Konkurs i Falun

Konkurs i Falun
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Vem ska man heja på?

Jag hejar på dom som gör kul saker för sina medcyklister. Du är en av dem.

Konkurs i Falun
Aron skrev:
> Globalistic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vem ska man heja på?
>
>
> Jag hejar på dom som gör kul saker för sina
> medcyklister. Du är en av dem.

Jag hejar på Bang oavsett, jag känner honom/dig inte men han/du verkar vara en kanonkille.

Konkurs i Falun
Hannosaurus skrev:
> Kan man inte bygga en hästvelodrom?

Hippodrom är faktiskt ett redan existerande ord!

Konkurs i Falun
Tille skrev:
> Är det en velodrom för flodhästar?

Jag vill ha! Jag skulle rida min flodhäst fort så fort in i kurvorna :)

Konkurs i Falun
Shit, vilken affärsidé ni kommit på: Flodhästvelodrom med boule-bandy-kanotslalom på innerplan! Känns som det går att utveckla mer, kom igen bara!!! Lerduveskytte? Backhoppning? Konstsim?

Konkurs i Falun
En flodhästvelodrom bör nog lämpligast kombineras med bassäng för konstsim/UV-rugby, kanotbanpaddling (som velodrom fast för kanoter - en s k navodrom) och fridykningstank. Då kan Dalarna vara lämpligt igen, eftersom de har Sveriges djupaste hål där uppe, mitt i Siljansringen. Nån som minns djupgasen? :D

Konkurs i Falun
GarryJones skrev:
> Dalarnas CF styrelse vill inte ta ställning till
> att satsa 50 000 kr i bolaget. Pengarna tillhöra
> föreningarna i Dalarna. Vi kallade därför till
> ett extra årsmöte. Varje förening hade en röst
> va. (17 stycken). Vid extra årsmöte får inte vi
> som sitta/satt i styrelsen rösta. Vi lämnade
> inte hellre någon indikation på hur vi tänkte.
> Vi överlåt ärendet till extraårsmötet.
> Extraårsmötesbeslut var att satsa 50 000 i
> moderbolaget. Vid denna tidpunkt var jag
> ordföranden och Björn vice-ordföranden i
> Dalarnas CF. Styrelsen fick dessutom ansvarsfrihet
> för verksamhetsåret. -

Jo att du är/var ordförande för Dalarnas CF och att BS varit inblandad tror jag de flesta vet, det jag funderar över är VEM skickade in motionen att 50k skulle "investeras" + att gick du och Björn ut när det diskuterades om/hur de övriga klubbarna skulle göra? Var ni närvarande när de skulle rösta etc?

Ang. diskussionen om hur mycket BS och vissa har gjort för cykling i Sverige tidigare i tråden, så måste jag ju bara påpeka att det finns 1000 tals människor i Sverige som lägger ner enormt mycket tid för att föra fram sin klubb och sport, ofta får de bekosta detta med egna medel, men att de skulle kräva betalat eller någon form av ersättning för det finns oftast inte i deras värld.

Garry, jag tycker ofta att du kan komma med bra idéer, även om du förstör idén med att agera rättshaverist och skriva enorma inlagor som gör att man har ledsnat innan man kommer ner till slutpunkten, men många av oss vet också ditt engagemang för SCF motionskalendern, Velodromen, Velo Event etc etc. kan inte du då passa på och berätta varför du har detta engagemang? för det är väl inte så att du arbetar för CykelTours, som ger ut motionskalender + har ett samarbete med CK.se VeloEvent etc? Det går ju även rykten om att du varit anställd i någon form av de bolag som BS och FJ, som nu inte finns med i dessa bolag. Vore intressant och höra din version.
De från Falun CK kanske kan berätta hur det gick till när reklamplats såldes för CK.se till deras tröjor etc. Men där kanske jag har fel? Men har för mig att jag sett den reklamen på FCK:s tröjor. Där BS var/är (?) ordförande.

