Konfigration av cross - Ridley X-bow

crf450

Ny medlem
Tjena

Har nu kommit på att jag behöver en cross för att kunna träna året runt för att inte tappa formen. Efter mycket letande har jag bestämt mig för en Ridley X-bow, mycket för att den verkar väldigt prisvärd samt att den kan konfigrureras med Campa. Jag vill ha Campa för jag har det på min racer så jag kan byta hjul emellan.

Jag kommer endast köra asfalt och i viss mån grusväg, ingen terrängcykling alltså och vill därför ha den så lik en racer som möjligt.

Tänkte beställa från Shop4cross.com

http://shop4cross.com/bikes/ridley/ridley-x-bow-2013-campagnolo.html

Jag är 1.80 med grenmått 86 -87 cm, frågan är vilken storlek jag ska ha enligt Ridleys rekomendationer ska jag ha en 52 eller en 54a. Beroende på om jag lägger störst vikt på min längd eller grenmått. 52 känns litet, har idag en wilier Granturismo i storlek large, den är slopad så det är svårt att jämföra riktigt med måtten.

http://data.ridley-bikes.com/sizes/sizes2011-en.pdf

Vad ska jag välja för vevermslängd och styrstam, borde bli bra med en 110 - 120?

Såg nu att man kan välja till karbongaffel, är det värt att göra det?

Tacksam för svar och synpunkter!!

Såg nu att storlekarna på Shop4cross inte anges i cm utan i medium, large etc., vad motsvarar vad?

Senast ändrad:
Kollar du på geometrin så är 52an lite högre upp till toppen om jag minns rätt och lite så. Jämför Reach och stack med din Wilier och ta en likadan eller kanske lite mindre då du kommer sitta mer upprätt och blir inte lika aero som en racer.

Styrstam för att passa som med Wiliern men som sagt några millimeter kortare totalt är inte felt, mer komfortabelt.

172,5 vevarmar skulle jag säga men lite smaksak med.

Kolfibergaffel förbättrar klart komforten och en alugaffel blir lätt väldigt stötig. Köp så dyr gaffel du har råd med. Jag körde med en 4ZA Python på min Ridley CX jag hade och älskade verkligen den, grymt skön och bra.

Jag får mäta vidare lite på racern. 172,5 vevar är väl standard på de flesta cyklar, kör nog det. När det gäller gaffeln är det nog värt att lägga till lite, man ska ju trots allt avverka endel mil på den, sedan låter ju python rätt grymt med.

En annan sak angående hjulen och bodyn. På min racer har jag athena 11, 11 delad, campa veloce är ju bara 10 delad, hur funkar detta? bara att växla kasett va??

Är det någon annan cross man kan få för samma peng, med campa tar jag gärna en titt. Det verkar ändå som om att denna Ridley är ganska prisvärd.

Edit: Kollade på geometrin till wiliern http://www.wilier.it/en/products/road-bike/granturismo/ svårt att säga vad man ska ta för storlek, får nog mäta lite, stack och reach är inte måttsatt på wiliers hemsida.

Senast ändrad:
Normalt sett är det bara att byta mellan 10 och 11-delat på Campa ja. Bara Mavic som kan ha lite special där vad ja vet.

Hmmm, jag tycker att det ser ut som att Crossbow 2013 har slopad ram. Kanske därför de anger storlekarna i medium etc istf cm. Beställ en 1116A istf 1317A så slipper du slope-eländet.

Jag har en X-fire och en Crossbow 1116A och kör Campa på båda. Kan inte annat är rekommendera Ridley.

Fundera också på mini-V bromsar så slipper du fork-shudder.

...Pythongaffeln är kanske lite overkill på Crossbow förresten. Skillnaden mellan Zornyc och Python (förutom namnet) är att Python har gaffelrör i carbon istf aluminium. Är du sugen på att viktoptimera är kanske crossbow inte helt rätt...

Jag ska skicka iväg ett mail och fråga vad som skiljer mellan 1116A och 1317A, om man ser på bilden ser 1317A lite slopad ut. Jag trodde det bara var färgen som skiljde.

Jag är inte ute efter att spara vikt på denna hojen, endast för komforten. Tänkte beställa den med Veloce, väljer kanske till Khamsin hjulen.

Angående vikt så hittar jag ingen uppgift om vad cyklen kan tänkas väga komplett med Veloce, finns det någonstans man kan kolla?

Hej

Idag mailade jag lite med Shop4cross, mycket bra att ha att göra med. Den svarta 1317A är 2013 årsmodell och den vita 1116A är föregående årsmodell.

Det enda som skiljer är geometrin, den nya är 3 cm slopad. Blev därför rekommenderad en large, vilken ska motsvara en 54a i den gamla.

Angående vikten är den mellan 8,5 - 9 kg, inte över 9 enligt säljaren.

Verkar lovande detta, blir snart till att beställa.

Mjaa, vill minnas att jag vägde in min Crossbow 48a med Campa Centaur, Fulcrum Racing 7 och Zornycgaffel kring 9,4 kg inkl pedaler (Time atac carbon) men utan skärmar (dock med lättare SLR sadel)...

Lyfter tråden lite..

Sitter i valet och kvalet om jag ska ta en 52 (medium) eller 54a (large)

Efter att ha jämfört geometrin på min Wilier ser det ut enligt följande:

52 54
Wilier överrör: 540 mm 535 mm (-5 mm) 545 mm (+5 mm)
Sadelrör: 473 mm 490 mm (+17 mm) 510 mm (+37 mm)
Stack: 562 mm 537 mm (-25 mm) 554 mm (-8 mm)
Reach: 389 mm 375 mm (-14 mm) 380 mm (-9mm)

Vilka mått är viktigast överröret/sadelröret eller stack/reach?

jag tycker du skall välja 54 map reach & stack och sedan anpassa styrstammen för att kompensera de +5 mm på överrör.

Hade du tänkt tävla i cx hade det omvända varit rätt.

Jag beställde en X-fire 54 för några dar sedan, är 183cm med grenmått med skor på ca 90cm, användning träning/tävling.

Mitt råd är om Williern är en lvg- cykel och du trivs med dess geometri ha så likt denna som möjligt om du inte tävlar cross. Om du tävlar gå ned ett steg. Din willier verkar vara ganska slopad?Som jämförelse kan vevlager -sadelklämma vara bättre jämförelse.

Jag skulle säga att topprörets längd och sadelklämmans höjd säger mest om cykelns verkliga storlek, reachen kan du kompensera för inom rimliga mått (+-10mm) med styrstammens längd(vorbau när du beställer).

För pendling tycker jag personligen att det kanske skulle vara mer problematiskt med en ngt för liten cykel än ngt för stor om man är mittemellan två storlekar. För tävling det motsatta.

Tack för att ni tar er tid att hjälpa mig.

Om jag väljer en i 54, blir inte sadelröret för högt (+37 mm) om jag jämför med min nuvarande racer?

Balans: Vi har nog ganska lika grenmått då, mitt är mätt i strumpor.

Beställde nyss en i storlek 54. Unnade mig även en carbongaffel och ett par Campagnolo Khamsin hjul.

Ska bli skönt att ha något man kan nöta mil på året runt.

Tack för er hjälp.

Jag är riktigt nöjd med min Ridley crossbow, jag tog en medium (52) passar perfekt.

Frakten har jag för mig var 21 euro.

Tillbaka
Topp