Konkurs i Falun

Konkurs i Falun
Geolog=gillar tunnlar. Det är uppenbart att Geologen är partisk, självklart är en tunnel bättre! :)

Att världsbilden verkar vara lika bred (läs smal) som tunneln är bara en följd av att leva i en tunnel, om än virtuell sådan. ;)

Det var ungefär lika insiktsfullt som Geologens tankar om velodromer , så snälla ta det med en hink salt!

Konkurs i Falun
Tobbe Arnesson skrev:
-------------------------------------------------------
> Kupa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och stickor. Glöm inte att man kan få
> stickor.
>
> Jag har provramlat ytan och fick bara brännsår.
> :(

Ja tyvärr får man inga sprickor hos oss, lite vekt faktiskt. Man vill ju vara lika hård som alla andra bancyklister.

Men Geologen du kanske kan bygga en med hårdare underlag så man kan sticka sig på riktigt?
Och för att jag (och alla andra) ska förstå hur du menar, kan du inte bara göra en ritning på hur du tänker?
Och sorry, Jepp Safety Zone är den blåa mattan som är den plana delen av en velodrom. Där man stannar och startar ifrån.

Konkurs i Falun
geologen skrev:

> Det är inte mitt fel att folk kommer med
> motargument som kontrar saker jag inte påstått.
> Jag har förklarat gång efter gång hur och vad
> jag menar, men ändå vränger folk det till nåt
> annat när de argumenterar emot.

Kan du inte spalta upp det du menar?

Konkurs i Falun
Du kanske ska skapa en ny tråd som handlar om något helt annat än den här tråden så inte folk råkar missförstå dig och tro att du vill skapa en ny sorts velodrom för bancykling?

Konkurs i Falun
Geologen, det du vill bygga är inte en velodrom utan en träningsbana under tak för cykel. En velodrom är utformad så som en velodrom ska vara. Man tävlar och tränar velodromcykling på en velodrom. På din inbyggda cykelbana skulle man kunna träna cykling, ungefär så som när klubbar lånar löparbanor och cyklar på under vintern. Men det är fortfarande ingen velodrom.

När du blandar ihop de två så blir det lite som att bygga en minigolfbana för att spela fotboll på.

Konkurs i Falun
bigmollo skrev:
> ... att bygga en minigolfbana för att spela fotboll
> på.

Det är klart att man kan träna fotboll på en minigolfbana. Fast inte tävlingsträna.

Konkurs i Falun
bigmollo skrev:
> Geologen, det du vill bygga är inte en velodrom
> utan en träningsbana under tak för cykel. En
> velodrom är utformad så som en velodrom ska
> vara. Man tävlar och tränar velodromcykling på
> en velodrom. På din inbyggda cykelbana skulle man
> kunna träna cykling, ungefär så som när
> klubbar lånar löparbanor och cyklar på under
> vintern. Men det är fortfarande ingen velodrom.

Ja, du har alldeles rätt, och det är precis det jag har förklarat flera gånger. Banan skulle dock se likadan ut som en normal velodrom. Den skulle också kunna användas för individuella rekordförsök (då med endast en cyklist på banan i taget).

Senast redigerad av en moderator:
Konkurs i Falun
Billig byggnad att bygga velodrom i
sporttlt.jpg ht=222

Konkurs i Falun
geologen skrev:
> Det är inte mitt fel att folk kommer med motargument som kontrar saker jag inte påstått.

