Kona Rove (stål) för pendling

NoSkills

Ny medlem
Hej Bullen!

Jag har idag pendlat på följande cykel http://www.blocket.se/stockholm/Felt_Q800_Hybrid_Mtb_pendlarcykel_61632063.htm?ca=11&w=1 till jobbet i ett par år och känner att det är dags att byta pendlarfarkost.

Har också en Marin Quad XC (som också ligger ute för försäljning), en 29" Cube AMS Pro Blackline, en 29" SS Vitus Vee för slöcykling och en Trek Session 8 för Downhill. Den uppmärksamme märker då att jag saknar något utan rakt styre.

Racer eller annat är jag inte så intresserad av egentligen men har av någon anledning fastnat för Kona Rove i stål (don't ask why). Tycker stål har sin charm och den är ju hyfsat trevligt bestyckad med skivbroms och en något bekvämare sittställning.

Vad tycker panelen? Är detta något att gå vidare med eller finns det liknande skepp därute med bättre bestyckning? Har även kollat lite på Specialized Secteur då den har något av samma rena utseende.

Har cykelförråd på jobbet, så det är lugnt. Stålcyklar är väl bara stöldbegärliga av "kännare" också?

men men, tillfället gör väl tjuven iofs

Tyvärr utgår stål-Rove fr o m 2016 så du får vara snabb i beslutet om det är den du önskar mest. (Wiggle rear den nu...) Bortsett från det så är det en fin spec förutom en trist framgaffel, geometrin är mer stabil touring än rapp cx, jfrt med PlanetX Kaffenback så är den 1,5-2 grader flackare i framgaffelvinkeln.

Genesis har ett par fina stålcyklar i Croix de Fer men priset hoppar upp en del förstås jfrt med Kaffenback. Eller varför inte en Salsa Vaya alternativt en Charge Plug?

Jag har själv gått och suktat efter Salsa Colossal alt. Kona Jake the Snake men nu går pengarna till ett AM hardtail bygge istället så jag får nöja mig med min Kona phd tillsvidare ;)

Senast ändrad:
Geekstremist skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyvärr utgår stål-Rove fr o m 2016 så du får
> vara snabb i beslutet om det är den du önskar
> mest. (Wiggle rear den nu...) Bortsett från det
> så är det en fin spec förutom en trist
> framgaffel, geometrin är mer stabil touring än
> rapp cx, jfrt med PlanetX Kaffenback så är den
> 1,5-2 grader flackare i framgaffelvinkeln.
>
> Genesis har ett par fina stålcyklar i Croix de
> Fer men priset hoppar upp en del förstås jfrt
> med Kaffenback. Eller varför inte en Salsa Vaya
> alternativt en Charge Plug?
>
> Jag har själv gått och suktat efter Salsa
> Colossal alt. Kona Jake the Snake men nu går
> pengarna till ett AM hardtail bygge istället så
> jag får nöja mig med min Kona phd tillsvidare ;)

Tack, fina tips det där. Vet du någon återförsäljare av dessa (Salsa och Charge) på webben i Sverige eller EU? Alternativt LBS i Mälardalenområdet? Jag betalar gärna någon tusing till för bra service till en LBS.

Har kollat lite på Croix de Fer tidigare, men den är lite dyr (det är iofs Konan med) vilket jag kan ta om jag gillar den, men den charmar mig inte :)

Trevligt med en Kona PhD, fin pendlarhoj.

Jag kopte Rove AL i varas i kor till jobbet blandad stadstrafik och parkvag / grusvag. Jag tycker den ar harlig. Kan inte jamfora med andra modeller eftersom det ar min forsta bockstyrehoj, men jag gillar att den ar stabil och robust. Gar fint pa enkla skogsstigar, trottoarkanter osv. For mig kanns den rapp och rolig men det ar ju saklart relativt.

grondahl skrev:
> Kona Roadhouse verkar vara rätt mycket roligare
> än Rove.

Ja, den verkar riktigt fin. Dock tycker jag den är lite dyr för en pendlarhoj, men det kanske går att skramla ur några spänn till i växelkassan :)

Lutar verkligen åt en PlanetX Kaffenback istället för en Kona Rove, det skiljer ju en hel del i pris och utseendet på den "blå" Kaffenbacken uppskattar jag.

