Konvertera 26 till 27.5 - bra idé eller inte?

Fredrik80

Aktiv medlem
Funderar på att konvertera en 26 hardtail till 27.5. Skulle i så fall riva hjulen och behålla naven men köpa nya fälgar. Skivbroms är det såklart.

Jag har måttat och det ska finns plats i ram och gaffel så länge som jag inte slänger på värsta monstertruckdäcken, men sådana kör jag inte med iaf.

Nackdelen som jag kan tänka mig är att man ändrar geometrin lite, vevpartiet hamnar någon centimeter högre och försprånget på framhjulet borde öka en aning också.

Någon som har testat en sådan här konvertering och har någon feedback att ge? :)

happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Högre bb låter som en dålig kompromiss...

Lite beroende på hur högt det är idag? Min är väl låg för stigcykling i låga läget, så jag slår i pedalerna lite väl ofta.

Till TS. Låna ett 27,5 hjul och sätt i gaffeln och ta ur luften. Jag skulle inte våga lita på att bara mäta. Kan bli en otrevlig överaskning att få en tvärnit på samma gång som man komprimerar gaffeln fullt.

Försök låna ett par 27,5" hjul och testa först. Det är ändå en hel del pengar att kasta på något som du med stor sannolikhet inte ens märker skillnaden på, och i värsta fall till och med försämrar cykelns egenskaper.

Jag har gjort den konverteringen men skillnaden på grejerna är så stora att det inte går att bedöma själva hjulstorlekens inverkan.

Jag tror dock att storleksskillnaden är så liten att vilken av aspekterna det än gäller är skillnaden mellan 26" och 27,5" minimal.

Jag vågar påstå att den enda anledningen att byta till 27,5" är att få tillgång till nyare som inte släpps i 26".

Skillnaden mot 26" när man cyklar är väldigt marginell.

Hmm, ja. Om skillnaden är så liten är frågan hur värt det är egentligen.

Skulle ju kunna köpa ett par beggade hjul och testa med. Gillar man det inte kan man ju alltid sälja hjulen igen.

Jag skulle spara dom pengarna tills den dagen du byter cykel istället då jag tror att skillnaden är för liten för pengen det kostar. Visst tycker jag att 27.5" känns optimalt på stigarna jag kör men min åsikt är ändå att det är ovärt om det är en äldre(?) 26" cykel som du troligtvis byter ut snart.

mellan 27,5 / 2,0. och. 26/ 2,4 skiljer det om jag räknat 2,34mm i radie, och samma när det gäller höjdskillnad på bb. vilket kan tala för att det är åt andra hålllet man bör göra konverteringen?

för att skaffa ett par episka 559 fälgar som dom slänger efter oss därute..

det är förresten på fs en smal sak att konvertera 26 till 29 om man byter bakvagga och gaffel, och sedan justerar bakre fjädringshöjden. det är väl det producenterna gör, sedan lägger till snömos om blablabla geometry.

jo det bra att åtminstone undvika kontakt mellan skospetsarna och framhjulet:-) men det finns mycket buzzwords och snömos därute.

räknade igenom radierna med 2,0
26: 33,03
27.5: 34,28
29: 36,2

med 2,4
26: 34,046
27,5 35,296

skillnaderna är mindre än jag hade trott. 26 med 2,4 alltså bara 2,34 mm mindre än 27,5 med 2.0, närmast inom felmarginalen.

ser att det är teoretiskt möjligt att montera 29/ 2.0 i min 26a. men det vore nog inte så bra..

Jag har gjort halva den konverteringen. Jag köpte ny framgaffel och hjul till min Scott Spark 40. Så nu är det 26" bak och 27.5" fram. Så här långt är jag nöjd. Det blev lite flackare vinkel och lite lättare rull över stock och sten och det var precis det jag var ute efter. Vet inte om det beror på det men antalet OTB har minskat drastiskt!
Att det inte blev total konvertering beror på att jag inte tror att 27.5 hade fått plats även bak.

Kung_Gustaf skrev:
> Är det bara jag som vill tillbaka till 26"?
> Tycker inte om 27,5" än...

Du märker skillnad alltså?

kais01 skrev:
> skillnaderna är mindre än jag hade trott. 26 med
> 2,4 alltså bara 2,34 mm mindre än 27,5 med 2.0,
> närmast inom felmarginalen.

Varför jämför du äpplen och päron? Har du tänkt köra med 2"-däck lär användningsområdet vara helt annorlunda jämfört med om du tänkt köra med 2.4"-däck.

Kompisen satte på 27,5 fälgar på sin 26-ram, han är grymt nöjd. Själv har jag fått en garantiram på en 26 tum som jag satt på en 27'5 gaffel och 27'5 fälgar, tyvärr har jag inte fått på alla komponenter än. Vi cyklar både på hardtails.

Rattnalle skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det bara jag som vill tillbaka till 26"?
> > Tycker inte om 27,5" än...
>
> Du märker skillnad alltså?

Jag tycker den är väldigt mycket svårare att lägga ner. Men tilläggas bör att det är en ny cykel också. Men jag är inte kompis med den än.. däremot så upplever jag det mer lättrullat.

H. skrev:

> Varför jämför du äpplen och päron? Har du
> tänkt köra med 2"-däck lär
> användningsområdet vara helt annorlunda
> jämfört med om du tänkt köra med 2.4"-däck.

ville peka på att det finns enklare alternativ att öka diametern upp till vad cykeln rymmer än att skaffa nya hjul.

och isf, varför stanna på 27.5 :-)

tråden gällde för övrigt en 26 ht, den typen mår oftast bättre av tjcckare däck än större fälg; för det stigbruk som vanligen är det aktuella för dom mestadels nytillkomna happyiter som idag är brukare av en sån cykel

Tillbaka
Topp