Här är vad du påstått:
Att bygga en velodrom för enbart träning skulle bli enormt mycket billigare än att bygga en som kan ha publik. Det kan man tänka sig som en lågbudgetlösning. Då räcker det med en lagom stor tomt. Sen bygger man en ringformad byggnad i precis lagom höjd och ringdiameter för att rymma själva banan. Materialåtgången minimeras, uppvärmningskostnaderna minskar, markarbetena minimeras. Nackdelen är då att man inte kan följa en cyklist runt banan, men det skulle väl kunna jämföras med skidtunneln i Torsby.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1591900/1592104#msg-1592104

Vad spelar det för roll om man inte ser hela banan när man tränar? Det räcker väl att man ser 3-4 sekunder fram så man hinner upptäcka faror och väja/bromsa?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1591900/1598414#msg-1598414

Det jag föreslår skulle fungera utmärkt för det ändamålet, och kosta en bråkdel av vad en "riktig" velodrom skulle kosta.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1591900/1598448#msg-1598448

Jag vet att du bara pratar om en träningsvelodrom, men du pratade även om att göra banan närmare 500 meter lång (så man skulle hinna stanna inom "synhåll?). Jag utgår från standardmåttet 250 meter banlängd med en lutning på 45°.

Inifrån och ut finns följande "zoner" på en bana:

Säkerhetszon. Ett helt plant område där cyklarna tar sig upp och ned från banan. Typ två meter brett så alla får plats i olika hastigheter.

Mellan säkerhetszon och själva banan finns det ljusblå bandet, côte d'azur. Denna zon utgör typiskt 10% av banan men är inte en egentlig del av banan. Används som en mjuk övergång mellan banan och säkerhetszonen.

Svarta linjen. 20 cm från côte d'azur finns en 5 cm bred svart linje målad och banan mäts i den linjens underkant. Dvs. här är måttet 250 meter.

Röda linjen. 90 cm från côte d'azur finns en annan 5 cm bred linje, fast röd. Mellan röd och svart linje finns den optimala vägen runt banan. En cyklist nedanför röd linje får inte köras om på insidan (har jag lärt mig nu - *harkel*).

Minst 250 cm upp (eller på halva banbredden) finns en blå linje.

Så en bana får inte vara smalare än 5 m + 0,5 m côte d'azur + 2 m safety zone = 7,5 meter. Nu blir inte banan fullt fem meter bred sedd ovanifrån då även rakorna har viss lutning, men jag väljer att bortse från detta (hittade ingen uppgift för lutningen så här lite snabbt).

Kurvans högsta punkt för en bana med 45°-lutning och fem meter bredd hamnar alltså 2,5 meter från côte d'azur mätt horisontellt och på samma höjd. Lägg till minst ett par meter så man slipper känna att man ska slå i huvudet i taket.

Du föreslår att kapsla in banan med ett antal tunnelformade segment.

För att få ståhöjd längst in i säkerhetszonen behöver de alltså vara bredare än 7,5 meter, hur mycket orkar jag inte räkna på och drar till med diametern 10 meter för att det är en snygg siffra.

Det ger onödigt mycket takhöjd så kanske ska de istället byggas U-formade (fast upp-o-ned)?

Någon annan får räkna ut hur många kvm tak respektive fasad som kommer behövas och jämföra detta med en klassisk byggnad...

Edit: Bana, banan...

Senast redigerad av en moderator:
Konkurs i Falun
Kid1000 skrev:
> Vem vill ha en cykelbana med doserade kurvor?
>
> Velodrom är det som gäller.

Ja det är väl här själva problematiken i den uppkomna diskussionen ligger. Även om geologens förslag skulle vara billigare att bygga och driva så skulle ju intresset vara minimalt, och man skulle därmed inte vinna något på det i alla fall.

Konkurs i Falun
Kan man inte borra ett 250 meter djupt håll i marken. Sedan får man ta liften upp. Färgerna skulle kunna vara ceriserosa och lavendelbrunt. Det skulle gå jättefort att cykla då. Blir det blött har jag hört att man kan hyra in ett gäng glada Oompa Loompier som gärna "pumpar lite vatten" etc.

Konkurs i Falun
1. Jag vet inte om jag förstår hur ett rör skulle bli billigare än en bana inrymd i en rätblocksformad byggnad som idag, för röret är väl tänkt att ha någon form av "yttertak", eller går man in i röret direkt utifrån snön?

2. Vad är röret tänkt att ersätta? Det hjälper väl inte om det blir billigt att bygga om det ändå måste till en hall till för träningstävling och tävling?