Lyckades kränga iväg med min pendlarhoj till en femhundring mindre än vad jag betalade för den åtta år sedan så nu får man pendla på SS Vitus med X-Kingdäck till man hittat nytt pendlarobjekt.

Men innan beställning läggs, någon som har liknande exempel på hoj istället för Rove eller Kaffenback?

Bilagor

• 5360099880a-2.jpg
    5360099880a-2.jpg
    20.8 KB · Besök: 45
NoSkills skrev:
> Bengt-re skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Charge Plug 3 2015?
> >
> >
> > http://www.wiggle.co.uk/charge-plug-3-2015/
>
> Tack! Igen! :)
>
> Den där är definitivt intressant, något
> billigare med. Kul även att det är lite mindre
> vanligt märke.
>
> Gillar det klassiska rena utseendet.

Ja. Jag tycker att de är snygga. Sitter min favoritsadel på från leverans också! ?

Köpt och fått min Kona Rove i stål idag. 80 km provcykling med spd-pedaler som enda uppgradering från orginalspec.
Cykeln är jättefin och inte alls så tung/trög som jag trodde. Sram Apex var en trevlig överraskning för mig som alltid kört Shimano Ultegra eller D-a.
Bromsarna Hayes CX expert mekaniska skivor kändes riktigt bra iaf på olastad cykel och kommer att utvärderas nogrannt i höst/vinter.
Växlarna X9 fungerade klockrent och wiggles levererade cykeln med bra inställda växlar och bromsar, jämfört med Rose xlite som kostade drygt 3ggr mer så var det bara att skruva ihop och cykla istället för att ställa in växlar etc.

Det lär bli många och långa turer med denna hoj, den är väl värd 13kkr (nedsatt från 17).

nieves skrev:
> Köpt och fått min Kona Rove i stål idag. 80 km
> provcykling med spd-pedaler som enda uppgradering
> från orginalspec.
> Cykeln är jättefin och inte alls så tung/trög
> som jag trodde. Sram Apex var en trevlig
> överraskning för mig som alltid kört Shimano
> Ultegra eller D-a.
> Bromsarna Hayes CX expert mekaniska skivor kändes
> riktigt bra iaf på olastad cykel och kommer att
> utvärderas nogrannt i höst/vinter.
> Växlarna X9 fungerade klockrent och wiggles
> levererade cykeln med bra inställda växlar och
> bromsar, jämfört med Rose xlite som kostade
> drygt 3ggr mer så var det bara att skruva ihop
> och cykla istället för att ställa in växlar
> etc.
>
> Det lär bli många och långa turer med denna
> hoj, den är väl värd 13kkr (nedsatt från 17).

Var det 2015-modellen? 16 ska ha fått en lättare ram än tidigare.

Hej!

Kanske lite sidospår här. Men jag undrar lite kring kona rove al 2016, vad tror ni om denna cykeln, har även funderat på james nova sport 2015, som kan beställas från evans cycles, är ganska intresserad av james cykeln men känner mig lite osäker på att beställa från evans cycles, vad tror ni?

/Rookie

grondahl skrev:
> nieves skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köpt och fått min Kona Rove i stål idag. 80
> km
> > provcykling med spd-pedaler som enda
> uppgradering
> > från orginalspec.
> > Cykeln är jättefin och inte alls så
> tung/trög
> > som jag trodde. Sram Apex var en trevlig
> > överraskning för mig som alltid kört Shimano
> > Ultegra eller D-a.
> > Bromsarna Hayes CX expert mekaniska skivor
> kändes
> > riktigt bra iaf på olastad cykel och kommer
> att
> > utvärderas nogrannt i höst/vinter.
> > Växlarna X9 fungerade klockrent och wiggles
> > levererade cykeln med bra inställda växlar
> och
> > bromsar, jämfört med Rose xlite som kostade
> > drygt 3ggr mer så var det bara att skruva ihop
> > och cykla istället för att ställa in växlar
> > etc.
> >
> > Det lär bli många och långa turer med denna
> > hoj, den är väl värd 13kkr (nedsatt från
> 17).
>
> Var det 2015-modellen? 16 ska ha fått en lättare
> ram än tidigare.

Det var årets ja, sista 56cm ramen hos wiggle därav det nedsatta priset.

Tillbaka
Topp