämfört med att hålla på
> > ovansidan? Man får mindre ont i baken?
>
> Man vinner lätt en 1-2 km/h med att gå ner i
> bocken utan att ha allt för aggressiv
> sittställning (tycker iaf jag). För att slippa
> få ont i baken får man skaffa ett par bra
> cykelbyxor. :)

Okej det är ju grymt. Jag läste någonstans att att gå ner i bocken är faktiskt bättre för baken. Det blir inte lika stor belastning som när du sitter rakt upp med ett vanligt styre.
Jag är osäker på vilken cykel jag ska välja. Ifall jag beställer en från nätet som jag inte har sett kanske man ångrar sig, större chans att man ångrar sig med bockstyre. Det är inte mina pengar heller så skicka tillbacka den kan jag inte göra. Kan heller inte sälja den som jag skulle kunna gjort om det va mina egna pengar.

Tillbaka
Topp