geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är inte mitt fel att folk kommer med motargument som kontrar saker jag inte påstått.
Här är vad du påstått:
Att bygga en velodrom för enbart träning skulle bli enormt mycket billigare än att bygga en som kan ha publik. Det kan man tänka sig som en lågbudgetlösning. Då räcker det med en lagom stor tomt. Sen bygger man en ringformad byggnad i precis lagom höjd och ringdiameter för att rymma själva banan. Materialåtgången minimeras, uppvärmningskostnaderna minskar, markarbetena minimeras. Nackdelen är då att man inte kan följa en cyklist runt banan, men det skulle väl kunna jämföras med skidtunneln i Torsby.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1591900/1592104#msg-1592104
Vad spelar det för roll om man inte ser hela banan när man tränar? Det räcker väl att man ser 3-4 sekunder fram så man hinner upptäcka faror och väja/bromsa?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1591900/1598414#msg-1598414
Det jag föreslår skulle fungera utmärkt för det ändamålet, och kosta en bråkdel av vad en "riktig" velodrom skulle kosta.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1591900/1598448#msg-1598448
Jag vet att du bara pratar om en träningsvelodrom, men du pratade även om att göra banan närmare 500 meter lång (så man skulle hinna stanna inom "synhåll?). Jag utgår från standardmåttet 250 meter banlängd med en lutning på 45°.
Inifrån och ut finns följande "zoner" på en bana:
Säkerhetszon. Ett helt plant område där cyklarna tar sig upp och ned från banan. Typ två meter brett så alla får plats i olika hastigheter.
Mellan säkerhetszon och själva banan finns det ljusblå bandet, côte d'azur. Denna zon utgör typiskt 10% av banan men är inte en egentlig del av banan. Används som en mjuk övergång mellan banan och säkerhetszonen.
Svarta linjen. 20 cm från côte d'azur finns en 5 cm bred svart linje målad och banan mäts i den linjens underkant. Dvs. här är måttet 250 meter.
Röda linjen. 90 cm från côte d'azur finns en annan 5 cm bred linje, fast röd. Mellan röd och svart linje finns den optimala vägen runt banan. En cyklist nedanför röd linje får inte köras om på insidan (har jag lärt mig nu - *harkel*).
Minst 250 cm upp (eller på halva banbredden) finns en blå linje.
Så en bana får inte vara smalare än 5 m + 0,5 m côte d'azur + 2 m safety zone = 7,5 meter. Nu blir inte banan fullt fem meter bred sedd ovanifrån då även rakorna har viss lutning, men jag väljer att bortse från detta (hittade ingen uppgift för lutningen så här lite snabbt).
Kurvans högsta punkt för en bana med 45°-lutning och fem meter bredd hamnar alltså 2,5 meter från côte d'azur mätt horisontellt och på samma höjd. Lägg till minst ett par meter så man slipper känna att man ska slå i huvudet i taket.
Du föreslår att kapsla in banan med ett antal tunnelformade segment.
För att få ståhöjd längst in i säkerhetszonen behöver de alltså vara bredare än 7,5 meter, hur mycket orkar jag inte räkna på och drar till med diametern 10 meter för att det är en snygg siffra.
Det ger onödigt mycket takhöjd så kanske ska de istället byggas U-formade (fast upp-o-ned)?
Någon annan får räkna ut hur många kvm tak respektive fasad som kommer behövas och jämföra detta med en klassisk byggnad...
Edit: Bana, banan...