Jag vill inte hijacka tråden. Diskussionen ska handla om konkursen i Falun. Jag ger nu min version. Räcker det inte får du eller någon annan starta en ny tråd om mig och min heder. Eller så ringer ni mig (www.hitta.se) eller maila garry@garryjones.se
> Jo att du är/var ordförande för Dalarnas CF och att BS varit inblandad tror jag de flesta vet, det jag funderar över är VEM skickade in motionen att 50k skulle "investeras" + att gick du och Björn ut när det diskuterades om/hur de övriga klubbarna skulle göra? Var ni närvarande när de skulle rösta etc?
Jag blev omvald som ordf igår. Enhälligt beslut, jag känner ett stort stöd från föreningar och cyklister i Dalarna. Ingen motion skickades in. Björns bolag skickade ett erbjudande till alla föreningar och distriktsförbund i Sverige. Vi behandlar alla inkomna skrivelser i vanlig ordning på våra styrelsemöten. Då vi behandlade denna punkt skickades Björn ut från styrelserummet. Vi tog ett enhälligt beslut att kalla till ett extra årsmöte. (Björn var inte med på diskussionspunkten eller röstning.) Det fanns ingen anledning för mig att lämna rummet. Jag har inte (hade inte) någon koppling till Björn eller något av de bolagen han är/var med i. Sedan hade varje förening några veckor på sig att bestämmer hur de skulle ta ställning och vem man skulle skicka som ombud. Vid det extra årsmötet togs beslutet att investera 50 000kr. Vi i styrelsen tog inte ställning och lämnade ingen uppmaning till våra föreningar. (Pengarna finns kvar idag och demokratin är att om majoriteten av föreningar vill att vi säljer våra aktier så gör vi detta).
> Ang. diskussionen om hur mycket BS och vissa har gjort för cykling i Sverige tidigare i tråden, så måste jag ju bara påpeka att det finns 1000 tals människor i Sverige som lägger ner enormt mycket tid för att föra fram sin klubb och sport, ofta får de bekosta detta med egna medel, men att de skulle kräva betalat eller någon form av ersättning för det finns oftast inte i deras värld.
Jag vill påstå av egen erfarenhet att det finns många idag som vill ha något tillbaka. De yngre framför allt, ett typiskt och växande problem. "Vill du stå som flaggvakt under vårt lopp? Svar. Hur mycket får jag för det?". Det finns några eldsjälar som hjälper till gratis och har alltid gjort det. Då de yngre "tvingar" föreningen att ger bort fristartar/matbiljetter/licenser osv så blir de gamla eldsjälarna lite besvikna. Där han man hjälpt till utan att fråga om något under 40år och nu ger föreningen bort en massa till de yngre. Det finns många föreningar idag som ger bort en fristart i klubbens eget motionslopp om man står som flaggvakt under klubbens tävlingslopp.
Personligen har jag stått som flaggvakt här och där i Dalarna och har aldrig krävt något. Jag brukar få en gratis fika och bussbiljetten betalt men det är inget krav. Till de närmare loppen (inom 5-8 mil) har jag cyklat fram och tillbaka.
> Garry, jag tycker ofta att du kan komma med bra idéer, även om du förstör idén med att agera rättshaverist och skriva enorma inlagor som gör att man har ledsnat innan man kommer ner till slutpunkten, men många av oss vet också ditt engagemang för SCF motionskalendern, Velodromen, Velo Event etc etc. kan inte du då passa på och berätta varför du har detta engagemang? för det är väl inte så att du arbetar för CykelTours, som ger ut motionskalender + har ett samarbete med CK.se VeloEvent etc?
Jag skriver för långt. Sorry. Jag brinner för motionscykling. 248 motionslopp under mina 23 år i Sverige. Under åren 1989-1997 hade jag stort hjälp av en kalender som hette "På Cykel XX". (xx = årtalet). Den gavs ut av Svenska Cykelsällskapet (SCS) i samarbete med SCF. Det lades ner 1998. (SCS skyller på SCF, ni får kontakta SCS och SCF och lyssnar på deras egna versioner om detta).