Konkurs i Falun
Tobbe Arnesson skrev:
> Det finns nog gott om passande hål i Falun redan,
> så man behöver inte ens borra! :D

Hur ser det ut med förekomsten av Oompa Loompier?

Konkurs i Falun
torch skrev:
> 1. Jag vet inte om jag förstår hur ett rör
> skulle bli billigare än en bana inrymd i en
> rätblocksformad byggnad som idag, för röret är
> väl tänkt att ha någon form av "yttertak",
> eller går man in i röret direkt utifrån snön?

Tänk dig att du lägger ett grov, uppblåst cykelslang på golvet. Tänk dig sen ett rätblock som omsluter hela slangen. Vilken har störst ytteryta och materialåtgång? Tänk också på att rätblockets tak ska tåla ett rejält snötäcke utan att haverera.

Röret är själva yttertaket, om man vill kalla det så. Det skulle inte bli snyggt - det har jag aldrig påstått!

> 2. Vad är röret tänkt att ersätta? Det
> hjälper väl inte om det blir billigt att bygga
> om det ändå måste till en hall till för
> träningstävling och tävling?

Det skulle ge en möjlighet att träningscykla på en inomhusbana, dvs allt som en velodrom erbjuder minus möjligheten att se tvärs över "plan".

Konkurs i Falun
Hannosaurus skrev:
> Hur ser det ut med förekomsten av Oompa Loompier?

Jag har inte sett någon, vilket är det största beviset för att det kryllar av dem.

Konkurs i Falun
Nåja, alldeles oavsett om det blir billigare att bygga ett rör över bara banan eller en låda över hela schabraket;

Det kostar ungefär två mille att bygga bara träbanan i en befintlig lokal. I Sveriges 26:e största stad har det visat sig att inte vara helt trivialt att få det att gå runt.

Konkurs i Falun
geologen skrev:

> Det skulle ge en möjlighet att träningscykla på
> en inomhusbana, dvs allt som en velodrom erbjuder
> minus möjligheten att se tvärs över "plan".

Låt oss säga så här:

En komplett velodrom kostar totalt sett 7 miljoner ( mitt exempel på 3 miljoner + faluvelodromen 4 miljoner).

Ditt exempel kommer att kosta?

Jag som investerare investerar hellre 1-2 miljoner extra för mer exponering och större möjligheter till kafe och gym o såvidare istället för ett rör som går runt och runt.

Är du med hur vanligt folk resonerar?

Konkurs i Falun
Kid1000 skrev:
> geologen skrev:
>
> > Det skulle ge en möjlighet att träningscykla
> på
> > en inomhusbana, dvs allt som en velodrom
> erbjuder
> > minus möjligheten att se tvärs över "plan".
>
>
> Låt oss säga så här:
>
> En komplett velodrom kostar totalt sett 7 miljoner
> ( mitt exempel på 3 miljoner + faluvelodromen 4
> miljoner).
>
> Ditt exempel kommer att kosta?
>
> Jag som investerare investerar hellre 1-2 miljoner
> extra för mer exponering och större möjligheter
> till kafe och gym o såvidare istället för ett
> rör som går runt och runt.
>
> Är du med hur vanligt folk resonerar?

Jag nöjer mig med att lägga in en bild.

skidtunnel_torsby.jpg

Konkurs i Falun
JT skrev:
> Miljonförlust för skidtunneln i Torsby

Men å andra sidan gick det ganska kasst för velodromen också.

Konkurs i Falun
Geologen: du kan inte dra paralleller till en skidtunnel, på många sätt helt orelevant.

En velodrom är en velodrom och byggsättet och inomhusklimatet är helt annorlunda.

Kräver ju en annan sorts underhåll.

Konkurs i Falun
Kid1000 skrev:
> Geologen: du kan inte dra paralleller till en
> skidtunnel, på många sätt helt orelevant.
>
> En velodrom är en velodrom och byggsättet och
> inomhusklimatet är helt annorlunda.
>
> Kräver ju en annan sorts underhåll.