Det var som när vissa satt på SCF styrelse, av någon anledning fanns det en länk till ett forum på SCF:s hemsida, men inte andra (HappyMTB t.ex.) idag är det återställt efter att vissa försvunnit.

Ha en bra dag!

Fritz

Konkurs i Falun
Det är inte lätt att starta upp en tradition som varit borta i nästan 90 år. Velodromen i Manchester hade det också kämpigt fast det fortfarande fanns kvar andra velodrom-anläggningar och en betydligt livaktigare velodrom-tradition i Storbritannien.
Den finska cykelsporten skulle vara bra mycket fattigare om inte OS-velodromen i Helsingfors fanns, men förutom den finns en velodrom i Kuppis utanför Åbo och en velodrom i Tammerfors.
Men trots att det finns de här utomhusvelodromerna i Finland är det nog en rätt sluten krets som sysslar med bancykling i Finland och cykelsporten i Finland håller förhoppningsvis på att långsamt arbeta upp sig igen till en bättre nivå.
Fixie-boomen har ökat intresset för bancykling något i Finland. Finlands cykelkretsar har länge velat ha en inomhusvelodrom i Finland, och de har jämfört med vilka pengar det går åt till att bygga en backhoppningsanläggning för skidflygning i norra Finland. Men ännu har det inte blivit någon ny innevelodrom i Finland.

Konkurs i Falun
Freddie L skrev:
> En liten iaktagelse: Många här på Happy ser
> rött så fort Garry visar sig. Dessa personer har
> kanske anledning till detta, men det är lite
> tröttsamt med "hackandet". Kan ni inte bara låta
> bli att försöka förstöra alla hans trådar?
>
> Jag känner inga inblandade. Men all heder åt
> Garry för att han inte låter sig provoceras,
> utan fortsätter framföra sitt budskap. Och är
> öppen och ärlig med vem han är och sin agenda.
> Tillskillnad från flera kritiker. :-(

Har man hängt här några år och minns Garrys entré på Happy så är man kanske aningen skeptisk.

Det var självklart idiotiskt av någon att ringa och hota Garry mitt i natten men att folk blev förbannade av Garrys propagerande i samband med Cross Parkrace var kanske inte så konstigt.

Konkurs i Falun
Jag vill inte hijacka tråden. Diskussionen ska handla om konkursen i Falun. Jag ger nu min version. Räcker det inte får du eller någon annan starta en ny tråd om mig och min heder. Eller så ringer ni mig (www.hitta.se) eller maila garry@garryjones.se

> Jo att du är/var ordförande för Dalarnas CF och att BS varit inblandad tror jag de flesta vet, det jag funderar över är VEM skickade in motionen att 50k skulle "investeras" + att gick du och Björn ut när det diskuterades om/hur de övriga klubbarna skulle göra? Var ni närvarande när de skulle rösta etc?

Jag blev omvald som ordf igår. Enhälligt beslut, jag känner ett stort stöd från föreningar och cyklister i Dalarna. Ingen motion skickades in. Björns bolag skickade ett erbjudande till alla föreningar och distriktsförbund i Sverige. Vi behandlar alla inkomna skrivelser i vanlig ordning på våra styrelsemöten. Då vi behandlade denna punkt skickades Björn ut från styrelserummet. Vi tog ett enhälligt beslut att kalla till ett extra årsmöte. (Björn var inte med på diskussionspunkten eller röstning.) Det fanns ingen anledning för mig att lämna rummet. Jag har inte (hade inte) någon koppling till Björn eller något av de bolagen han är/var med i. Sedan hade varje förening några veckor på sig att bestämmer hur de skulle ta ställning och vem man skulle skicka som ombud. Vid det extra årsmötet togs beslutet att investera 50 000kr. Vi i styrelsen tog inte ställning och lämnade ingen uppmaning till våra föreningar. (Pengarna finns kvar idag och demokratin är att om majoriteten av föreningar vill att vi säljer våra aktier så gör vi detta).

