Konvertera 2x10

rolhe09

Medlem
Konvertera 2x10
Jag funderar på hur kedjelinjen kommer bli om man konverterar 2x10 till 1x10? Kommer man kunna använda alla växlar bak utan att det rasslar allt för mkt?

Jag har ytterligare än fråga angående konverteringen. Är det så att man får med någon form av distanser för att förbättra kedjelinjen när man köper en N/W-klinga?

/Robin

Konvertera 2x10
Om du inte har någon jätte knasig ram eller vevparti har du nog inget att oroa dig för. Jag har kört 1xX på 4 olika cyklar nu utan att stöta på problem.

Konvertera 2x10
Samma här på min reservhoj. Vill du ha distanser (fast jag tror inte heller det behövs) funkar vanliga bultbrickor i lagom diameter och tjocklek som du hittar i en järnhandel. T.ex i Bauhaus skruvhörna.

Konvertera 2x10
Kedjelinjen kommer inte att bli optimal, men det lär funka ändå. Precis som att det funkar att köra stora klingan fram och största bak med 2x10. Värre än så kommer det aldrig att bli.

Konvertera 2x10
Då låter ju detta som en vettig operation art göra. Jag kör mestadels stig. Ju stökigare stig det är ju roligare blir det
:) jag har tänkt mig 11-36 bak och köpa ett 30T och ett 34T att skifta mellan beroende på terräng, låter detta som en vettig kombo i era öron?

Konvertera 2x10
Vilken hjulstorlek? Jag kör 27.5" och 30T (11-36-kassett), och saknar ingen tyngre växel förutom ev. på nån transportsträcka. ..Men att köpta två olika och testa vad du tycker funkar bäst kan aldrig skada. :)

Konvertera 2x10
Det är 27,5 så då kanske det skulle kunna fungera bra med 30T. Det är väl det som jag har tänkt skulle köras 90% av turerna, så får man se därefter om det behövs någon större klinga också:)

Konvertera 2x10
hej jag har en SPECIALIZED crave pro och vill konvertera till 1x10 så jag tog bort framväxeln men det funkade inte kjedjan bara hoppar på donm 3 lägsta växlarna så då åkte jag ner till den lokala cykel handlaren och han sa att det inte skulle funka utan att byta Vevparti eller sätta dit en kjedje styrare annars blir det bara strul sa han.

så det är väl bara ge upp för jag vill Ej ha strul eller lägga minst 1500 på nytt vevparti ...

Eller har ni några tips???? gärna lite bilder också..

Tack på förhand

Konvertera 2x10
rolhe09 skrev:
-------------------------------------------------------
> Det skulle kunna bli aktuellt när jag har testat
> 11-36 först:) men vad är radcage?

Det finns att beskåda i länken. Om du ska köra 30t på ett vevparti med 104 mm bcd så är det bra att veta att klingan är offsetad. Det kan bli problem med kedjestyrare och liknande.

Konvertera 2x10
per5 skrev:
> http://www.ebay.com/itm/Race-Face-NW-Single-Narrow
> -Wide-1-x-9-10-11-speed-Bike-Chain-Ring-x-104-BCD/
> 371145120380?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkpa
> rms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3
> D28791%26meid%3D3cf801a0eaae41e3922fa3a50f41f81e%2
> 6pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26mehot%3Dpp%26sd
> %3D221668427217&rt=nc
>
>
> funkar en sån framdrev???

Har kört på RaceFace N/W klingor ett tag och de fungerar bra. Har aldrig tappat en kedja - har dock alltid kört med Shimano Shadow+ eller SRAM Type2 bakväxel.

Konvertera 2x10
Igino Cazzola skrev:
> per5 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...jag tog bort framväxeln ...sätta dit en
> kjedje styrare...
>
> Hur mycket vikt spar du på det?

Allt som ska bort brukar väga mellan 400-600g. Styrare väger mellan 50-200g.

Konvertera 2x10
pnkcow skrev:
-----------------------------------------------------
> Igino Cazzola skrev:
> > per5 skrev:
> > > ...jag tog bort framväxeln ...sätta dit en kjedje styrare...
> >
> > Hur mycket vikt spar du på det?
>
> ...Styrare väger mellan 50-200g.

Lika mycket som en framväxel alltså, hmm...

Konvertera 2x10
Framväxel funkar bra som styrare om man låser den över klingan. Dock inte speciellt snygg och de är lite för breda för att vara helt lika säker som en styrare.

Konvertera 2x10
Hur kan framväxel fungera bra som styrare? En av anledningarna till att jag bytte till 1x var att kedjan hoppar ner på lillklingan när man laddar på genom stök.

Konvertera 2x10
jofahjalm skrev:
> Hur kan framväxel fungera bra som styrare? En av
> anledningarna till att jag bytte till 1x var att
> kedjan hoppar ner på lillklingan när man laddar
> på genom stök.

Som sagt låste över klingan och monterad så lågt som möjligt över kedjan. Kanske beror på vad det är för framväxel (jag har bara behövt använda en gammal SLX). Det fungerar (okej, kanske inte "bra") men inte lika bra som en riktig kedjestyrare.

Tillbaka
Topp