Det var en kommentar till det där med exponering och yta för café.

Konkurs i Falun
Geologen: du fattar fortfarande inte poängen, ville folk bygga ett rör för inomhuscykling så skulle en sån redan funnits.

En velodrom är en velodrom, på inget sätt lik en skidtunnel eller en fotbollsarena eller en simhall.

Konkurs i Falun
Att bygga något som i princip ingen vill ha måste ju bli hur billigt som helst. Speciellt eftersom man kan spara in själva byggkostnaden och bara bygga i teorin.

Konkurs i Falun
Skidtunneln är 1,3 km och "har en halvcirkelform med en invändig diameter om 8 meter och en takhöjd av 4 meter".

Alltså skulle det räcka med 20% av längden för en 250 metersbana, även om man skulle behöva öka takhöjden något.

20% av 61,2 mille är typ 12 mille. Nu blir det nog billigare att bygga en velodrom då man inte behöver fullt lika kraftfull klimatanläggning, men å andra sidan finns nog massor av over-headkostnader som man inte kan kapa hur som helst.

Konkurs i Falun
Kid1000 skrev:
> Geologen: du fattar fortfarande inte poängen,
> ville folk bygga ett rör för inomhuscykling så
> skulle en sån redan funnits.
>
>
> En velodrom är en velodrom, på inget sätt lik
> en skidtunnel eller en fotbollsarena eller en
> simhall.

Jodå, jag fattar precis vad du menar. Man kan alltid köra med argumentet att "om det hade funnits intresse för det hade det redan funnits". Det är väl därför Falun-velodromen egentligen har funnits i 60 år, eller?

Skidtunneln i Torsby går knappast att ha några tävlingar i, i alla fall inte om man ska ha nån publik att tala om. Konceptuellt motsvarar den alltså min föreslagna variant på velodrom.

Hela diskussionen startade i och med att jag kom med ett förslag på en metod för att snabbt, billigt och enkelt få till en träningsvelodrom utan att behöva leta upp en ohyggligt stor inomhushall, eller bygga en sån hall. Att sen folk är så låsta i bilden av hur det måste se ut så att mitt förslag måste avfärdas så hårt, det är olyckligt.

Konkurs i Falun
Observera dock att det var bolaget som ägde själva velodromen (Velodrom & Mästarfabriken AB) som gick i konkurs. Om det gick så dåligt för själva verksamheten är en helt annan fråga.

Konkurs i Falun
Tobbe Arnesson skrev:
> Skidtunneln är 1,3 km och "har en halvcirkelform
> med en invändig diameter om 8 meter och en
> takhöjd av 4 meter".
>
> Alltså skulle det räcka med 20% av längden för
> en 250 metersbana, även om man skulle behöva
> öka takhöjden något.
>
> 20% av 61,2 mille är typ 12 mille. Nu blir det
> nog billigare att bygga en velodrom då man inte
> behöver fullt lika kraftfull klimatanläggning,
> men å andra sidan finns nog massor av
> over-headkostnader som man inte kan kapa hur som
> helst.

"Själva tunneln är byggd i betong och jordmassor har schaktats över tunneln så att anläggningen liknar en ås."

Gjutning, transport och resning av betongsektionerna kostade säkert en bra slant. Och att sen flytta upp massa jord över var nog inte heller gratis (även om det nog betalar sig i längden pga minskat kylbehov).

Mitt förslag bygger på en enkel stålramskonstruktion täckt med plast eller plåt. En mindre lastbilskran skulle sannolikt räcka för att klara lyftbehoven.

Konkurs i Falun
geologen skrev:

> Att sen folk är så låsta i bilden av hur det måste se
> ut så att mitt förslag måste avfärdas så
> hårt, det är olyckligt.

För X:te gången; det handlar inte om hur det hur det måste se ut, utan om att du rent praktiskt måste ha möjlighet att överblicka en stor del av banan framför dig (jag håller helst blicken i utgången av kurvan när jag går in i den), mer än vad som geometriskt är möjligt i en tunnelvariant.
Stora delar av bancykelträningen handlar dessutom om att cykla i grupp och då vill du gärna ha överblick över hela banan. Ditt förslag skulle tyvärr locka ytterst få utövare eftersom det har ett väldigt begränsat användningsområde.

