Konvertera? 141 Boost

Konvertera? 141 Boost
Står inte vad det är för nav eller navstandard.

Är inte roscoe en plus-hoj? 21mm intern fälgbredd är inte i närheten av plus det är nästan så att det är att betrakta som minus, så jag skulle skicka tillbaka hjulet och beställa ett nytt som passar och med mer lämplig fälgbredd.

Konvertera? 141 Boost
MatteXC sa:
Står inte vad det är för nav eller navstandard.

Är inte roscoe en plus-hoj? 21mm intern fälgbredd är inte i närheten av plus det är nästan så att det är att betrakta som minus, så jag skulle skicka tillbaka hjulet och beställa ett nytt som passar och med mer lämplig fälgbredd.

Det stämmer. Men har bara ramen från den.
Nu har jag redan monterat däck osv på färgen, så att skicka tillbaka är inte ett alternativ.
Vad det är för nav vet jag inte.

Konvertera? 141 Boost
Paul.Martinsson sa:
Sixten Fors sa:
Cykel med fulaxelickestandard. Smalhjul med okänd navbredd. Fort och fel x 2. Minst.
Nav bredden är 142. Med de endcapsen som följde med(12x142)
Det går inte att använda 135/142 mm nav på 141/148 cykel. Det går inte att uppgradera. Hjulet kommer aldrig att passa din cykel.

135 och 142 är samma standard navbredd med olika "end-caps".
141 och 148 är ett 6 mm bredare boost-nav med olika "end-caps", ofta samma end-caps som till std navbredd ovan.
En del nav går det inte ens att byta end-caps på, då är de helt låsta till 135 eller 142 eller 141 eller 148.

Konvertera? 141 Boost
Sixten Fors sa:
Paul.Martinsson sa:
Sixten Fors sa:
Cykel med fulaxelickestandard. Smalhjul med okänd navbredd. Fort och fel x 2. Minst.
Nav bredden är 142. Med de endcapsen som följde med(12x142)
Det går inte att använda 135/142 mm nav på 141/148 cykel. Det går inte att uppgradera. Hjulet kommer aldrig att passa din cykel.

135 och 142 är samma standard navbredd med olika "end-caps".
141 och 148 är ett 6 mm bredare boost-nav med olika "end-caps", ofta samma end-caps som till std navbredd ovan.
En del nav går det inte ens att byta end-caps på, då är de helt låsta till 135 eller 142 eller 141 eller 148.

Med de endcapsen som sitter på så kan jag få dit hjulet, men det är lite tight.
Menar du då att om jag skulle köpa 135 QR endcaps så är det samma?
Tex köpa dessa:
https://www.waynesbike.com/product/...am-60-50-and-rail-50-wheels-rear-227724-1.htm

Konvertera? 141 Boost
Två olika navbredd. Standard och Boost.
Boostnav är 6 mm bredare än stdnav, alltså skiva och kassett är utflyttade 3 mm från mitten. Std nav passar aldrig boost cykel, och tvärtom. För att avstånd mellan skiva och kassett blir 6 mm fel.

End caps kan ändra mellan 5 mm QR och 12 mm axel. Men inte mellan std och boost.

Ditt hjul med std navbredd kommer ALDRIG att passa en cykel avsedd för boost navbredd.

Konvertera? 141 Boost
Personligen hoppas jag att boost 141 dör snabbt, vi behöver inte fler standarder och boost 141 tillför ingenting som inte 148 redan gör.

Du kan säkert få tillbaka lite pengar om du säljer hjulet på Happy K&S, vissa förluster får man tyvärr ta som läropengar i cykelhobbyn, finns för många konstiga idèer och marknadsföring/planering för obsoleta prylar i cykelbranschen tyvärr.

Konvertera? 141 Boost
Boost 5x141 mm QR är redan stendött, dog långt innan förlossningen. Det är därför fulmärken som Trek m.fl. vill tjäna pengar på skiten. Alltid lurar de någon i fällan.

Konvertera? 141 Boost
Men det finns ju 141-hjul att köpa eller bygga för den som behöver, vad är problemet?

Konvertera? 141 Boost
Vet att denna tråd är gammal...men för att hjälpa dem som än idag söker svar här kommer det enkla svaret:

Standarnav: 135mm med quick release = 142mm med ändhylsor för thru axle.
Boostnav: 141mm med quick release = 148mm med ändhylsor för thru axle.

( Sen finns det superboost, samt olika standarder för främre hjulnav men det är en annan femma..... )

Så, har eller funderar du på att köpa en cykel med 141mm dropouts med boost hjul och quick release, så är det inga konstigheter egentligen. Quick release har ju funkat felfritt i många många år och vill du skaffa nytt hjul eller nav, köp ett modernt boostnav/hjul från DT Swiss eller Hope och byt till QR ändhylsor för 2 hundra så är problemet löst!!

Standard baknav på gamla 90 tals mtb var 135mm med quick release axel ( QR )........sen kom thru axle ( TA ) in i bilden och för att få en grövre axel genom standardnav så konstruerades de om/eller fick grövre och bredare ändhylsor som ökade totalbredden med 7mm. -Så tillverkarna som ville använda TA var då tvungen att göra ramarna 7mm bredare bak i dropouts, för att få in 142mm TA, ( fortfarande ett standardnav ).
Senare kom iden med att bredda själva flänsarna på naven med 3mm på var sida för att kunna bygga mer vridstyva hjul och få plats med bredare däck och då föddes boostnav som totalt var 6mm bredare.
-För att få plats med boostnav med TA byggdes ramarna nu med 148mm breda dropouts.
Vissa tillverkare valde dock att bygga cyklar för hjul med nya boostnav standarden men av ngn orsak, köra med den äldre QR axeln, då kom alltså dessa "eländiga" cyklar/ramar med 141mm dropouts ut på marknaden.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp