Konvertera Fixgear

Degbengt

Ny medlem
Konvertera Fixgear
Hej! Äger en klassisk Peugeot racercykel som någon konverterat till en fixie. Vill återställa den, helst med lite modernare delar, men inte lägga en förmögenhet eftersom detta är första racingcykeln jag äger. Är en Peugeot Mont Blanc från 1988 som jag listat ut har haft 12 växlar tidigare. Någon som gjort något liknande tidigare och har lite tips på billiga delar som kan passa en äldre cykel? Behöver ju i princip köpa allt från bak/fram växel, kassett, vevparti osv...

Konvertera Fixgear
det finns nog allt du behöver i happys braattha-lådor. men rätt mycket jobb.

men om du inte är alltför viktmedveten kan det enklaste vara att ekra in ett växelnav? kanske till och med dela ramen och sätta dit en drivrem?( just det kan dock kosta en del)

Konvertera Fixgear
Sitter det bara en kugg bak? Då är frågan om inte baknav/hjul är bytt för att konvertera den, minns jag inte helt fel hade nästan alla peugeoter helicomatic nav som är ett h-e att hitta delar till och jag tror inte det finns enkelkugg till dom.

Ta isär, googla och jämför är mitt råd.

Är hjul/nav bytt kanske det är lättare att hitta passande delar

Konvertera Fixgear
Står ju att det är en fixedgear så bakhjuket måste vara bytt.

Köp nytt bakhjul för kassett, byt vevparti och släng på valfri växelgrupp så är det bara tuta o köra.
Kolla bara så du har rätt gänga på vevlagret.

Konvertera Fixgear
Jag har rivit en peugeot pnb 10 -83 o byggt om till singlespeed, har växelpaket, växelspakar, bromshandtag, drev, dock använder jag mig av minsta drevet i min singlespeed, men har även 5 drev passande ett atom 77 frihjul. Hör av dig om det finns något intresse.

Tillbaka
Topp