Konvertera 1 1/8” till tapered

Hej.
Är helt färsk inom detta så ha tålamod haha ?
Men som rubriken lyder så vill jag sätta dit en tapered framgaffel på en icke tapered ram.
har hittat en konverter

Måste jag byta styrlager, eller passar befintligt? Eller behöver jag köpa något annat?
Har en trek marlin 6 med en suntour xct 30 gaffel, och skall ha på en rockshox ruby gold

det är tvärt om. Du vill inte ha rakt gaffelrör men har ett rakt styrrör (head tube) som du vill ha in en tappered gaffel i.

Nedre styrlager måste bytas till en EC vilket är en smalsak om det är SI/ZS men värre om det är IS

det är tvärt om. Du vill inte ha rakt gaffelrör men har ett rakt styrrör (head tube) som du vill ha in en tappered gaffel i.

Nedre styrlager måste bytas till en EC vilket är en smalsak om det är SI/ZS men värre om det är IS

Det är SI på Marlin. Jag gissar att styrhuvudet är 44 mm. Då behöver man en EC44 nedre styrlager för 1 1/2" gaffelrör.

Nej. Du ska bara köpa ny gaffel och nytt styrlager. Om du inte vill behålla gaffeln du har nu, men ändå av någon anledning byta styrlager till ett bredare.

Tack för svar.

Så om jag köper ett ec44 styrlager och den adaptern jag länkade, då borde det kirra biffen ??

Du behöver bara en ny nedre lager. Men om du vill montera den behöver du också ett verktyg för att tar bort gamla lagerkoppen och en lagerpress för att pressa i nya lagerkoppen. Om din styrhuvud har 44 mm intern diameter passar den här nedre lager:

När du är klar så kommer du ha 1⅛ tum ovanpå styrröret och 1½ tum där nere. Det är alltså två ringar kan man säga. Sedan är gaffelröret på din nya gaffel koniskt, men styrlagren har alltså bara två dimensioner men är i övrigt raka.

Du behöver bara en ny nedre lager. Men om du vill montera den behöver du också ett verktyg för att tar bort gamla lagerkoppen och en lagerpress för att pressa i nya lagerkoppen. Om din styrhuvud har 44 mm intern diameter passar den här nedre lager:

Stort tack ?
Funkar det inte med en hederlig hammare samt vara lite varsam ? ?

För att slå ut den gamla går det bra, men du vill pressa in den nya. Brukar gå med gängstång och stora brickor, eller så låter du lokala butiken göra det.

Tillbaka
Topp