Kona Firemountain 2005

cooper

Ny medlem
Kona Firemountain 2005
Funderar på att byta ut löpardojorna till en reko mtb.
Har sneglat lite på Firemountain som verkar prisvärd.
Dock förstår jag inte varför jag hittar så lite information
om cykeln. Vikten är ett exempel som inte många tillverkar
skyltar med, är det någon som vet ungefär vad den kan väga?
Kommer en firemountain ta mig över stock och sten
fort? :) Sen till det här med ramstorlekar. Jag är 178 väger 80kg
är en 18" för liten för mig? Kompisens Crescent 20" känns för stort
när man är ute och leker. Är det fegt att köra intergral hjälm om
man kör Cross Country stuket?

Kona Firemountain 2005
18" är din storlek.

integralhjälm... jadu. det har väl inte med feghet att göra direkt. snarare med säkerhetstänkande. känner du att du behöver extra skydd för huvudet så visst.

Kona Firemountain 2005
cooper Skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det fegt att köra
> intergral hjälm om
> man kör Cross Country stuket?

Nä, men det känns väl ganska överdrivet dock. :-) Beror ju på vad du menar med XC, men de jag och övriga foruminvånare(?) anser vara XC, kräver inte direkt värre hjälm än en "vanlig" cykelhjälm, snarare blir det väldigt jobbigt att köra XC med en integralhjälm.

Se upp med storlekarna, 18" Crescent är inte nödvändigtvis samma som 18" Kona. Prova först!

Kona Firemountain 2005
Fegt alltså :) Funderar på att köpa en såndär multi integral som man kan ta av "hakskyddet". När man kör nerför och när det är mycket sten kan det vara bra med lite extra skydd. 12-13kg låter inte så farligt mycket. Hur mycket väger värsting hojarna?

Kona Firemountain 2005
En sådär 10kg väger väl en riktigt fin och dyr HT, går att komma under också men då börjar man så sakta offra funktion och hållbarhet, samt att det börjar kosta mycket mer än det smakar.

En så multiintegral är säkert fin, men jag hade nog lagt som extra kronorna en sån kostar på hojen istället om jag var du.

Kona Firemountain 2005
Jag tror att du kommer att bli väldans svettig i en integralhjälm när du kör XC, men till syvende och sist är det du som bestämmer vilken nivå på säkerhet du vill ha. I vissa krasher kanske man borde haft integralhjälm, men istället hade man lite tur.

/Hassec

Senast redigerad av en moderator:
Kona Firemountain 2005
cooper Skrev:

> Sen till det här med ramstorlekar. Jag är
> 178 väger 80kg
> är en 18" för liten för mig?

Jag är 177 cm och en 18" Kona har passat mig utmärkt. Det har ju iofs lite och göra med arm och benlängd också samt körstil men jag är ganska övertygad om att 18" passar dig fint.
Firemountain kan nog vara en trevlig inkörsport till mtb-träsket.

Kona Firemountain 2005
Jag är 182 cm och kör på en 18" Kona Caldera, dock har jag köpt en extra lång sadelstolpe. Tror inte att du kommer att tycks att den är för liten.

Kona Firemountain 2005
Ska du öva flåset så kan nog integralhjälm vara en ide, många klagar på att det är dålig lufttilförsel. Satsa bara på en hjälm som skyddar nacke och tinningar bra, speciellt när du kör som nybörjare, tro mig, det finns förbannat mycket att välta mot.

Kona Firemountain 2005
:) True!
Har gjort diverse krasher dock ej brutit något än men spricka i armen och i ena nyckelbenet och ett groft pungnyp med överliggande bromswire i nerförsbacke helt klart okul.
Är det någon som kör med tandskydd? Har en kompis som lyckades trilla med en vanlig 3växlad
cykel på väg hem från skolan. Han slog sönder alla främre tänder både nedre och över raden.
Sugrör och busskort i en månad efter det.

Kona Firemountain 2005
Tandskydd är samma historia, lite jobbigt att andas med. Pungnyp, tja, det var ju bara dumt. Spricka i armen skyddar man sig mot med kroppspansar men det ligger i samma kategori som integralhjälm

Kona Firemountain 2005
jag har en vanlig hjälm på huvudet. jag tror inte det är särskillt många som har extra skydd vid vanlig xc, dvs okomplicerad cykling i skogen. gärna fort från punkt a till b. freeridare mm använder skydd.

xc är att jämföra med landsvägscykling fast i skogen. ser du några integralhjälmar i Tour de France?

obs. min åsikt alltsammans.

Kona Firemountain 2005
Känner du att din cykling är begränad pga att du känner dig oskyddad tycker jag du ska investera i mer skydd.

Känner du sedan att det inte var så farligt är det väl bara att lämna skydden hemma om det skulle vara så.