Då jag kom i SCF styrelse lanserade jag motionskalendern 2007. 85 sanktionerade motionslopp blev 135. Det gav ett mervärde för arrangörerna att har sina lopp sanktionerade. Min idé var att visa att det går genom ideellt arbete och sedan att SCF skulle lägga in detta som kansliarbete. Det blev inte så. Jag lade ner tiden ideellt. Idag vill inte SCF samarbete med mig om motionskalendern, så Cykeltours, där jag är anställt ger ut kalendern.
Jag sitter på engagemanget. Om inte jag lade ner ideella timmar så skulle detta aldrig gick. Jag gör det för att jag bor själv och tycker det är lika bra att göra något produktiv istället för att titta på DVD. Om SCF vill vara med igen om motionskalendern så är jag öppen för ett samarbeta. SCF har reggade www.motionskalendern.se för 3 veckor sedan så de kanske ha sådana planer?
Tro mig eller inte. Det som driver mig: Jag vill att fler kan upptäcka detta med motionscykling. Jag vet hur mycket det har gett mig. Alla de anonyma funktionärer som har varit med på alla mina lopp. Ett fanatiskt engagemang, att står i regn, kyla och snö och hjälpa motionärerna. Nu vill jag ge något tillbaka eftersom jag känner en tacksamhetsskuld till alla dessa.
De som "är med", ni som läser här, de som är medlemmar i föreningar osv - Ni är redan Cyklister - Motionskalendern vänder inte sig inte till er i första hand även om många har nyttja av det. Jag vill locka nya personer till cykling. Skidmotionärerna och cykelpendlare, osv. Min tanke er att det väcka ett intresse för motionsloppen.
> Det går ju även rykten om att du varit anställd i någon form av de bolag som BS och FJ, som nu inte finns med i dessa bolag. Vore intressant och höra din version.
Cykeltours hade ett samarbete med Cykelklubben.se under 2010 angående 2 resor till Italien. Cykelklubben.se hade inga egna resor då. Jag har aldrig varit anställd i någon form av Cykelklubben.se eller Velo Event eller något annat bolag Björn eller Fredrik har varit i. Björn ville ha en hemsida där alla cyklisterna kunna få rabatter. Fredrik hade en hemsida som inte Björn hade koll på. Jag kände Björn och Fredrik. Sommaren 2007 hade jag ett möte med Fredrik i Laholm där vi diskuterade framtiden för Cykelklubben.se och hans idéer. Det påminde om Björns egna planer. Jag förklarade vem Björn var. Vid hemkomsten till Dalarna presenterade jag Cykelklubben.se för Björn och tipsade om Fredrik. Björn blev imponerad och åkte direkt ner till Fredrik i Helsingborg och sedan dess och fram till i före veckan har de samarbetat. (Jag tror säkert att Björn och Fredrik hade träffat utan min medverkan så småningom men definitiv inte just då).
> De från Falun CK kanske kan berätta hur det gick till när reklamplats såldes för CK.se till deras tröjor etc. Men där kanske jag har fel? Men har för mig att jag sett den reklamen på FCK:s tröjor. Där BS var/är (?) ordförande.
BS har inte varit med i Falu CK på något år. För övrigt får andra svara den punkten.
> Det var som när vissa satt på SCF styrelse, av någon anledning fanns det en länk till ett forum på SCF:s hemsida, men inte andra (HappyMTB t.ex.) idag är det återställt efter att vissa försvunnit.
Jag blev av med mitt lösenord på SCF hemsida för 4 år sedan. Jag lade ut en pressrelease vi fick från Vätternrundan. Mina styrelsekolleger anklagade mig för att främja externa part. (Jag hade erbjudit alla motionslopp att får ut informationen via SCF.se då jag ville se SCF som en röd tråd i motionslopp och ger något tillbaka till arrangörerna). Sedan dess har jag skött detta via scfmotion.se som jag äger som privat person. Jag lägger gärna ut en länk till Happy mtb men ingen har någonsin efterfrågat det. (Ni som är ansvariga här, vill ni ha det?) www.scfmotion.se ska döpas om till 2012. Idag står bokstäverna står för Svensk Cykelkalendern För MOTIONärer.
Ha en bra dag men några cykel mil!