konvertera från 3x8 till 1x8

När du gör det kan du flytta stora drevet till mittpositionen för att få bättre kedjelinje.
Du kommer att behöva kortare klingbultar, alternativt brickor i lagom storlek för befintliga klingbultar för att kompensera för det bredden av det bortplockade mittdrevet.

Allt förutsätter att dreven från början är fastskruvade och inte nitade.
Jag kollade lite snabbt efter jobbet och det ser ut som samtliga klingor är skruvade. Men kommer inte avståndet mellan pedal och mitten centrerad klinga bli långt? Jag behöver inte kompletta med nytt vevparti?

Det beror lite på hur det roterande kedjeskyddet sitter monterat och om man vill ha kvar det. Det fyller ändå en rätt bra funktion. För kedjelinjen är det bra att flytta in klingan.
Kedjeskyddet ska/ vill jag behålla. Får återkomma hur jag löser detta. Såg inte hur det är monterat. Kanske sitter i vevarmen?

Jag skulle unna mig en ny klinga fram om det finns vettiga NW med rätt bcd, troligen med något färre tänder än den gamla stora (eller inte, beror ju på vad man vill ha för utväxling). Placerad på mittplatsen med kortare klingbultar (nya eller avslipade) eller med brickor (går att fullösa genom att slakta en överbliven klinga). Beroende på vad som sitter innan kanske en ny kassett med något bredare spann. Och då kan man ju ta en ny kedja när man ändå håller på.

Obs! Ovanstående köpfest baseras på ett antagande att 9-delat är billigt hos tysken.
Detta trodde jag var nödvändigt för att ens påbörja konverteringen, dvs att köpa nya delar.Men det kanske inte behövs då?
Måste byta vevlager i samma veva och en ny kedja behövs oavsett.

Men då låter det som jag har alla delar för att göra konverteringen.

Jag kan prova med den nuvarande kasseten om jag kommer tycker det räcker får jag gå vidare, men då måste jag byta reglage också.

En sak att tänka på med konverteringar är hur bra/dåligt såna här äldre system klarar ytterlägena. Hade nån gammal 3x8 som tex inte klarade kombinationen mittdrev fram och största bak speciellt bra.
Får prova hur min klara ytterlägerna på mitten kuggen. Om allt lirar borde det inte finnas något är oroa sig för.

Detta trodde jag var nödvändigt för att ens påbörja konverteringen, dvs att köpa nya delar.Men det kanske inte behövs då?
Måste byta vevlager i samma veva och en ny kedja behövs oavsett.

Men då låter det som jag har alla delar för att göra konverteringen.

Jag kan prova med den nuvarande kasseten om jag kommer tycker det räcker får jag gå vidare, men då måste jag byta reglage också.
Nej, du behöver inte köpa något alls. Plocka bort de klingor du inte behöver, montera den du ska ha kvar i mittenposition (slipa av klingbultar eller fixa brickor). Ta loss framväxeln. Klart.

OM du upplever att du behöver byta klingan fram pga ej optimal utväxling eller kedjetapp så unnar du dig en NW. Vill du ha större spann bak, med kostnad av större steg mellan växlarna, fixar du ny kassett. Har du otur är din nuvarande kassett max-storlek för bakväxeln och då behöver du ny bakväxel också, men inte nya reglage. Alltså fortsätt på 9-delat, bara större kassett.

Kör, bara kör!

Varför skulle du vilja göra detta? Så att det blir jobbigare i uppförsbackarna? Så att det inte går att cykla fort när man har bråttom? ;-)

3x8 är bra och billigt!
Det verkar vara en relativt simpel hoj så efter ett tag blir det kanske en bruks eller touringhoj? Du kanske vill dra vagn, och då behöver du lilla klingan. Eller så ligger du och tuggar asfalt med lite touringpackning, och då behövs stora klingan.
Släpp det och cykla. Inte värt.

Jag kör hela registret på mittklingan. Eventuellt gnäller den lite på största.

Har aldrig haft en tanke på mittklingans avstånd till pedal eller på byta till 1x.

Nej, du behöver inte köpa något alls. Plocka bort de klingor du inte behöver, montera den du ska ha kvar i mittenposition (slipa av klingbultar eller fixa brickor). Ta loss framväxeln. Klart.

OM du upplever att du behöver byta klingan fram pga ej optimal utväxling eller kedjetapp så unnar du dig en NW. Vill du ha större spann bak, med kostnad av större steg mellan växlarna, fixar du ny kassett. Har du otur är din nuvarande kassett max-storlek för bakväxeln och då behöver du ny bakväxel också, men inte nya reglage. Alltså fortsätt på 9-delat, bara större kassett.

Kör, bara kör!
Tack för återkoppling!
Då blir det till att prova!

Tillbaka
Topp