Konstig kasset / frikrans

Morfum

Ny medlem
Efter att ha bytt kedja igår så var det dags för dagens tur. Med alla tankar om kedjebrott (som inträffade2ggr förra veckan) borta så var det en kanon tur, men när jag började närma mig hemmet så kände jag hur kassetten slutade frirulla. så att kedjan åkte upp om man säger så och man var tvungen att trampa hela tiden för att kedjan skulle följa med. Nu när jag plockade loss bakhjulet så kan man inte "frirulla" kransarna om man inte drar i kasseten utåt och då kan den gå ett kvarts vark och sedan klicka till o låsa. Olika långt hur mkt man kan snurra på den.

Är det bodyn som är paj eller vad?
Det är en Shimano Hyperglide kasset. (tror jag)

Mvh:

Har du fått ngn skit inkilad mellan ekrar och kassett? Lossa kassetten och kolla om bodyn verkar normal.

Enda gången jag upplevt ngt liknande var när jag satte på en kassett på ett beg hjul, saknades en bricka/distans till bodyn varvid kassetten gick i ekrarna.

Men du hade väl bara bytt kedjan eller? Märkligt.

Tja Morfum! Jag har sett hur du kör som en galning! Respect! Troligtvis är bodyn slut och behöver bytas. Det händer ju förr eller senare om man kör i lera och sörja eller vintertid då bodyn tillåme kan frysa. Fortsätt hardcorecykla!-)

Shaa!
måste börja kolla efter ett nytt bakhjul verkar det som... dryyygt. Kommer inte ens ihåg hur många ggr jag har varit det. Cool med lite cred. Tack Lofi. Alltid kul att höra. nya projekt är på G i kortedala och bli inte förvånade om det kommer en ny film under vår/ sommar. Måste bara fixa ett sunkisdäck..

Lofi skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja Morfum! Jag har sett hur du kör som en
> galning! Respect! Troligtvis är bodyn slut och
> behöver bytas. Det händer ju förr eller senare
> om man kör i lera och sörja eller vintertid då
> bodyn tillåme kan frysa. Fortsätt
> hardcorecykla!-)

Bytas? Nä, troligtvis bara rengöras!

Det finns ju en guide någonstans på happy om hur man servar en shimanobody. Själv har jag servat mina bodys ett flertal ggr utan minsta problem. Man måste ju annars köpa ny en gång i halvåret, så ofta som de krånglar!!

Edit: Här är länken http://happymtb.org/forum/read.php/1/144572

Senast redigerad av en moderator:
Om den verkar körd har du ju egentligen inget att förlora.

Skruva av bodyn (10 mm insex) och vänd den med baksidan upp. Där har du antagligen en o-ring som sitter mellan den fasta och den roterande delen. Pilla bort o-ringen med något litet vasst.

Sen trycker du i rejält med 5-56 i glipan och snurrar på frihjulet. Låt sedan bodyn stå ett par dagar med baksidan upp.

Sedan tömmer du någon olja (Växellådsolja, motorolja, gaffelolja etc.) i bodyn så att du fyller upp den. Fyll på till det kommer ut på andra sidan, och snurra frihjulet lite då och då.

Har du tur förlänger du livet på eländet.

tack för alla tips. jag har kommit en bit på vägen, som jag är så brukar jag ta isär lite o kolla o sen skruva ihop för att plocka isär lite mer igen osv... hmm. Men jag ska göra detta. Men jag har inte riktigt förstått hur jag ska få av bodyn bara. Får inte loss skriven på "andra" sidan och jag antar att man måste det för att kunna dra ur "axeln" för att sätta i en 10 mm insex?

cred till alla!

mvh, Morfum.

Tillbaka
Topp