Konstigt fel på cykel

Konstigt fel på cykel
Hejsan

Är det någon som får någon idé vad följande kan vara för fel? Tacksam för hjälp!

För cirka en vecka sen så började det komma ett "hack" från bakhjulet någonstans på min cykel (en genomsnittlig mountainbike).

Jag har provat att bara rulla på uppbyggd fart utan att trampa på pedalerna, alltså drivlinan är helt stilla, och hacket är där ändå. Så jag tror inte att det är något fel i drivlinan.

Något jag tycker är konstigt över hacket är att det försvinner så fort som jag trampar / tillför energi, då är allt helt normalt vad jag kan uppfatta. Så det är alltså bara när jag passivt rullar som hacket kommer.

Jag kan inte se något uppenbart fel när jag kollar.
Cykeln har inte utsatts för någon misshandel. Det har bara varit lättare cykling, inte alls något så påfrestande.

Vad tror ni?

Konstigt fel på cykel
Låt cykeln stå still, trampa bakåt långsamt. Om hacket uppstår - identifiera plats genom att lyssna. Troligen i baknav (frihjul).

Frihjulen/body är slitdelar. Det kanske har gått sönder en tand inne i bodyn som liggee och flyger runt.

Edit: alternativt lyfter du baken på cykeln och ger lätt fart på hjulet med handen. Då borde du också kunna höra/känna vad det är.

Senast ändrad:
Konstigt fel på cykel
Jag röstar på bodyn. Plocka isär och inspektera. Jag gissar på att du hittar knas.

Senast ändrad:
Konstigt fel på cykel
Skulle säga att det är rätt bråttom att fixa bodyn. Fick själv en ofrivillig långpromenad i våras efter att vinterns sopsaltgegga beckat igen frihjulet på pendlaren. Då hade jag märkt av "hacken" du beskriver 10-15 mil innan det tog stopp alldeles.

Konstigt fel på cykel
Som med all felsökning så kan man inte felsöka alla delar samtidigt. Halvera och isolera felet så att du kan testa enskilda delar. Ta av bakhjulet och snurra på det i Quickreleasen och testa att snurra på kassetten i olika hastigheter och lyssna efter ljud. Ta av kedjan och snurra på vevarmarna och lyssna.

Konstigt fel på cykel
Hej, en uppdatering med mer info:

Jag testade att snurra pedalen baklänges med handen och drivlinan flyter på helt ok, som normalt.
Drivlinan är inte så jättesmutsig (har varit värre.) som någon frågade om.

Nu något som förmodligen är dåliga nyheter: Det verkar som att belastning på cykeln spelar roll. Sitter jag på cykeln och rullar passivt i jättelångsam krypfart så är hacket där. Men om jag istället går brevid och leder cykeln så verkar det inte vara något hack.

"Bodyn"... är det navet i hjulet som menas med body? Bild jag hittade: https://happyride.se/forum/read.php/1/1551358/1554907

Hur enkelt är det att få det reparerat av en cykelverkstad?
För en simpel mountainbike, vad tror ni att det borde kosta?

Borde jag köpa en ny body och låta verkstan bara göra utbytet, eller låta verkstan få fram en body?

Konstigt fel på cykel
Body är inte navet, bodyn är det som kassetten sitter på. Den här:
6d3553052875b9740858889d8e438e0d.jpg

Det är ingen konstig specialdel utan något som varenda verkstad antingen har hemma eller enkelt kan beställa och byta. Jag hade lämnat in för att låta verkstaden se vilken modell du ska ha.

Senast ändrad:
Konstigt fel på cykel
Om ditt bakhjul inte är något märkvärdigt är det frågan om det är värt att lämna in. Du kan ju alltid plocka isär det själv och se om du hittar något trasigt. Behöver du ett hjul under tiden så köp något begagnat på Happy eller på rea från en webbutik.

Konstigt fel på cykel
Låter ju som om det är läge att ta isär cykeln och isolera olika delar och se om du kan provocera fram det. Min gissning är ändå bodyn, men den borde inte påverkas av belastning på sadeln så att säga.

Tillbaka
Topp