> Ang. diskussionen om hur mycket BS och vissa har gjort för cykling i Sverige tidigare i tråden, så måste jag ju bara påpeka att det finns 1000 tals människor i Sverige som lägger ner enormt mycket tid för att föra fram sin klubb och sport, ofta får de bekosta detta med egna medel, men att de skulle kräva betalat eller någon form av ersättning för det finns oftast inte i deras värld.

Jag vill påstå av egen erfarenhet att det finns många idag som vill ha något tillbaka. De yngre framför allt, ett typiskt och växande problem. "Vill du stå som flaggvakt under vårt lopp? Svar. Hur mycket får jag för det?". Det finns några eldsjälar som hjälper till gratis och har alltid gjort det. Då de yngre "tvingar" föreningen att ger bort fristartar/matbiljetter/licenser osv så blir de gamla eldsjälarna lite besvikna. Där han man hjälpt till utan att fråga om något under 40år och nu ger föreningen bort en massa till de yngre. Det finns många föreningar idag som ger bort en fristart i klubbens eget motionslopp om man står som flaggvakt under klubbens tävlingslopp.

Personligen har jag stått som flaggvakt här och där i Dalarna och har aldrig krävt något. Jag brukar få en gratis fika och bussbiljetten betalt men det är inget krav. Till de närmare loppen (inom 5-8 mil) har jag cyklat fram och tillbaka.

> Garry, jag tycker ofta att du kan komma med bra idéer, även om du förstör idén med att agera rättshaverist och skriva enorma inlagor som gör att man har ledsnat innan man kommer ner till slutpunkten, men många av oss vet också ditt engagemang för SCF motionskalendern, Velodromen, Velo Event etc etc. kan inte du då passa på och berätta varför du har detta engagemang? för det är väl inte så att du arbetar för CykelTours, som ger ut motionskalender + har ett samarbete med CK.se VeloEvent etc?

Jag skriver för långt. Sorry. Jag brinner för motionscykling. 248 motionslopp under mina 23 år i Sverige. Under åren 1989-1997 hade jag stort hjälp av en kalender som hette "På Cykel XX". (xx = årtalet). Den gavs ut av Svenska Cykelsällskapet (SCS) i samarbete med SCF. Det lades ner 1998. (SCS skyller på SCF, ni får kontakta SCS och SCF och lyssnar på deras egna versioner om detta).

Då jag kom i SCF styrelse lanserade jag motionskalendern 2007. 85 sanktionerade motionslopp blev 135. Det gav ett mervärde för arrangörerna att har sina lopp sanktionerade. Min idé var att visa att det går genom ideellt arbete och sedan att SCF skulle lägga in detta som kansliarbete. Det blev inte så. Jag lade ner tiden ideellt. Idag vill inte SCF samarbete med mig om motionskalendern, så Cykeltours, där jag är anställt ger ut kalendern.

Jag sitter på engagemanget. Om inte jag lade ner ideella timmar så skulle detta aldrig gick. Jag gör det för att jag bor själv och tycker det är lika bra att göra något produktiv istället för att titta på DVD. Om SCF vill vara med igen om motionskalendern så är jag öppen för ett samarbeta. SCF har reggade www.motionskalendern.se för 3 veckor sedan så de kanske ha sådana planer?

Tro mig eller inte. Det som driver mig: Jag vill att fler kan upptäcka detta med motionscykling. Jag vet hur mycket det har gett mig. Alla de anonyma funktionärer som har varit med på alla mina lopp. Ett fanatiskt engagemang, att står i regn, kyla och snö och hjälpa motionärerna. Nu vill jag ge något tillbaka eftersom jag känner en tacksamhetsskuld till alla dessa.

De som "är med", ni som läser här, de som är medlemmar i föreningar osv - Ni är redan Cyklister - Motionskalendern vänder inte sig inte till er i första hand även om många har nyttja av det. Jag vill locka nya personer till cykling. Skidmotionärerna och cykelpendlare, osv. Min tanke er att det väcka ett intresse för motionsloppen.