Konkurs i Falun
JT skrev:
> Observera dock att det var bolaget som ägde
> själva velodromen (Velodrom & Mästarfabriken AB)
> som gick i konkurs. Om det gick så dåligt för
> själva verksamheten är en helt annan fråga.

Fair enough!

Konkurs i Falun
H. skrev:
> Inte kasta sten i glashus, men med glasväggar på
> insidan kan man ju se igenom schabraket?

Ja, jag tänkte också på det, men det funkar inte om utsidan är snötäckt. Iofs ramlar nog mycket av snön av eftersom sidorna stupar ganska brant, men är det blött nog så...
Dessutom skulle glas göra det mycket dyrare och mer komplicerat att bygga.

Konkurs i Falun
H. skrev:
> Inte kasta sten i glashus, men med glasväggar på
> insidan kan man ju se igenom schabraket?

Absolut. Och billigt blir det.

Konkurs i Falun
scuda skrev:
> Absolut. Och billigt blir det.

Det har jag inte sagt något om. Jag har inte ens orkat leta upp Geologens ursprungliga inlägg och jag bryr mig egentligen inte eftersom velodromcykling inte intresserar mig det minsta, men jag tyckte mest det var lite väl av alla att hävda att det omöjligt gick att se något om det var väggar på huset.

Konkurs i Falun
I min hemby finns en av få plantskolor kvar, växthusen är byggda av balkar överdragna med seg plast (inte seg nog att stoppa en paintball dock).

Tyvärr är de inte så genomskinliga.

Vxthus1.jpg ht=225

Vxthus2.jpg ht=225

Konkurs i Falun
Tobbe Arnesson skrev:
> I min hemby finns en av få plantskolor kvar,
> växthusen är byggda av balkar överdragna med
> seg plast (inte seg nog att stoppa en paintball
> dock).

Och det vet du av egen erfarenhet, är det det du försöker meddela? :)

Konkurs i Falun
Tobbe Arnesson skrev:
> I min hemby finns en av få plantskolor kvar,
> växthusen är byggda av balkar överdragna med
> seg plast (inte seg nog att stoppa en paintball
> dock).
>
> Tyvärr är de inte så genomskinliga.

Geologen, var sätter man in pengarna?

Konkurs i Falun
Men helt allvarligt Geologen, varför skulle man lägga några miljoner på att bygga ett rör som folk kan cykla i när man kan lägga till lite pengar och bygga en riktig velodrom som man faktiskt kan anordna tävlingar i och bedriva en riktig verksamhet i?

Hur många tror du skulle betala för att cykla i ett rör? Skulle nån göra det på sommaren? En velodrom är ju banan för velodromcykling och skulle det få fäste i Sverige så skulle folk träna året runt där, just för att det är en velodrom.

Om man bara vill ha nånstans att cykla på vintern så är det väl bara att fortsätta cykla på idrottsanläggningarnas löparbanor, eller ta över nån gammal lagerbyggnad och bygga nåt liknande med odoserade kurvor. Men då har man fortfarande inte en VELODROM, alltså det som tråden handlar om.

Konkurs i Falun
geologen skrev:
> billigt och enkelt få till en träningsvelodrom

Hur ska du ha det? Är det en velodrom eller inte?

Ett tips: om vad det nu är du vill bygga inte på något vis ska blandas ihop med det som av andra kallas velodrom är det lämpligt om du kallar vad det nu är du har hittat på för något annat än velodrom. Kommunikation underlättas i regel av att man låter vedertagna begrepp ha den betydelse de vanligtvis har, i stället för att definiera om dem. En diskussion om att dressera delfiner blir till exempel väldigt konstig om någon plötsligt bestämmer sig för att en delfin är det som andra människor kallar spädbarn.

Tillbaka
Topp