Kona Honzo AL vs Grand Canyon 7

Maxmtb

Medlem
Tjena!
Min gamla mtbhybrid-cykel stals i dagarna och jag tänkte därför äntligen uppgradera till en hyfsad instegs-hardtail. Krav är 29”, dropper post, lockout (remote inget krav) och pris under 15k.
har fastnat för Kona Honzo och Grand Canyon 7
vad tycker forumet om dessa två cyklar och hur står de sig sinsemellan? Tycker GC7an verkar lite bättre gällande komponenter men Honzon verkar lite roligare.
Dela gärna tips på andra cyklar som finns lättillgängliga också! Har kollat efter Orange Crush, Ragley mmmbop, och Commencal Meta också men de verkar vara svåra att få tag på.

Senast ändrad:
Här nedan är en tråd med lite Grand Canyon-info. Jag köpte en AL SL 8.0 (dubbelklinga fram men det mesta i övrigt är ju samma på 7.0) för ett år sedan och är jättenöjd. Jag har kapat styret 5 cm på varje sida och vänt styrstammen för att komma ner lite lägre. Kona-cykeln vet jag däremot inget om..
https://happyride.se/forum/threads/vilken-ht-hade-ni-valt.3680068/#post-3701142

Senast ändrad:
Jag har en GC AL SL 7.0 (dvs my2019) och är nöjd. 192cm lång och 89 i gren och kör på en L, hade likagärna kunna tagit en XL men inget jag ångrar idag. Tycker att den känns kvick och lätthanterlig.

Har uppdaterat med dropper då det inte ingick på min årsmodell och det var ett sjukt bra inköp.

Mest kört enklare stig, men var en sväng till Isaberg igår och tycker inte den gjorde bort sig i varken blå eller de röda jag körde (enligt mina mått mätt var det precis hur jävla kul som helst trots inte jätteflack gaffelvinkel och endast 120mm slaglängd ?)

Sen har jag den även till jobbet (6km enkel väg) och det funkar bra det med!

Tack för svar! 7an i år har dropper som standard så det är ju grymt.
Ni är båda två rätt långa. Jag är 180 men har långa ben (89 i gren) och skräms lite av den höga instegshöjden på Canyon (84 cm vs. 75 cm på Konan).
Vad tycker ni om remote lockout på era cyklar? Det är det enda som Konan saknar jämfört med GC7 men osäker på hur värt det är.

Varför krav på låsning? Verkar dumt att begränsa sig med en i de flesta fall helt onödig specifikation.

Edit: Om TS ursäktar så verkar det oftast vara nybörjare som inte tidigare cyklat MTB som fått för sig att de "måste" ha låsning. De flesta andra har insett att det är onödigt om man inte tävlar på slätt underlag där man står upp och spurtar för allt vad tygen håller. Och hur många normalt funtade cyklister gör det på MTB? ?

Senast ändrad:
Varför krav på låsning? Verkar dumt att begränsa sig med en i de flesta fall helt onödig specifikation.

Edit: Om TS ursäktar så verkar det oftast vara nybörjare som inte tidigare cyklat MTB som fått för sig att de "måste" ha låsning. De flesta andra har insett att det är onödigt om man inte tävlar på slätt underlag där man står upp och spurtar för allt vad tygen håller. Och hur många normalt funtade cyklister gör det på MTB? ?
Det är främst pga att min kompis som saknat lockout-funktion tyckte det var jobbigt på vägar och vid klättring. Har egentligen ingen egen erfarenhet av det men eftersom jag kommer cykla en del i stan med cykeln och transport till och från skogen tänkte jag det var värt att ha också. Oavsett verkar i stort sett alla cyklar jag kollat på i 10k-15k spannet ha det.
Tack för förtydligandet förresten ;)

+1 på den förtydlingen, och då är även jag nybörjare ?

Det är främst pga att min kompis som saknat lockout-funktion tyckte det var jobbigt på vägar och vid klättring. Har egentligen ingen egen erfarenhet av det men eftersom jag kommer cykla en del i stan med cykeln och transport till och från skogen tänkte jag det var värt att ha också. Oavsett verkar i stort sett alla cyklar jag kollat på i 10k-15k spannet ha det.
Tack för förtydligandet förresten ;)

Ska du cykla i stan eller dyl så är det ju inga konstigheter att låsa på gaffeln, man når ju dit utan att hoppa av.

Kollegan köpte Kona Honzo AL. Varit massa strul. Bytt delar på garantin. Bromsarna var omkastade (vänster var bakbroms).

Köpt på bikster eller wiggle

Kollegan köpte Kona Honzo AL. Varit massa strul. Bytt delar på garantin. Bromsarna var omkastade (vänster var bakbroms).

Ah, trist att höra. Jag kollade på den på Bikester och lutade mer åt den av de två nu eftersom den finns i lager. Har i övrigt hört rätt mycket bra om den. Hur gillar han att åka på den då, om man bortser från strulet?

Måsta vara wiggle då, brittiska lag vill har dom omkastade. Sram bromsar kan man enkelt flytta för att handtaget är symmetriska, Shimano vet jag inte om.

Canyon är en XC orienterad cykel. Honzo är mer stig orienterad. Bästa valet berör på var du tänker att cykla. Jag tycker om Honzon, enda nackdelen är för branta gaffelvinklen (men Canyon har samma vinkel). Jag skulle sätta på en -2 grad angleset.

Måsta vara wiggle då, brittiska lag vill har dom omkastade. Sram bromsar kan man enkelt flytta för att handtaget är symmetriska, Shimano vet jag inte om.

Canyon är en XC orienterad cykel. Honzo är mer stig orienterad. Bästa valet berör på var du tänker att cykla. Jag tycker om Honzon, enda nackdelen är för branta gaffelvinklen (men Canyon har samma vinkel). Jag skulle sätta på en -2 grad angleset.
Tack för bra svar. Ambitionen är att cykla stig mer än XC. Lutar som sagt något mer åt Honzon, hade känslan av att den var lite mer trail än GCn även om de verkar rätt lika (för mig som nybörjare).

Tillbaka
Topp