> Det går ju även rykten om att du varit anställd i någon form av de bolag som BS och FJ, som nu inte finns med i dessa bolag. Vore intressant och höra din version.

Cykeltours hade ett samarbete med Cykelklubben.se under 2010 angående 2 resor till Italien. Cykelklubben.se hade inga egna resor då. Jag har aldrig varit anställd i någon form av Cykelklubben.se eller Velo Event eller något annat bolag Björn eller Fredrik har varit i. Björn ville ha en hemsida där alla cyklisterna kunna få rabatter. Fredrik hade en hemsida som inte Björn hade koll på. Jag kände Björn och Fredrik. Sommaren 2007 hade jag ett möte med Fredrik i Laholm där vi diskuterade framtiden för Cykelklubben.se och hans idéer. Det påminde om Björns egna planer. Jag förklarade vem Björn var. Vid hemkomsten till Dalarna presenterade jag Cykelklubben.se för Björn och tipsade om Fredrik. Björn blev imponerad och åkte direkt ner till Fredrik i Helsingborg och sedan dess och fram till i före veckan har de samarbetat. (Jag tror säkert att Björn och Fredrik hade träffat utan min medverkan så småningom men definitiv inte just då).

> De från Falun CK kanske kan berätta hur det gick till när reklamplats såldes för CK.se till deras tröjor etc. Men där kanske jag har fel? Men har för mig att jag sett den reklamen på FCK:s tröjor. Där BS var/är (?) ordförande.

BS har inte varit med i Falu CK på något år. För övrigt får andra svara den punkten.

> Det var som när vissa satt på SCF styrelse, av någon anledning fanns det en länk till ett forum på SCF:s hemsida, men inte andra (HappyMTB t.ex.) idag är det återställt efter att vissa försvunnit.

Jag blev av med mitt lösenord på SCF hemsida för 4 år sedan. Jag lade ut en pressrelease vi fick från Vätternrundan. Mina styrelsekolleger anklagade mig för att främja externa part. (Jag hade erbjudit alla motionslopp att får ut informationen via SCF.se då jag ville se SCF som en röd tråd i motionslopp och ger något tillbaka till arrangörerna). Sedan dess har jag skött detta via scfmotion.se som jag äger som privat person. Jag lägger gärna ut en länk till Happy mtb men ingen har någonsin efterfrågat det. (Ni som är ansvariga här, vill ni ha det?) www.scfmotion.se ska döpas om till 2012. Idag står bokstäverna står för Svensk Cykelkalendern För MOTIONärer.

Ha en bra dag men några cykel mil!

Konkurs i Falun
oxr skrev:
> Har man hängt här några år och minns Garrys
> entré på Happy så är man kanske aningen
> skeptisk.
>
> Det var självklart idiotiskt av någon att ringa
> och hota Garry mitt i natten men att folk blev
> förbannade av Garrys propagerande i samband med
> Cross Parkrace var kanske inte så konstigt.

Jag var här då. Minns faktiskt att jag garvade åt Örgels googlade bild. Sorry Garry, den var inte smickrande. ;-)

Men är den knaggliga starten en ursäkt att sedan alltid försöka missförstå allt personen skriver? Det känns lite sådär tycker jag personligen. Finns ju flera som har en knagglig start här, eller har tillfälliga hjärnsläpp. Även "profiler". De flesta blir ju efterhand, om inte riktigt accepterade, så åtminstone tolererade och förlåtna. Skitsamma detta är ett sidospår, var bara en iaktagelse.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt för velodromen.

Konkurs i Falun
fritz68x skrev:
...
> De från Falun CK kanske kan berätta hur det gick
> till när reklamplats såldes för CK.se till
> deras tröjor etc. Men där kanske jag har fel?
> Men har för mig att jag sett den reklamen på
> FCK:s tröjor. Där BS var/är (?) ordförande.
>
...