Börja dock lugnt med terrängkörandet, man ska inte kasta sig utför t.ex. Åreskutan när man precis börjat cykla, speiellt inte utan rikligt med skydd. Man måste lära sig krypa innan man kan gå, så att säga.

Själv har jag börjat köra hårdare och hårdare terräng vilket har mynnat i inköp av ett par knä/benskydd. Nästa steg för min del är integralhjälm med löstagbar båge. Till nästa års rullande utför Åreskutan hoppas jag ha skaffat axel-, rygg- och armbågsskydd också. Men då snackar vi DH/FR och inte XC längre.

Dock är benskydden sköna att ha när man står på knä och fotar samt forcerar nässelstånd :)

Det jobbigaste med mycket skydd är värmen, det blir så varmt och fuktigt. Vad eventuella stilpoliser tycker ska du fullständigt skita i, det är din hälsa det är frågan om.

Kona Firemountain 2005
Vad det gäller cykeln så skulle jag fundera på att lägga till en tusing och köpa en Kona Blast. Något bättre spec rakt igenom, men framförallt bättre framväxel och växelreglage (Deore rakt igenom). Titta i läsvärt sektionen här på Happy för råd vid cykelköp.

Och vad det gäller hjälm så har jag just köpt en sådan hjälm som du talar om, MTB hjälm med avtagbart hak/munskydd (MET Parachute). Jag har testat den för lite för att kunna säga hur bra den funkar, men den sitter skönt. Något du dock bör tänka på är att CamelBak (eller liknande) nog är mer eller mindre ett måste då det är svårt att dricka ur en vanlig flaska pga hakskyddet.

Lycka till med cykel och hjälmköp!

Kona Firemountain 2005
Åreskuten låter intressant :) Kanske är knä och benskydd är det man ska sattsa på istället. Förövrigt jäkligt bra forum, snabba och framförallt bra svar!

Kona Firemountain 2005
Skulle också lägga till lite pengar. Ska du ut å leka kanske en lite mer dirtaktig model är något? Typ Kona Shred.
Annars tror jag en Blast 18" skulle sitta fin fint!

Jag tror aboslut inte du behöver ha en intergralhjälm. Vill du ha bästa möjliga skydd för bakhuvud och nacke så är nog en skatehjälm ett bra val. Reko till tusen =). Att du skulle landa på ansiktet tror jag är ganska osannolikt. Har alltid armarna där. Däremot benskydd är riktigt bra att ha. Har alltid det. Oavsätt om jag leker lite på stan, droppar klippor eller kör mer XC liknande "okynnes-cykling".
Dom som någon gång fått ett par plattformspedaler på smalbenet vet vad jag menar.

Edit: Välkommen till Happy förästen =)

Senast redigerad av en moderator:
Kona Firemountain 2005
cooper Skrev:
> Åreskuten låter intressant :) Kanske är knä och
> benskydd är det man ska sattsa på istället.
> Förövrigt jäkligt bra forum, snabba och
> framförallt bra svar!

Om det är XC du ska köra så håller jag med övriga. Räcker med en vanlig bra och pålitlig hjälm.
Och Knä/benskydd kommer du antagligen inte behöva när du kör XC,blir mest bara svettigt och jobbigt..

Däremot om du ska till Åre (vilket TNT nämnde) så ska du ha rubbet !

/Max

Kona Firemountain 2005
Man kan väl aldrig ha för mycket skydd? Bara man är bekväm och kan cykla ordentligt ?

//Skogling som funderar på ryggskydd ibland....

Kona Firemountain 2005
Välkommen till happy!
I juni-juli stod jag exakt i din situation, och det slutade med att jag köpte en kona blast -04a, 20" (är 188, cykeln passar bra nu efter att jag bytt till en kortare styrstam, du ska inte ha större än 18" skulle jag tro, men testa lite olika stolekar om du har möjlighet) för ca 6500. Hade jag vetat då vad jag visste idag så hade jag gått upp och köpte en dyrare variant, hade jag köpt en cykel idag så hade det nog blivit en Cindercone eller en Caldera. Fördelen är att du får bättre bromsar och bättre övriga komponenter. Min bror har en Cindercone -04a med samma bromsar som -05 blast och de funkar bra, men de kräver rätt mycket kraft när man ska bromsa, och måste justeras en hel del. Cindercon -05 har hydraliska bromsar som fungerar bra mycket bättre. Fast den är å andra sidan 3000 dyrare än firemountaionen och 2000 dyrare än balsten. Kolla annars om cykelhandlarn har någon gammal -04 som han vill bli av med, du bör kunna få en Caldera -04 för 9000-10000, och det är en toppenhoj. Hur du än gör så gör du nog ett bra köp när du köper Kona. Lycka till, du kommer upptäcka att cykling är bra mycket roligare än löpning =)

Tillbaka
Topp