Vilken HT hade ni valt?

JWN

Aktiv medlem
Vilken HT hade ni valt?
Hej!

Kollar på ny HT då jag vill komma igång lite mer ordentligt i år med cyklandet. Har kikat på följande:

Är dock rädd att Radonen är lite liten i L, är 188cm och grenmått på ca 85cm. På Canyonen velar jag mellan L och XL...

Finns det fler bra alternativ? Är Radon ett bra val på märke? Vill helst inte gå över 15k, men för rätt cykel kan man ju ge en slant extra.

Vilken HT hade ni valt?
Finns ju ganska många trådar om detta.
Vitus sentier, nukeproof scout. Orbea Laufey brukar ju nämnas beror lite vilken typ av mtb du tänkte köra.

Vilken HT hade ni valt?
Mitt problem med Canyon är att styrhuvudet är 145mm. Styret hamnar för högt även i lägsta läget.
Stackmåttet är 27mm lägre på Cragger (största storlekarna) vilket passar mig bättre.
Då har ändå Craggers gaffel 10mm längre slaglängd.

Vilken HT hade ni valt?
Jag köpte en Grand Canyon AL SL 8.0 i storlek XL nu i höstas och är nöjd så här långt, perfekt i storleken för mig. Jag är 195 cm lång med grenmått på ca 100 cm, med grenmått på 85 bör du köpa en L, på en XL är det risk att det blir tight att kunna sänka sadelstolpen tillräckligt.

Någon skrev att styret hamnar väl högt, tror man kan vända på styrstammen för att komma ner några centimeter om det behövs. Styret tycker jag (som kört mest Lvg och hybrid innan) är för brett i trånga passager, känner också av det i handlederna vid vägkörning, har för mig att det är 77 cm idag, tänkte börja med att kapa ner det till 70 och känna efter..

Trenden säger ju att det absolut ska vara singelklinga fram, men jag är supernöjd med två, den stora är perfekt på grus/skogsväg och den lilla på stigar/backar. Dubbla klingor kräver ett visst mått av planering av växlandet framåt, men det är en vanesak och med singelklinga tappar man ju faktiskt hälften av växlarna..

Vilken HT hade ni valt?
Vilken modell/nummer/modellår menar du?

Av dom som säljs nu har ju alla singelklinga utom de två billigaste 4.0 och 5.0.

De verkar rea ut förra årets, riktigt sugen att klippa till på den, låg lite svårnavigerat till på hemsidan

eller al 7.0 som reas ut

Vilken HT hade ni valt?
Jag köpte en Grand Canyon AL SL 8.0 i storlek XL nu i höstas och är nöjd så här långt, perfekt i storleken för mig. Jag är 195 cm lång med grenmått på ca 100 cm, med grenmått på 85 bör du köpa en L, på en XL är det risk att det blir tight att kunna sänka sadelstolpen tillräckligt.

Någon skrev att styret hamnar väl högt, tror man kan vända på styrstammen för att komma ner några centimeter om det behövs. Styret tycker jag (som kört mest Lvg och hybrid innan) är för brett i trånga passager, känner också av det i handlederna vid vägkörning, har för mig att det är 77 cm idag, tänkte börja med att kapa ner det till 70 och känna efter..

jag gjorde samma och kapade ner mitt breda styre, fick som du känningar i handlederna. Får man nyfiket fråga vad för lvg du cyklar på? Är som du lång med långa ben 197/98.

Vilken HT hade ni valt?
Någon större skillnad mellan 7an på förra årets modell och nuvarande? Känns ju lockande med rean..
Vad jag kan läsa mig till är det bara fälgarna (naven är lika på båda) som skiljer, samt olika framdäck och bromsskivor.

Olika breda fälgar Mavic 27 fram och 24 bak på förra årets, och Alex 25 mm både fram och bak på årets modell. Jag föredrar samma fälgbredd fram och bak, men det är en petig detalj i sammanhanget.

För övrigt samma drivlina, bromsar och gaffel på båda.

Senast redigerad av en moderator:
Vilken HT hade ni valt?
Tack för svaren

Nu står det mest mellan Canyon AL SL 8.0 och Orbea Laufey H10 eller H30.

Någon som vet hur dropperstolparna skiljer sig på de modellerna? Är det värt pengarna med H10 vs H30?

Vilken HT hade ni valt?
Är ju gaffel,bromsar och växel som skiljer. Kan du sträcka budgeten till h10 är ju den bättre. H30 skulle jag bara gå om det är Max och sen börja spara till uppgraderingar.

Vilken HT hade ni valt?
någon som är duktig på storlekar? Hade ni valt L eller XL på följande cykel? 191 cm lång och 92 cm innerben

Vilken HT hade ni valt?
någon som är duktig på storlekar? Hade ni valt L eller XL på följande cykel? 191 cm lång och 92 cm innerben

Jag klippte ett par bilder i garaget, min GC AL SL 8.0 från 2019 som är lagom inställd för mina 195 cm längd och runt 97 cm benlängd i strumplästen. Jag kan sänka sadelstolpen 5 cm till så gränsen mellan L och XL ligger nog vid en benlängd runt 92cm, övriga mått är nog inte lika kinkiga.. Jag har monterat skärm bak, en SKS Velomountain 65, egenmodifierat övre fäste och skärmförlängning i framkant tillverkat av plastfronten till en A4-pärm som jag värmde och böjde till. Jag är numera underbart ren på ryggen efter skogsturerna så det kommer snart på en skärm där fram också, fult men praktiskt!
20200308_232138.jpg 20200308_225407.jpg20200308_230109.jpg

Vilken HT hade ni valt?
jag gjorde samma och kapade ner mitt breda styre, fick som du känningar i handlederna. Får man nyfiket fråga vad för lvg du cyklar på? Är som du lång med långa ben 197/98.
Ok, tack - då är det bara att kapa på! På lvg kör jag en Trek Emonda SL6 från 2018 (skymtar på en bild i annat inlägg i tråden..). Jag har maxat vad man kan få ut ur en 60-ram vad gäller benlängden, men trivs jättebra med den efter att jag bytt ut de trista Bontrager Paradigm-hjulen som satt på mot Prime kolfiber (Black Edition 50mm).

Vilken HT hade ni valt?
Jag klippte ett par bilder i garaget, min GC AL SL 8.0 från 2019 som är lagom inställd för mina 195 cm längd och runt 97 cm benlängd i strumplästen. Jag kan sänka sadelstolpen 5 cm till så gränsen mellan L och XL ligger nog vid en benlängd runt 92cm, övriga mått är nog inte lika kinkiga.. Jag har monterat skärm bak, en SKS Velomountain 65, egenmodifierat övre fäste och skärmförlängning i framkant tillverkat av plastfronten till en A4-pärm som jag värmde och böjde till. Jag är numera underbart ren på ryggen efter skogsturerna så det kommer snart på en skärm där fram också, fult men praktiskt!
Visa bilaga 405232 Visa bilaga 405231Visa bilaga 405233
Stort tack!

Tillbaka
Topp