> Fritz

Har varit medlem i FCK sen 2003 och det har inte funnits någon reklam för CK.se på FCK-tröjan bara så ni vet. Har inte funnits någon anledning heller. Däremot så har CK.se sina egna kläder... Kanske var där du sett det?

Senast redigerad av en moderator:
Konkurs i Falun
Crosscar skrev:
> Har varit medlem i FCK sen 2003 och det har inte
> funnits någon reklam för CK.se på FCK-tröjan
> bara så ni vet. Har inte funnits någon anledning
> heller. Däremot så har CK.se sina egna
> kläder... Kanske var där du sett det?

Det finns på Åstorps CK:s tröjor, men det ligger ju ganska långt ifrån dalarna...
Jag ser inte det som ngt konstigt alls, CK.se är som vilken sponsor som helst, betalar de får de vara med på tröjan helt enkelt.

Konkurs i Falun
geologen skrev:
> Nja, i det här fallet menar jag nåt så enkelt
> som en tunnel som bara täcker själva banan.

Det finns klara fördelar med att kunna se resten av banan medan man cyklar...

Hur går det för advokatfirman i jakten på ny part?

Konkurs i Falun
Globalistic skrev:
> vem är det som styr å ställer nu i dromen?

Henrik Jalkenäs på advokatbyrån Sylwan & Fenger-Krog i Falun är konkursförvaltare.

Senast redigerad av en moderator:
Konkurs i Falun
Tobbe Arnesson skrev:

> Det finns klara fördelar med att kunna se resten
> av banan medan man cyklar...

+100

Jag tror inte på allvar att någon skulle vilja cykla i en velodrom där man inte ser resten av banan.
Varken säkerhetsmässigt eller känslomässigt är det tänkbart.
Geologen är bara ironisk.

Konkurs i Falun
Om ni läser ordentligt så skrev jag att mitt byggnadsförslag var för en velodrom som enbart är för träning. Om man tävlar kan jag hålla med om att det krävs en riktig hall. Man skulle snabbt, billigt och enkelt kunna svänga ihop en velodrom för träning på det viset.

Konkurs i Falun
Tille skrev:
> Kan man inte krocka med andra på träning?

Jo, om man inte ser sig för och styr undan.

Konkurs i Falun
geologen skrev:
> Om ni läser ordentligt så skrev jag att mitt
> byggnadsförslag var för en velodrom som enbart
> är för träning. Om man tävlar kan jag hålla
> med om att det krävs en riktig hall. Man skulle
> snabbt, billigt och enkelt kunna svänga ihop en
> velodrom för träning på det viset.

Nej, du vill varken tävla eller träna i en velodrom där man inte ser hela banan. Ingen vill det.

Konkurs i Falun
scuda skrev:
> Nej, du vill varken tävla eller träna i en
> velodrom där man inte ser hela banan. Ingen vill
> det.

+1

någonting säger mig att geologen aldrig har kört på bana...

Konkurs i Falun
Vad spelar det för roll om man inte ser hela banan när man tränar? Det räcker väl att man ser 3-4 sekunder fram så man hinner upptäcka faror och väja/bromsa?

Konkurs i Falun
bjorre skrev:
> Man vad händer om det plötsligt dyker upp en
> hög med grus på banan då?

Då dör man.

Konkurs i Falun
geologen skrev:
> Vad spelar det för roll om man inte ser hela
> banan när man tränar? Det räcker väl att man
> ser 3-4 sekunder fram så man hinner upptäcka
> faror och väja/bromsa?

Nej, det räcker inte. Se illustration.

strut.jpg ht=240

Konkurs i Falun
Mycket av den träning jag trampat har gått ut på att två grupper ska åka ett halvvarv från varandra. Den som ligger först i gruppen kollar vid utgång ur kurva var den andra gruppen är och justerar farten lite, så avstånden hålls rätt.

Men tränaren behöver kunna se alla cyklister överallt för att kunna avgöra olika moment och bedöma cyklisternas agerande.

Konkurs i Falun
geologen skrev:
> faror och väja/bromsa?

som sagt var, du har aldrig kört på bana va? man har för det första inga bromsar, så några 3-4 sekunder på att bromsa har ingenting med bancykling att göra. vidare, att medvetet avgränsa synfältet så att man inte har en aning om vad som händer på resten av banan gör det till någonting helt annat än bancykling. men visst, att cykla i ett rör kan vara utmärkt träning på samma sätt som att sitta på en Monark, men det är inte bancykling längre om det nu är det man vill träna.

Konkurs i Falun
geologen skrev:
> faror och väja/bromsa?

Man har inga bromsar på coola fixie-hojar.

Konkurs i Falun
Man har inga bromsar i formell mening, men naturligtvis kan man bromsa även med såna cyklar, dock med sämre verkan än riktiga bromsar. Men 3-4 sekunder måste räcka för att få ner farten avsevärt och sen antingen styra runt eller i värsta fall krocka i mycket låg fart.

Sen menade jag det inte som en anläggning för att tävlingsträna, utan för bancykelträning.

Konkurs i Falun
geologen skrev:
> Man har inga bromsar i formell mening, men
> naturligtvis kan man bromsa även med såna
> cyklar, dock med sämre verkan än riktiga
> bromsar. Men 3-4 sekunder måste räcka för att
> få ner farten avsevärt och sen antingen styra
> runt eller i värsta fall krocka i mycket låg
> fart.

Jag skulle nog vilja påstå att det definitivt inte räcker. Har du kört någonting på bana själv, eller bygger dina antaganden på dina egna idéer?

> Sen menade jag det inte som en anläggning för
> att tävlingsträna, utan för bancykelträning.

och jag skulle definitivt säga att cykla i ett rör inte är bancykelträning eftersom du inte cyklar på någonting som liknar en bana. däremot inte sagt att det skulle vara dålig träning, men det är inte bancykling man håller på med i det där röret.

Kan du inte bara inse att du inte har koll här och lyssna på de som faktiskt har cyklat på bana?

Konkurs i Falun
fredrikw skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man har inga bromsar i formell mening, men
> > naturligtvis kan man bromsa även med såna
> > cyklar, dock med sämre verkan än riktiga
> > bromsar. Men 3-4 sekunder måste räcka för
> att
> > få ner farten avsevärt och sen antingen styra
> > runt eller i värsta fall krocka i mycket låg
> > fart.
>
> Jag skulle nog vilja påstå att det definitivt
> inte räcker. Har du kört någonting på bana
> själv, eller bygger dina antaganden på dina egna
> idéer?

Nej, men jag har cyklat på livsfarliga cykelbanor där faror dyker upp bra mycket mindre förutsägbart och med kortare varningstid än 3-4 sekunder.

> och jag skulle definitivt säga att cykla i ett
> rör inte är bancykelträning eftersom du inte
> cyklar på någonting som liknar en bana. däremot
> inte sagt att det skulle vara dålig träning, men
> det är inte bancykling man håller på med i det
> där röret.
>
> Kan du inte bara inse att du inte har koll här
> och lyssna på de som faktiskt har cyklat på
> bana?

Det här har inget med bancyklingstävling att göra, utan enbart för att TRÄNA på att cykla i velodrom på en cykel med fast nav. Det jag föreslår skulle fungera utmärkt för det ändamålet, och kosta en bråkdel av vad en "riktig" velodrom skulle kosta.

Konkurs i Falun
Alfsomfan skrev:
> Geologen, din inbjudan till velodromen i Falun
> kvarstår. Jag tror du hade mått bra av att prova
> innan du uttalar dig så tvärsäkert.

Nej, såna saker lämnar jag gärna åt andra. Jag skulle inte få ut nåt av att slå hälsenorna av mig på en cykel med fast nav.

Tillbaka
Topp